Noi norme pentru confortul şi sănătatea elevilor!
Proiectul Ministerului Sănătăţii atinge o problemă reclamată în cor, de ani buni, de părinţi, medici şi elevi: greutatea ghiozdanului.
Dacă până acum un şcolar de clasa a doua, care are aproximativ 20 de kilograme, trebuia să ducă zilnic în spate câte cinci kilograme, legea cere acum ca geanta elevului să nu cântărească mai mult de 10% din greutatea copilului.
Şi cum toate aceste manuale, culegeri şi caiete auxiliare trebuie cărate în fiecare zi la şcoală, noile norme cer ca partea posterioară a unui ghiozdan să fie întărită, pentru a nu-i deforma coloana elevului.
Cele mai importante modificări vizează mobilierul şcolar. Băncile nu vor mai fi aranjate pe rânduri, ci în sistem amfiteatru, astfel ca cei mai înalţi elevi să stea în spate, iar cei mai mici de înălţime în faţă.
În plus, geamurile nu trebuie acoperite cu perdele, jaluzele sau plante decorative. Astfel încât elevul din bancă să se bucure din plin de lumina naturală.
Pentru şcolari, vestea bună vine de abia acum: nu vor mai avea două ore de matematică una dupa alta şi nici două teze în aceeaşi săptămână. Iar lucrările de control nu se mai dau nici lunea şi nici vinerea.
Ministerul Sănătăţii vine cu normele, dar nu şi cu banii. De asta va trebui să se ocupe Ministerul Educaţiei. Iar până când nu se aprobă proiectul, mai marii din învăţământ spun că nu se gândesc încă de unde să scoată fondurile.
Printre aceste idei se mai regăsesc şi indicaţii cu privire la amplasarea locaţiilor de învăţământ: în zone ferite de surse de poluare a atmosferei şi de zgomote, în afara arterelor de mare circulaţie - având orientarea ferestrelor sălilor de grupă sau de clasă, ale amfiteatrelor şi ale dormitoarelor spre sud, sud-est, sud-vest, est sau vest, în funcţie de zonele climatice. Între clădirea unităţii/serviciului social şi accesul în curtea acesteia/acestuia este prevăzut un spaţiu verde, cu rol şi în reducerea influenţei zgomotului stradal.
De asemenea mai sunt menţionate şi norme despre cum trebuie să arate grupurile sanitare: dimensionarea, amplasarea şi adaptarea instalaţiilor sanitare se realizează în raport cu vârsta copiilor şi a tinerilor. Grupurile sanitare pentru copii şi tineri sunt separate de cele pentru personal şi sunt repartizate proporţional la fiecare palier. Grupurile sanitare sunt dotate cu hârtie igienică, săpun lichid sau solid, prosoape de hârtie sau dispozitiv electric de uscare a mâinilor.
Mai mult în acest proiect se evidenţiază şi temperaturile optime în care trebuie să înveţe un elev în sala de clasă: oscilaţiile de temperatură din interiorul încăperilor nu depăşesc 2°C pe perioada în care copiii şi tinerii se află în încăperile respective, iar diferenţele dintre temperatura încăperilor destinate activităţii sau odihnei copiilor şi cea a anexelor (coridoare, vestiare ş.a.) nu depăşesc 2°C pentru unităţile de antepreşcolari şi preşcolari şi 3°C pentru unităţile şcolare şi de învăţământ superior/ serviciile sociale.
Tot la capitolul confort intră şi nivelul de zgomot acustic-echivalent continuu Leq, care în încăperile pentru activitatea teoretică a copiilor şi tinerilor nu trebuie să depăşească 35 dB (A), curba de zgomot 30.
Fiecare copil trebuie să aibă un spaţiu personal: în sălile de clasă şi cursuri se asigură un cubaj de aer de 5-8 m3 pentru o persoană, iar în sălile de desen se asigură 400-500 lucşi pentru iluminatul incandescent sau minimum 40 W/m2, spre deosebire de cele de gimnastică în care se asigură un iluminat artificial de 200 lucşi.
Acest proiect doreşte să ajute elevii, uşurându-le programul de studiu astfel că durata activităţii zilnice de instruire practică este de maximum 5-6 ore pentru cei din învăţământul liceal şi profesional
Proiectul se află în dezbatere publică până pe 10 septembrie.