Bicicliștii din România, amenințați în trafic de șoferi, iar pe trotuare de amenzi. ”Este foarte, foarte periculos”
Este Ziua Mondială a Bicicletei, doar că în România este mai greu de sărbătorit. În lipsa pistelor speciale, cei care practică acest sport continuă să se strecoare printre mașini ori fac slalom printre pietoni, pe trotuare, cu riscul unor amenzi.
O lege publicată în Monitorul Oficial promite însă să schimbe lucrurile. Autoritățile pot opta de acum pentru redesenarea benzilor de pe șosele.
Să mergi cu bicicleta pe străzile României este mai degrabă un act de curaj. Au înțeles repede asta acești turiști străini care au ajuns într-o intersecție aglomerată din București.
Nu au o pistă dedicată și nici trecere pentru pietoni și după ce zăbovesc în fața pasajului subteran care i-ar putea trece drumul decid totuși să riste.
Biciclist: ”Șoferii nu ne acordă atenție, sunt agitați, stau mult cu ochii în telefon. E haos total, doar se vede!”.
”Sunt în buricul Bucureștiului, în zona Universitate. Aici nu există niciun centimetru de pistă pentru biciclete, așa că am fost nevoită să o iau direct pe șosea, printre mașini. E un sentiment cam neplăcut pentru că mașinile vin destul de aproape de tine și ai impresia că ești mic și nu te vede nimeni. Iar testul va fi acum sensul giratoriu, să vedem cum trecem de el”.
Intersecțiile sunt cele mai periculoase. Mulți șoferi forțează intrarea în sens, iar dacă se întâmplă să întâlnească și un biciclist neatent, neechipat, care nici nu semnalizează cu brațul atunci când schimbă banda, lucrurile se pot termina rău.
Biciclist: ”Este foarte, foarte periculos și nu este de joacă. Și dacă mergi încet, chiar și pe trotuar, chiar și cu riscul de a lua amendă, nu faci atâta pagubă cât ceea ce se poate întâmpla pe șoselele noastre”.
Pistele de bicicliști din București, scurte și pline de gropi
Numai că, potrivit legii, acolo unde nu există piste dedicate, bicicliștii trebuie să meargă pe șosea. Amenzile depășesc 500 de lei pentru cei care se strecoară printre pietoni.
Biciclist: ”Încerc să ocolesc poliția, e foarte greu. Plus că am observat că șoferii nu sunt prea atenți la bicicliști”.
”Reporter: Am văzut că ai luat bicicleta în mână și ai trecut cu ea prin pasaj.
Biciclist: Da, n-o să umblu pe stradă, mai ales în sensul giratoriu... nu!
Reporter: Ți se pare periculos?
Biciclist: Da, nu pot să fac așa ceva”.
Toate se întâmplă pentru că avem prea puține piste. În Capitală, de pildă, cea mai lungă are doi kilometri și este pe Calea Victoriei. În rest, sunt scurte, unele pline de gropi și guri de canal.
De ziua lor, totuși, bicicliștii au primit o veste bună. A apărut în Monitorul Oficial legea mobilității urbane care, printre altele, permite redesenarea unor străzi.
Oana Turturică, cofondatorul Asociației ”Hai cu bicla”: ”Este permis ca lățimea unei benzi de circulație a drumurilor publice să aibă nu mai puțin de 2,75 de metri. Până acum, această limită de lățime era de 3,5 metri. Cu această ocazie, practic vor putea fi desenate atât trotuare, cât și incluse infrastructuri pentru deplasarea cu bicicleta”.
Țările nordice, Austria ori Franța, de pildă, au piste legate care se întind pe zeci de kilometri, dar și pasaje speciale pentru cei care merg pe două roți.