Statul arunca banii, dar fara rezultate. 2,3 mld. euro pentru 89 de kilometri de autostrada
Un calcul simplu arata astfel ca fiecare kilometru nou a costat 25,8 mil. euro, in conditiile in care standardele de cost ale Ministerului Transporturilor stabilesc ca pretul maxim pe un kilometru nu trebuie sa treaca de 6,1 mil. euro.
Ziarul Financiar: Potrivit estimarilor ZF, care iau in calcul standardele maxime de cost din infrastructura rutiera, cu 2,3 mld. euro s-ar fi putut construi aproape 380 de km de autostrazi. Ministrul transporturilor Anca Boagiu a recunoscut, intr-un interviu acordat ZF in februarie, ca ministerul a avut tot timpul bani pentru autostrazi, insa lucrurile nu s-au miscat din "ignoranta, nepasare, nestiinta sau rea-vointa". In perioada 2005-2010, in fruntea Ministerului Transporturilor s-au aflat patru ministri: Gheorghe Dobre (PD-L), Ludovic Orban (PNL), Radu Berceanu (PD-L) si Anca Boagiu (PD-L). In prezent Romania are 314 kilometri de autostrada si alti peste 270 de kilometri in executie. Daca ritmul de constructie din ultimii sase ani va fi mentinut, Romania va avea 1.000 de kilometri de autostrada abia peste 46 de ani. Ziarul Financiar continua seria articolelor in care incearca sa faca lumina cu privire la modul in care au fost cheltuiti banii publici pentru constructia de autostrazi in ultimii ani. Astfel, datele primite de ZF indica 2009 ca anul in care s-a inregistrat un record de plati pentru autostrazi, an in care Romania intrase in criza, iar Ministerul Transporturilor era condus de Radu Berceanu.
Romania Libera: Economia lumii intra iar in „zona periculoasa" Economia mondiala intra intr-o „noua zona periculoasa", cu o crestere incetinita, insotita de slabirea increderii investitorilor, a declarat presedintele Bancii Mondiale (BM), Robert Zoellick, citat de Reuters. Zoellick a cerut Europei si Statelor Unite sa-si rezolve problemele legate de datoria de stat si a subliniat ca preturile ridicate ale alimentelor si volatilitatea de pe bursele de marfuri ameninta cea mai vulnerabila patura a populatiei planetei. „Criza financiara din Europa a devenit o criza a datoriilor de stat, cu implicatii serioase pentru Uniunea Monetara, banci si competitivitatea unor tari. Tara mea, Statele Unite, trebuie sa abordeze problema datoriei, a cheltuielilor, reformei fiscale pentru a consolida cresterea in sectorul privat, dar si politica comerciala stagnanta", a aratat seful BM.
Capital: Turnurile-fantoma din centrul Bucurestiului Chiar daca segmentul de birouri al pietei imobiliare a fost primul care a dat semne de revenire din criza, cu marile corporatii dispuse sa incheie din nou precontracte de inchiriere, proprietarii celor trei imobile nu au sperante sa profite de pe urma acestei situatii. Cathedral Plaza, Tower Center International si Millennium Business Center, care se incadreaza in categoria imobilelor de clasa A, beneficiaza de amplasamente pe care multi dezvoltatori de birouri sunt invidiosi, insa problemele cu care se confrunta proprietarii acestora le face complet neutilizabile. Este si motivul pentru care dezvoltatorii lor sunt intr-o cursa contra cronometru pentru a le valorifica.