Guvernul vrea 15 miliarde de euro investiții din Qatar: „Prioritatea este Portul Constanța”
Guvernul roman speră să-i atragă pe investitorii din Qatar. Oficialii noştri au pus pe masa șeicilor din bogatul stat propuneri care totalizează posibile investiții de 15 miliarde de euro.
De la proiecte în stadiul de concept, precum crearea unor centre de IT, specializate în inteligența artificială, până la altele concrete, de dezvoltare a infrastructurii. Vizate sunt Portul Constanța și bucăți de autostradă. Dacă s-ar realiza, România ar putea fi o poartă de investiții a statului Qatar, în Uniunea Europeană.
Întâlnirea cu şeicul Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim Al Thani, premierul din Qatar, unul dintre cele mai bogate state ale lumii, a durat mai puţin de o oră.
Mohammed bin Abdulrahman bin Jassim Al Thani, premierul Qatarului: „Credem că putem identifica domenii de cooperare în tehnologie, energie şi altele…”
De cealaltă parte, oficialii romani au venit pregătiţi să discute cu investitorii qatarezi din cel mai mare fond suveran din lume o listă lungă de proiecte, în valoare totală de peste 15 miliarde de euro. Unele sunt doar idei pe hârtie, altele – speră oficialii romani – pot fi concretizate curând.
Marcel Ciolacu: „Prioritatea este Portul Constanța, care a devenit cel mai important hub de distribuție la Marea Neagră pentru Europa Centrală și de Est. Avem nevoie de expertiză și experiența companiilor qatareze în ceea ce privește managementul și operațiunile portuare, dar și digitalizarea și dezvoltarea portului.”
Qatarezii ar putea fi convinşi să investească aproape 300 de milioane de euro într-un nou terminal cargo pe aeroportul din Timişoara. Oficialii noştri susţin că şi-au îndreptat atenţia spre investitorii bogaţi din Orientul Mijlociu, pentru că astfel de proiecte mari pe domeniul aeronauticii nu ar mai putea obţine fonduri europene. De asemenea, guvernul de la noi şi-ar dori să obţină bani pentru câteva proiecte majore din infrastructură – este vorba despre calea ferată Predeal-Brașov şi autostrada Comarnic-Braşov.
Pe de altă parte, Guvernul cauta să-i implice pe investitorii din Qatar şi Emiratele Arabe Unite în salvarea Tarom.
Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor: „Interesul e să scoatem Tarom din această zonă nefericită, statul nu poate să vină cu un ajutor de stat, trebuie să găseşti forme în a ieşi din acest cerc vicios - unul e să găseşti investitori în aeronave noi”
La schimb, ar putea fi implicaţi şi în construcţia unui nou terminal la Otopeni.
Multe sute de milioane de euro şi-ar dori România să obţină şi pentru o serie de proiecte în IT, precum un centru de date de mare capacitate şi altul specializat în combaterea atacurilor cibernetice.
Interese sunt şi în zona de energie - pentru petrolul şi gazele mai ieftine din zona Orientului.
Deocamdată, intre luxosul Qatar şi România există doar schimburi comerciale reduse.
Potrivit Institutului de Statistică, România exportă către Qatar mărfuri în valoare de 92 de milioane de euro, adică de 10 ori mai mult decât importă. Cel mai mult exportăm cereale – porumb, grâu, orz, şi furaje. Dar vindem statului din Orientul Mijlociu şi miere, îmbrăcăminte şi produse cosmetice. Pe de altă parte, importurile din Qatar se rezumă în special la uleiuri din petrol şi compuşi chimici pentru industrie.