"Vreti sa cuceriti femeia? Folositi sapunul Cheia!" Cum a reinviat o marca romaneasca de traditie
Mai tineti minte sapunul Cheia? Probabil vi se face pielea de gaina numai cand va amintiti cum se simtea pe piele. N-a fost insa intotdeauna asa.
Era o vreme, acum mai bine de un secol, cand Cheia era o marca de lux, care vindea anual peste 1000 de tone de sapun. Iar in ziua de azi, o companie din Baia Mare l-a relansat si vrea sa faca din el un brand romanesc de calitate.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Mai vechi decat Gillette
Brandul Cheia a fost creat in 1886 de industriasul galatean Lupu Braunstein. La nivel mondial, este una dintre cele mai vechi marci de produse de ingrijire personala – Nivea a fost creata doar cu 4 ani mai devreme, Gillette abia in 1901, Coty in 1904. Fabrica “Apollo” din Galati, unde a fost produs pentru prima data sapunul “Cheia”, a supravietuit pana de curand. In 2009, autoritatile locale au demolat-o si au vandut utilajele la fier vechi, dupa 123 de ani in care a produs aproape continuu acest faimos brand romanesc.
Sapunul “Cheia” n-a fost intotdeauna la fel. Majoritatea romanilor isi amintesc de sapunul de proasta calitate din perioada comunista, care nu facea spuma si care nici macar parfum nu avea, deoarece autoritatile decisesera sa faca economii la sange. Asa ca in gluma romanii au inventat sloganul "Vreti sa cuceriti femeia? Folositi sapunul Cheia!" In veacul al XIX-lea, insa, “Cheia” era un sapun de calitate, care se producea in multe variante. Practic, singurul punct comun intre sapunul “burghez” creat in 1886 si cel “comunist” e ca ambele se faceau in aceeasi fabrica din Galati, nationalizata in 1948.
Si bio, si vintage
Sapunul “Cheia” de azi isi propune sa reaminteasca de cel din 1886 si sa reinnoade traditia acestei marci romanesti. “Acest sapun are o istorie de 127 de ani pe care vrem sa o recladim”, spune Alin Laslo, creatorul noului “Cheia”. El s-a reintors la tehnologia initiala de realizare a produsului, abandonand experimentele chimice ale industriei comuniste, care dupa 1989 au dus practic la faliment. “Producem un sapun de tip natural care nu contine nimic steril sau chimic”.
Noua generatie de sapunuri “Cheia” a iesit pentru prima data pe piata in 2012 si in mod clar mizeaza pe cartea vintage-ul, dar si a ecologiei. “Sapunuri” si nu “sapun” pentru ca nu mai e un singur produs, ci o gama foarte diversa, de la “sapunul muncitoresc” cu aroma de lacramioare pana la cel cu lapte de bivolita, despre care producatorul spune ca este un produs traditional unic. Exista inclusiv marturii de nunta din sapun Cheia si sapunuri-suvenir in forma stindardului dacic sau a unor monumente din Maramures. Unul dintre cele mai nostalgice produse e sapunul de barbierit care pastreaza forma cilindrica pe care o avea si in secolul al XIX-lea.
Vezi aici cat sapun folosesc romanii in fiecare an:
Sapunul care i-a placut si Regelului Fotbalului
Daca nu profitati de Saptamana Romaneasca ca sa-l cumparati, s-ar putea sa gasiti sapunul “Cheia” in hoteluri, deoarece compania din Baia Mare este singurul producator de astfel de consumabile hoteliere din Romania. Sapunurile destinate hotelurilor vin intr-un clop si arboreaza tricolorul. Sunt gandite special pentru turisti, spune creatorul lor, dar din pacate singurul proprietar de hotel care si-a dorit sa aiba tricolorul pe un astfel de produs a fost Regele Fotbalului, pentru hotelul sau din Mamaia. “Pe hotelieri nu i-au interesat simbolurile romanesti”, spune Alin Laslo, “dar cat de potrivit ar fi sa gasiti sapun de Marsilia intr-un hotel din Romania?”
Practic, noul “Cheia” ar vrea sa se impuna ca o marca traditionala romaneasca. Producatorul nu are tocmai ambitii mici: ar vrea ca in 2-3 ani sa gasiti sapunul sau in toate hotelurile din Romania, fiindca, spune el, “Cheia” are toate datele pentru asta: “pret echivalent cu produsul chimic Made in China din supermarket, calitate identica cu mamaliguta cu branza de la Bran, straie unice de clop din Maramu, istorie mai veche decat Armani sau Givenchy. Si e romanesc, creat din spiritul acestei zone.”
Sursa: Pro TV
Etichete: gică hagi, traditie, sapun, bio, cheia, natural,
Dată publicare:
10-12-2013 14:08