Cat ne-ar fi costat sa avem 3.200 km de autostrada. Nu ar fi fost imposibil
Romania a avut candva peste 3.000 kilometri de autostrada, insa numai pe hartie, in proiectele lui Nicolae Ceausescu, in timp ce in realitate a fost construita numai o zecime, potrivit unui articol The Economist.
Capital: Daca ne raportam la standardele de cost, atunci putem spune ca cei 3.200 de km trasați de Ceaușescu in 1967 ar fi costat 18,8 miliarde de euro. Daca in 1990 ne-am fi apucat sa construim autostrazile desenate de comuniști, pana in 2010, ar fi insemnat alocarea a 944 de milioane de euro pe an pentru autostrazi, adica 160 de km de autostrada pe an. La capitolul bani, in 2011, de exemplu, CNADNR ceruse pentru autostrazi circa 1,2 miliarde de euro, ceea ce nu face chiar imposibila suma de 944 de milioane de mai sus. Daca am fi sa ne luam dupa o serie de cifre ce se afla in raportul "Masuri pentru relansarea activitații economice" prezentat de Andreea Paul Vass pe blogul sau, 845,3 km de autostrada ne costa nu mai puțin de 5.174 de milioane de euro, cei 3.200 de km ai lui Ceaușescu ar costa 19,1 de miliarde de euro, nu departe de rezultatul primei metode. In acest calcul pur statistic, nu am inclus și taxele pentru exproprieri precum și cheltuielile pentru servicii adiacente precum construcția de viaducte sau tuneluri.
Evenimentul Zilei: Suspans maxim la Bac: un crah de 50 milioane de euro pandeste universitatile Rectorii din toata tara stau cu lunetele fixate pe actuala sesiune de Bacalaureat. La actualul numar de absolventi cu diploma de Bac, se anunta o criza fara precedent pentru invatamantul superior. Rezultatele dupa prima sesiune pot trimite in faliment mai multe universitati din tara. Cele private stau pe marginea prapastiei. Rectorii inca nu si-au revenit din buimaceala: intai a fost criza economica. "1.000 de studenti au cerut reesalonare la plata taxelor", a spus un rector de la privat. Criza economica a fost dublata acum de lipsa candidatilor la admitere. "Daca mai vin 200 de candidati dupa sesiunea din toamna a bacalauretului ar fi excelent", a spus un altul. Tinta, desi una modesta, poate face diferenta dintre faliment si supravietuire.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Romania Libera: Cum s-au pierdut "din greseala" banii UE de autostrazi Gestionarea sumei de 840 milioane euro - fonduri nerambursabile cuprinse in instrumentul ISPA al Comisiei Europene alocate Romaniei in perioada 2000-2006 pentru modernizarea si reabilitatea drumurilor nationale - a avut loc cu incalcarea crasa a celor mai elementare norme de protejare a banilor publici si de respectare a legislatiei in vigoare, arata un raport intern al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) realizat in iulie 2006. Desi au trecut cinci ani de atunci, raportul este inca de actualitate. Directorul coordonator al fondurilor ISPA la acel moment era Daniela Draghia, actual director general al CNADNR. Majoritatea celor vinovati conform raportului se afla si acum in functii. Lucrari incepute acum zece ani nu s-au terminat nici in prezent, in schimb statul este bun de plata cu 24 de milioane de euro, fata de constructori care dealtfel nici nu au terminat lucrarile.