Un miliard de euro pentru 4 minute in minus pe calea ferata
Am luat fonduri europene, am completat si de la buget - in total, peste 900 milioane de euro au fost cheltuiti pentru modernizarea la standarde europene a magistralei de cale ferata Bucuresti-Constanta.
Evenimentul Zilei: Dupa 11 ani de la semnarea memorandumului pentru fondurile ISPA, rezultatul incepe sa fie vizibil: de la 1 iulie, durata calatoriei cu trenul de la Bucuresti pana pe malul marii va fi de doua ore si 30 de minute. Asta in conditiile in care, inainte de inceperea lucrarilor, trenurile strabateau distanta de 225 km in doua ore si 34 de minute. Una dintre cele mai ample lucrari de infrastructura din Romania ultimelor doua decenii este pe cale de a fi finalizata. Este vorba de modernizarea magistralei de cale ferata Bucuresti- Constanta, ruta importanta nu atat pentru traficul de calatori, avand in vedere ca sezonul estival dureaza la noi circa trei luni, cat mai ales pentru cel de marfuri.
Romania Libera: Autostrada Soarelui ajunge la mare in 2013 Intreaga autostrada Cernavoda-Constanta va fi definitivata peste doi ani. Pana atunci traficul spre Marea Neagra se va face pe o combinata de drumuri nationale si autostrazi cu o banda pe sens. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) va relicita luna viitoare proiectarea si lucrarile de executie ale tronsonului de autostrada Constanta-Medgidia (20 km), potrivit anuntului de participare publicat de companie. Vechiul contract, semnat cu firma franceza COLAS in 2009, a fost reziliat in luna aprilie. Termenele anuntate de CNADNR sunt stranse. Ofertele vor fi primite la finele lunii viitoare iar la inceputul lunii septembrie este asteptata semnarea contractului. Noul contructor va avea la dispozitie 39 de luni pentru incheierea lucrarilor, din care 24 de luni este termenul minim de garantie acceptat de CNADNR. Aceasta inseamna ca lucrarile propriu-zise vor dura aproximativ 15 luni, perioada care va include si durata necesara proiectarii, de trei luni. Daca nu vor exista contestatii la licitatie, daca lucrarile se vor desfasura in termenul stabilit si daca nu vor mai aparea dispute intre Ministerul Transporturilor si constructor acest sector de autostrada va fi gata la finele lui 2012.
Capital: Orasele industriei comuniste au zilele numarate Strazi desfundate, blocuri gri, cu dare negre in dreptul zecilor de coșuri din tabla care strapung pereții. Maidane acoperite de buruieni, pe care alearga copii prost imbracați și pasc animale triste. Banci rupte, pe care stau oameni tacuți ori peste masura de galagioși, ținand in maini sticle cu cea mai ieftina bere ori cea mai tare țuica de la chioșcul din colț. Oraș minier din Valea Jiului, Banat ori Oltenia? Fost centru siderurgic din Transilvania ori orașel ridicat in sudul țarii odata cu industria chimica? Petrila ori Calan, Anina sau Zimnicea, peisajele sunt, in mare masura, interșanjabile. In afara imaginii deloc incantatoare, aceste localitați mai au ceva in comun: s-au dezvoltat in jurul unei companii sau al unei industrii, iar intrarea in declin a acesteia, de cele mai multe ori petrecuta in anii ’90, a pus la grea incercare localnicii și autoritațile.