Legea amnistierii a fost scoasa de pe ordinea de zi a Camerei Deputatilor
Proiectul privind amnistierea si gratierea unor pedepse ar fi trebuit supusa votului in plenul Camerei Deputatilor, care este for decizional la acest act normativ, insa deputatii au hotarat sa amane aceasta decizie controversata.
Cititi si:Traian Basescu scrie Parlamentului, cerand sa nu fie obstructionata activitatea justitiei
Cronologia evenimentelor, 10 decembrie 2013:
ora 14.45 Legea amnistierii a fost scoasa de pe ordinea de zi a sesiunii de vot final a Camerei Deputatilor, a convenit presedintele Camerei, Valeriu Zgonea, cu liderii de grup.
ora 14.00 Presedintele PNL, Crin Antonescu, a precizat ca liberalii sunt categoric impotriva Legii amnistierii, pentru care cer vot deschis in Camera Deputatilor, iar daca solicitarea nu le va fi acceptata vor parasi sala.
"In mod categoric grupul PNL - s-a luat o decizie, s-a si formalizat prin vot in acest sens - este impotriva acestei legi (a amnistierii - n.r.), este pentru un vot deschis si, in cazul in care o majoritate a Parlamentului va decide vot secret, liberalii se vor retrage de la vot", a precizat Antonescu, dupa sedinta de grup a deputatilor PNL.
ora 12.00 Presedintele Traian Basescu "roaga" Camera Deputatilor sa respinga Legea pentru amnistierea unor infractiuni si gratierea unor pedepse, care ar decredibiliza eforturile de lupta anticoruptie si justitia, declara purtatorul de cuvant al sefului statului, Bogdan Oprea.
"Presedintele Romaniei, Traian Basescu, roaga Camera Deputatilor sa respinga Legea pentru amnistierea unor infractiuni si gratierea unor pedepse (PLX 163/2013)", arata Bogdan Oprea intr-un comunicat de presa.
Potrivit purtatorului de cuvant al presedintelui, "o eventuala adoptare a acestei legi va decredibiliza eforturile de lupta impotriva coruptiei si va afecta increderea in justitie avand, in acelasi timp, efecte catastrofale pentru urmatorul raport privind Mecanismul de Cooperare si Verificare (MCV)".
ora 11:40 "Din punctul de vedere al PNL, aceasta lege consideram ca nu e oportuna in acest moment. Grupul liberal va vota impotriva", a declarat in plen liderul deputatilor PNL, George Scutaru, la dezbaterile generale asupra proiectului de lege.
La randul sau, deputatul PDL Adrian Gurzau a precizat ca Legea amnistierii nu face altceva decat sa ii "scape" pe cei care au probleme de legalitate sau sunt incompatibili.
"Acest proiect de lege il face pe preafericitul sinucigas Adrian Nastase sa scape de toate dosarele penale si de situatia in care este. Aveti majoritatea, fiti transparenti! Suntem membri UE, nu avem posibiliattea sa ne batem joc de lege", a spus Gurzau.
Liderul grupului PPDD, Daniel Fenechiu, a precizat, la randul sau, ca PPDD considera ca proiectul de lege este in acest moment inoportun si va vota impotriva. Deputatii au admis, insa, amendamentele la proiectul de lege stabilite in anexa la Raportul favorabil al Comisiei juridice din Camera.
ora 11:00 Luni seara, Comisia juridica a adoptat raport favorabil cu amendamente. Proiectul initiat de catre deputatii Madalin Voicu si Nicolae Paun a fost analizat in Comisia juridica, fiind adoptate o serie de amendamente luni seara, in conditiile in care la lucrarile comisiei au participat un sfert din totalul de 27 de membri.
Adoptarea raportului favorabil asupra proiectului in Comisia juridica nu a fost facuta publica.
Conform unor surse parlamentare, urmare a amendamentelor adoptate de comisie, proiectul prevede amnistierea infractiunilor pedepsite cu inchisoare de pana la 6 ani si gratierea pedepselor cu inchisoarea de pana la 7 ani.
Termenele initiale erau de pana la patru ani pentru amnistie si de sapte ani pentru gratiere.
Proiectul de lege a fost respins in luna mai de Senat si urmeaza sa intre la vot in plenul de marti al Camerei, care este forul decizional.
Ciuca: Legea amnistierii a fost discutata in Comisia juridica luni seara, dupa ce a plecat presa
Presedintele Comisiei juridice, Bogdan Ciuca, a declarat marti ca Legea amnistierii a fost discutata in acest for luni seara, dupa ce presa a plecat, la finalul sedintei comisiei, iar deputatii juristi s-ar fi intors pentru o noua reuniune in care au adoptat initiativa.
Ciuca a sustinut ca proiectul de lege privind amnistia a fost discutat luni seara, dupa ce sedinta Comisiei jurice s-a incheiat, iar jurnalistii au plecat. El a mentionat ca initiativa legislativa a fost adoptata, fiind promovate o serie de amendamente.
"Dupa ce am plecat impreuna din sala, ne-am reintors si am discutat inclusiv (Legea amnistierii - n.r.) pentru ca ne-am hotarat sa nu ne mai vedem dimineata si tot eram in Parlament, sa ne vedem aseara", a explicat presedintele Comisiei juridice.
La intrebarea jurnalistilor legata de deputatii care au luat parte la sedinta, Ciuca a sustinut ca au fost reprezentate toate grupurile parlamentare, refuzand sa precizeze cate persoane au fost prezente. El a mentionat ca cei patru reprezentanti ai PNL la sedinta au votat impotriva, iar toti ceilalti participanti au fost pentru.
Ciuca a evitat sa precizeze inclusiv ora la care a avut loc noua sedinta a Comisiei juridice luni seara. Comisia juridica a aprobat luni seara, in sedinta secreta, aceasta lege, care a intrat in plen fara ca raportul comisiei sa fie public.
Amnistierea nu se aplica la luare/dare de mita, omor, proxenetism
Amnistirea nu se aplica la infractiuni precum luare si dare de mita, deturnare de fonduri, omor, vatamare corporala grava, tortura, evadare, proxenetism, iar gratierea unor pedepse de pana la 6 ani nu se aplica si minorilor internati in centre de reeducare, conform proiectului aflat la vot in Camera, citat de Mediafax.
Conform raportului adoptat de Comisia juridica luni seara si facut public marti la pranz, inaintea votului final programat in Camera Deputatilor, cele patru voturi impotriva proiectului au fost date in comisie de catre reprezentantii PNL.
Proiectul in forma adoptata de Comisia juridica prevede ca se amnistiaza infractiunile pentru care Codul penal sau legile speciale prevad o pedeapsa privativa de libertate pana la 7 ani inclusiv sau amenda. "Amnistia inlatura raspunderea penala pentru infractiunea savarsita, in toate formele ei de participatie penala, autor, coautor, instigator, complice si participatie improprie. Daca intervine dupa condamnare, ea inlatura si executarea pedepsei pronuntate, precum si celelalte consecinte ale condamnarii. in cazurile prevazute la alin.(3) amenda incasata anterior amnistiei nu se restituie. Amnistia nu are efecte asupra masurilor de siguranta si asupra drepturilor persoanei vatamate", se arata in proiect.
Conform acestuia, infractiunile care se incadreaza in conditiile prevazute anterior se amnistiaza si in situatia in care limita de pedeapsa a fost depasita prin aplicarea dispozitiilor unei legi speciale sau prin aplicarea unei forme agravante prevazuta de Codul penal sau de o lege speciala.
Sunt exceptate de la aplicarea acestor prevederi urmatoarele infractiuni: A) Infractiunile prevazute in Codul penal:
1. pruncuciderea, prevazuta de art. 177; 2. determinarea sau inlesnirea sinuciderii, prevazuta de art.179; 3. vatamarea corporala grava, prevazuta de art.182; 4. coruptia sexuala, prevazuta de art. 202; 5. incestul, prevazuta de art. 203; 6. darea de mita, prevazuta de art.255; 7. primirea de foloase necuvenite, prevazuta de art.256; 8. tortura, prevazuta de art. 2671; 9. represiunea nedreapta, prevazuta de art. 268; 10. evadarea, prevazuta de art. 269; 11. inlesnirea evadarii, prevazuta de art. 270; 12. nerespectarea regimului de ocrotire a unor bunuri, prevazuta de art. 2801; 13. deturnarea de fonduri, prevazuta de art. 3021; 14. nerespectarea dispozitiilor privind importul de deseuri si reziduuri, prevazuta de art. 3022; 15. proxenetismul, prevazuta de art. 329.
De asemenea, sunt exceptate infractiuni prevazute in legi speciale:
"1. infractiunile prevazute in art. 3 – 5 si art.7 alin.(1) din Legea nr.241/2005, pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, cu modificarile ulterioare; 2. infractiunile prevazute in art.87, art. 89 si art. 90 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare; 3. infractiunile prevazute in art. 6 - 8 si art. 11 din Legea nr. 143/2000 privind combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare; 4. infractiunile prevazute in art. 133-136 si art. 139 din Legea nr. 295/2004 privind regimul armelor si al munitiilor, republicata, cu modificarile ulterioare; 5. infractiunile prevazute in art. 106 alin. (1), art. 107, art. 108 alin. (1) lit. a)- c), art. 111 alin. (1), art. 112 si art. 113 din Legea nr. 46/2008 - Codul silvic, cu modificarile si completarile ulterioare; 6. infractiunile prevazute in art. 270 si 272 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al Romaniei, cu modificarile ulterioare; 7. infractiunile prevazute in art. 143 alin. (2) din Legea nr. 85/2006 privind procedura insolventei, cu modificarile si completarile ulterioare; 8. infractiunile prevazute in art. 43, art. 44 alin. (1), art. 46 si art. 48 din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificarile si completarile ulterioare; 9. infractiunile prevazute in art. 82, art. 11, art. 182 si art. 185 din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie, cu modificarile si completarile ulterioare; 10. infractiunile prevazute in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 105/2001 privind frontiera de stat a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare; 11. infractiunile prevazute in Legea nr. 678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de persoane, cu modificarile si completarile ulterioare".
In ceea ce priveste gratierea, proiectul stabileste ca "se gratiaza in intregime pedepsele cu inchisoare de pana la 6 ani inclusiv, pedepsele complementare ale acestora, precum si pedepsele cu amenda, aplicate de instanta de judecata".
"Gratierea are efecte si asupra pedepselor a caror executare este suspendata conditionat, in acest caz, partea din termenul de incercare care reprezinta durata pedepsei pronuntate de instanta se reduce in mod corespunzator. Daca suspendarea conditionata este revocata sau anulata, se executa numai partea de pedeapsa ramasa negratiata. Gratierea nu are efecte asupra masurilor de siguranta si masurilor educative", mai prevede proiectul de lege, care stabileste totodata ca prevederile mentionate se aplica indiferent de modalitatea de executare a pedepsei inchisorii dispusa de instanta.
Comisia juridica a eliminat din proiectul de lege articolul care prevedea ca "se gratiaza in intregime masura internarii intr-un centru de reeducare, luata fata de minori de catre instantele de judecata".
In schimb, se gratiaza in parte: cu 1/3 pedepsele cu inchisoare intre 6 si 8 ani inclusiv; cu 1/5 pedepsele cu inchisoare de peste 8 ani pana la 10 ani inclusiv; cu 1/2 pedepsele aplicate persoanelor care au implinit varsta de 60 de ani, femeilor gravide sau persoanelor cu copii cu varsta de pana la 5 ani; cu 1/2 pedepsele aplicate persoanelor care, conform certificatului medical emis de institutiile abilitate, sunt diagnosticate cu boli incurabile in faza terminala.
Nu beneficiaza de prevederile proiectului de lege persoanele cu statut de recidivist.
De asemenea, nu beneficiaza de gratiere persoanele care au savarsit urmatoarele infractiuni:
"A. Infractiuni prevazute de Codul Penal: 1. infractiunile contra sigurantei statului, prevazute de art. 155 - 173; 2. infractiunile de omor, prevazute de art. 174 - 176; 3. vatamarea corporala grava, prevazuta de art. 182; 4. lovirile sau vatamarile cauzatoare de moarte, prevazute de art. 183; 5. violul, prevazut de art. 197; 6. actul sexual cu un minor, prevazut de art.198 alin. 2-4; 7. perversiunea sexuala, prevazuta de art. 201 alin. 2-5; 8. incestul, prevazut de art. 203; 9. talharia, prevazuta de art. 211; 10. tortura, prevazuta de art. 2671; 11. represiunea nedreapta, prevazuta de art.268; 12. evadarea, prevazuta de art. 269; 13. inlesnirea evadarii, prevazuta de art. 270; 14. parasirea postului si prezenta la serviciu in stare de ebrietate, prevazute de art.275 alin.3; 15. nerespectarea regimului materialelor nucleare sau al altor materii radioactive, prevazuta de art. 2791; 16.nerespectarea dispozitiilor privind importul de deseuri si reziduuri, prevazuta de art. 3022 alin. 2; 17. falsificarea de alimente sau alte produse, prevazuta de art. 313; 18. relele tratamente aplicate minorului, prevazute de art.306; 19. proxenetismul, prevazut de art.329. 20. coruptia sexuala, prevazuta de art. 202".
De asemenea, la capitolul pedepselor ce nu vor fi gratiate sunt incluse infractiuni prevazute in legi speciale, respectiv cele prevazute in art. 19 - 21 din Legea nr.51/1991 privind siguranta nationala a Romaniei si cele prevazute in art. 2-8 si art. 10-14 din Legea nr.143/2000 privind prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri, cu modificarile si completarile ulterioare.
"Persoanele gratiate care, in curs de 3 ani, savarsesc cu intentie o infractiune vor executa, pe langa pedeapsa stabilita pentru acea infractiune si pedeapsa sau restul de pedeapsa ramas neexecutat ca urmare a aplicarii prezentei legi", se mai prevede in proiect.
In cazul intrarii in vigoare a proiectului, prevederile prevazute in acesta se aplica infractiunilor savarsite pana la data intrarii in vigoare a legii.
Consuma produse 100% romanesti si ajuta micile business-uri sa creasca! Vezi AICI oferta din Saptamana Romaneasca ---> http://saptamanaromaneasca.stirileprotv.ro/producatori.php
Sursa: Mediafax
Etichete: inchisoare, deputati, Parlament, detinuti, Mădălin Voicu, gratiere, aministie, Nicolae Paun,
Dată publicare:
10-12-2013 11:05