O realitate revoltătoare. România este campioană mondială la autostrăzi doar pe hârtie

11-01-2020 08:11

România este campioană mondială la proiectat autostrăzi, doar pe hârtie. 

Este o realitate revoltătoare de care ne izbim zilnic și pe care a văzut-o vineri și ministrul Transporturilor, care a vrut să afle care este situația loturilor din Mureș și Alba.

Stadiile lucrărilor l-au nemulțumit, însă constructorii vorbesc despre întârzieri din cauza birocrației și despre datorii de zeci de milioane de lei către prestatorii de servicii.

Ajuns în Mureș, ministrul Transporturilor s-a întâlnit cu reprezentanții firmelor de construcții care se ocupă de lucrările pe cele două loturi de autostrada din județ. Anul trecut, în luna martie, au fost dați în folosință primii 14 kilometri, între localitățile Ungheni și Iernut. Dar pentru că această bucată să fie legată de cea din Câmpia Turzii, trebuie finalizați alți 33 de kilometri de drum.

Lucian Bode, ministrul Transporturilor: "Suntem campioni mondiali pe autostrăzi proiectați pe hârtie, dar nerealizați. Ce facem? Mai avem o autostradă muzeu, mai deschidem un muzeu în aer liber, ce facem?"

Pe unul dintre șantiere, lucrările sunt realizate în proporție de 85 la sută. Pe celălalt vorbim despre doar 30 la sută. Motivul ar fi neplata prestatorilor de servicii, spune ministrul. Dar constructorii dau vina pe întârzierile apărute din cauza birocrației.

Horpos Alexandru, reprezentant firmă de construcții: "Avem 7 cereri de faliment. Am creat niște datorii enorme 37 de milioane de ron."

Andrea Stănică, reprezentant firmă: "Din aprilie banii nu au mai ajuns la noi. În lipsa plății, am suspendat lucrările."

Crina Moldoveanu, reprezentant firmă: "Noi avem de încasat în jur de 1 milion de lei."

Tronsonul Brașov-Târgu Mureș a fost scos din planurile inițiale ale autostrăzii, fiind înlocuit de autostrada Sebeș-Turda, aflată în execuție. Așa că ministrul a mers și în Alba pentru a discuta și cu cei care lucrează acolo.

Lucian Bode, ministru Transporturilor: "Estimările privind încadrearea termenul de finalizare arată recepția obiectivului trimestrul 2, 2020, Sebeș Turda lotul 2, stadiul fizic 61,65%, plătiți 51,59%. Sunt probleme cricitice identificate."

Autostrada Transilvania ar trebui să facă legătura între București și ieșirea spre Ungaria prin Vama Borș. Potrivit proiectului, are o lungime de 438 de kilometri. Însă doar o treime este dată în folosință.


VIDEO PROTVPLUS.RO