Când este Înălțarea Domnului în anul 2020. Luminia Învierii, distribuită din nou de Arhiepiscopia Tomisului
Biserica Ortodoxă sărbătoreşte praznicul Înălţării Domnului, în fiecare an, la 40 de zile de la sărbătoarea Sfintelor Paşti. Anul acesta, Înălțarea Domnului 2020 este sărbătorită pe 28 mai.
Prin hotărârile Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române din anii 1999 şi 2001, sărbătoarea Înălţării Domnului a fost consacrată ca Zi a Eroilor şi sărbătoare naţională bisericească.
Înălțarea Domnului 2020. Zi a Eroilor
Alegeri 2024
17:07
Alegeri prezidențiale 2024. George Simion și Elena Lasconi, luptă strânsă pentru locul doi - sondaj la comanda USR
21:03
Reacția lui Simion după Kievul a dezvăluit de ce nu are voie în Ucraina. Liderul AUR, apel către serviciile secrete
20:15
Document. Motivul pentru care George Simion a fost interzis în Ucraina. Guvernul României a publicat răspunsul Kievului
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
Astfel, în toate bisericile, mănăstirile şi catedralele ortodoxe din ţară şi străinătate se face pomenirea tuturor eroilor români căzuţi de-a lungul veacurilor pe toate câmpurile de luptă pentru credinţă, libertate, dreptate şi pentru apărarea ţării şi întregirea neamului, se arăta într-un comunicat al Patriarhiei, scrie crestinortodox.ro.
Această sărbătoare mai este cunoscută şi sub numele de Ispas. Înălţarea Domnului marchează ziua în care creştinii se salută unul pe celălalt cu „Hristos S-a înălţat!” şi „Adevărat S-a înălţat!“.
În această zi, Iisus Hristos s-a ridicat la ceruri de pe Muntele Măslinilor. La această minune au mai luat parte şi Apostolii şi cei doi îngeri. Aceştia din urmă le-au vorbit apostolilor despre cea de-a doua venire a lui Hristos, şi le-au cerut să nu fie copleşiţi de durerea despărţirii de Mântuitor.
Înălțarea Domnului 2020, menționată pentru prima oară de Eusebiu din Cezareea
Eusebiu din Cezareea, în lucrarea „Despre sărbătoarea Paştilor” din anul 332 menţionează pentru prima oară sărbătoarea Înălţării Domnului. Din scrierile acestuia, putem deduce faptul că Înălţarea Domnului se ţinea în aceeaşi zi cu Rusaliile, la 50 de zile după Înviere. Abia la sfârşitul secolului al IV-lea, începutul secolului al V-lea, sărbătoarea Înălţării Domnului s-a sărbătorit în altă zi decât Pogorârea Sfântului Duh (Rusaliile), şi anume, la 40 de zile după Înviere. Această dată a rămas până în ziua de astăzi neschimbată.
Adesea Înălţarea lui Hristos, ca şi Învierea Sa au fost înţelese că fiind nişte lucrări ale Tatălui asupra Fiului Său. Evanghelistul Luca spune că Hristos i-a luat pe ucenicii Săi, i-a dus spre Betania şi acolo Şi-a ridicat mâinile, i-a binecuvântat şi pe când îi binecuvânta, S-a depărtat de ei şi S-a înălţat la cer (Luca 24,50-51).
Și în Evanghelia lui Marcu, în versetul 19 din capitolul 16, se spune că Iisus Hristos S-a înălţat la cer şi a şezut de-a dreapta Tatălui. Astfel, Tatăl îl iubeşte pe Fiul în Sfântul Duh nu doar că Dumnezeu ci şi ca om.
Luminia Învierii, distribuită din nou de Arhiepiscopia Tomisului
Creştinii ortodocşi sunt chemaţi să participe, în noaptea de 26 spre 27 mai, în Ajunul praznicului Odovaniei Învierii Domnului, în premieră, la o slujbă religioasă similară celei din noaptea de Înviere, săvârşită de ÎPS Teodosie, în exteriorul Catedralei Sf. Apostoli Petru şi Pavel din Constanţa.
Conform unui comunicat de presă, Permanenţa Arhiepiscopiei Tomisului a decis ca în mod excepţional, Odovania (încheierea) praznicului Învierii Domnului, ce se sărbătoreşte pe miercuri, 27 mai, să fie celebrată anul acesta printr-o slujbă ţinută în noaptea de ajun, asemeni rânduielii Bisericii Ortodoxe Elenă, slujba fiind practic întocmai celei din Noaptea de Paşti, când se oferă Sfânta Lumină a Învierii Domnului Iisus Hristos.
"În noaptea de 26 spre 27 mai, la miezul nopţii, în bisericile şi mânăstirile din Arhiepiscopia Tomisului se va oficia slujba începutului pascal şi Sfânta Liturghie, clerul chemând credincioşii să primească Lumina Învierii ca în noaptea de Paşti. Astfel, în pregătirea acestei sărbători, se rânduieşte un post bisericesc de trei zile în întreaga eparhie, în zilele de 24, 25 şi 26 mai, în care credincioşii se pot spovedi, astfel încât să poată primi Sfânta Împărtăşanie la Liturghia din noaptea de 26 spre 27 mai. Joi, 28 mai, întrucât Înălţarea Domnului este şi ziua pomenirii eroilor, preoţii pot pomeni în cimitire pe cei adormiţi precum la Paştele Blajinilor" - se arată în comunicatul de presă, potrivit Agerpres.
Potrivit sursei citate, Sfânta Lumină ce va fi oferită credincioşilor, la slujba din ajunul Odovaniei, este Lumina ce a fost adusă de Paşti de la Ierusalim, ea fiind păstrată în toată această perioadă în sfintele altare.
În susţinerea acestui demers, Biroul de presă al Arhiepiscopiei Tomisului precizează că se recurge în mod excepţional la exercitarea acestei rânduieli obişnuită în Biserica Ortodoxă Elenă, din cauza restricţiilor impuse la vremea respectivă prin declararea Stării de Urgenţă.
"Cea mai mare sărbătoare a creştinătăţii, Învierea Domnului, are consacrată o slujbă specială, săvârşită în fiecare an la miezul nopţii, în cadrul căreia credincioşii primesc de la clerici Lumina lui Hristos, simbolul Învierii Domnului, esenţa credinţei creştine. Anul acesta, urmare a instituirii stării de urgenţă în contextul pandemiei de SARS-CoV-2, credincioşii nu au putut participa în comuniune deplină cu clerul, la această slujbă. Prin urmare, pentru a repara acest neajuns, având în vedere că miercuri, 27 mai, este Odivania (încheierea) praznicului Învierii Domnului, când rânduiala slujbei prevede acelaşi început ca în noaptea Învierii; sunt dorinţe neîmplinite ale credincioşilor de a se împărtăşi la Liturghia Învierii din noaptea de Paşti şi de a duce, la casele lor, Lumina Învierii, ca pe un drum simbolic al urcuşului spre Înviere şi nu a fost posibilă pomenirea celor adormiţi, la Paştele Blajinilor, urmare a interzicerii accesului publicului în cimitire", subliniază comunicatul de presă.