CAMERA ASCUNSA. Bombele pe roti din trafic. Cum devin rablele masini perfecte pentru 400 euro la ITP
Siguranta rutiera din Romania este un mit, in conditiile in care orice rabla se poate transforma intr-o masina perfect functionala, cu ITP valabil.
Proprietarul poate obtine aceasta viza pentru inspectia tehnica periodica daca stie unde sa dea spaga. Pentru 400 de euro, unii angajati ai service-urilor autorizate de Registrul Auto Roman, elibereaza avizele fara sa vada masina. Dovada, intr-un material filmat cu o camera ascunsa.
Ca sa verificam seriozitatea unei inspectii tehnice periodice intram intr-un service autorizat de Registrul Auto Roman. Incercam sa vedem daca putem obtine viza pentru o masina aflata la peste 2000 de kilometri distanta.
Inregistrare realizata cu camera ascunsa:
Reporter: - Vreau sa fac ITP-ul la masina, doar ca masina mea este in Italia.
Inspector ITP: - Italia?
Reporter: - Da. Si, nu stiu, ma costa cam mult acolo... Are numere de Romania.
Inspector ITP: -Trebuie sa aduci masina, de fotografiat numerele...
Este o practica absolut ilegala, dar nu imposibila... pentru o suma consistenta, ne explica inspectorul.
Inspector ITP: - Mai jos de 400 de euro nu pot.
Reporter: - Cat?
Inspector ITP: - Mai jos de 400 de euro nu pot sa va ajut. Va dau numarul de telefon si ma sunati maine.
Reporter: - Daca ziceti un 400. Un 300 de euro?
Inspector ITP: - E prea... Sunt cel putin 400 de euro.
Dupa negociere, primim si cateva indicatii. Ca sa declare masina functionala, inspectorul nu are nevoie sa o vada... nici macar in poze.
Reporter: -Si ce trebuie sa fac? Sa va aduc vreo poza ceva?
Inspector ITP: - Cartea, talonul si buletinul dumneavoastra.
Reporter: - Si vreo poza cu masina?
Inspector ITP: - Nu, vedem noi ce facem. Ne trebuie un numar, dar vedem noi, ne descurcam.
Ramane sa stabilim prin telefon ziua asa-zisei inspectii. Asa ca revenim cu un telefon, inclusiv pentru a-l anunta pe inspector ca a fost filmat cu o camera ascunsa.
Inregistrare realizata prin telefon:
Inspector ITP: - Veniti maine pe la 11 si rezolvam.
Reporter: - Stiti ca dumneavoastra comiteti o ilegalitate?
Inspector ITP: - Nu.
Reporter: - Faceti ITP fara sa vedeti masina.
Inspector ITP: - Nu este adevarat.
Reporter: - Am inregistrat totul cu o camera ascunsa.
Inspector ITP: - ...
Autoritatile recunosc ca sistemul are grave probleme.
"Este foarte greu de gasit dovezi obective. Ne-am bucura foarte tare sa le avem. De aceea am si implementat aceasta monitorizare a statiilor si avem si control pentru a incerca sa eliminam cat mai mult aceste incercari de evaziune.", a declarat Flavius Campeanu, director tehnic RAR.
"Acest program rezolva o parte din neregulile din sistem, dar nu rezolva reaua intentie a unor functionari de-acolo.", spune Relu Fenechiu, ministrul transporturilor.
Intr-un asemenea caz, Registrul auto Roman poate suspenda activitatea service-ului, asa cum s-a intamplat anul trecut cu 25 de atelieri auto. Iar in 2011, 20 de unitati au fost inchise, pentru aceleasi nereguli.