Campusul universitar transformat în piață de către studenți
Pe lângă educaţie, facultăţile din ţară fac şi vânzări de fructe, legume sau cărţi, producţie proprie. La Universitatea de Ştiinţe Agricole din Iaşi, de pildă, studenţii cultivă struguri şi piersici, care ajung la preţuri mici, în chioşcurile din campus.
Iar în automatele de pe holurile facultăţilor se vinde lapte obţinut tot la ferma Universităţii.
Universitatea de Ştiinţe Agricole din Iaşi are o fermă zootehnică şi una horticolă. În ambele, studenţii lucrează cot la cot cu profesorii lor şi cu specialiştii în domeniu.
Studentă: "Se munceşte mult pentru că e fermă didactică. Studenţii pun inimă şi suflet aici."
Merele, perele, vişinele sau caisele culese de la fermă sunt mai ieftine ca la piaţă, aşa că studenţii au dat vestea mai departe. Toate fructele se vând la magazinele din campus.
Studentă: "Cam 2 lei e preţul. Un coleg de-al nostru şi-a chemat fratele să cumpere. Păcat că nu ştiu foarte multe firme despre asta, ar putea fi valorificată mai bine marfa."
Prof. Dr. Benone Păsărin: "Preţurile sunt cu cel puţin 1,5 - 2 lei sub cele de pe piaţă."
Pe holurile facultăţii, există dozatoare de lapte, iar un litru costă 2.5 lei. Banii din vânzări sunt investiţi în modernizarea fermelor didactice.
Tot la Iaşi, la cea mai veche universitate din ţară - Alexandru Ioan Cuza, găsim o producţie proprie de vin alb şi roşu. Conducerea deţine un teren de 10 hectare, unde cultivă vită de vie.
Prof. Dr. Benone Păsărin: "Vara trebuie să bem vinuri albe sau roze aşa cum este indicat, iar în timpul iernii. Vinurile grele, roşii, care vin cu carne de porc, carne roşie şi aşa mai departe. Este un sacrilegiu să foloseşti apă în vin."
Denumit simbolic "Vinul lui Cuza", acesta este produs în serie limitată.
La Cluj, Universitatea Babeş-Bolyai deţine în centrul oraşului o librărie, unde se vând publicaţiile profesorilor şi diverse materiale didactice. Preţul unei cărţi porneşte de la 2 lei.
Client: "Vine în ajutorul studenţilor. Este un prilej bun pentru doctoranzi, profesori, diferite cadre didactice, care îşi pot edita lucrările."
La sediile facultăţilor se vând pixuri, tricouri, şepci sau umbrele inscripţionate cu siglele instititutiilor de învăţământ.
Laura Irimeș, purtător de cuvânt Universitatea Babeş Bolyai Cluj: "Ideea magazinelor e una întâlnită în cam toate marile univestati ale lumii. Sunt magazine care poartă imaginea universităţii respective. Banii care se strâng, urmând să fie folosiţi în anul următor pentru cheltuielile universitare."
Din toamnă, Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară din Cluj-Napoca va comercializa bere, vin şi cidru din producţie proprie.
Sursa: Pro TV
Etichete: iași, cluj, universitati, studenti, recolta, babes bolyai,
Dată publicare:
08-08-2017 17:34