Zi de doliu national in Rusia. Autoritatile continua ancheta in cazul avionului prabusit in desertul Sinai
Investigatiile continua duminica in Egipt pentru stabilirea cauzelor prabusirii unui avion de linie rus in desertul Sinai, drama marcata printr-o zi de doliu national in Rusia.
In Rusia a fost deschisa de asemenea o ancheta, iar sediile companiei aeriene care opera aeronava si ale firmei de turism la ale carei servicii apelasera pasagerii au fost perchezitionate, in timp ce investigatori din Franta si Germania sunt asteptati duminica in Egipt, o procedura obisnuita pentru toate incidentele in care este implicat un avion Airbus, cele doua tari fiind principalii membri ai consortiului european care construieste acest tip de aeronava.
Cele 224 de persoane de la bordul avionului - turisti si membri ai echipajului, in mare majoritate de nationalitate rusa - au murit sambata in urma prabusirii aeronavei Airbus in care se aflau in Sinai, bastion al ramurii egiptene a gruparii Statul Islamic (SI).
Gruparea jihadista a transmis ca a doborat avionul ca represalii pentru interventia rusa din Siria, insa ministrul rus al transporturilor, Maxim Sokolov, a respins aceasta revendicare, spunand ca autoritatile egiptene "nu dispun de nicio informatie care ar confirma astfel de insinuari".
Expertii in aeronautica sunt de asemenea sceptici in legatura cu revendicarea SI, lucrand cu ipoteze precum aparitia unei defectiuni tehnice sau existenta unei bombe la bord.
Sokolov si ministrul pentru situatii de urgenta, Vladimir Puskov, au ajuns sambata seara la Cairo impreuna cu o echipa de experti pentru a participa la ancheta care va fi condusa de autoritatile egiptene.
In Rusia, drapelurile au fost coborate in berna duminica la cladirile oficiale, iar posturilor de televiziune li s-a cerut sa anuleze programele de divertisment, conform unui decret al presedintelui Vladimir Putin, difuzat sambata de Kremlin.
Contactul cu avionul Airbus A321-200 al companiei ruse Kogalimavia, mai cunoscuta sub numele de Metrojet, a fost pierdut la 23 de minute dupa decolarea sa, in zorii zilei de sambata, de pe aeroportul celebrei statiuni balneare Sharm el-Sheikh, la Marea Rosie, si cand se afla la o altitudine de peste 9.100 de metri.
Potrivit unor responsabili ai aviatiei civile egiptene, capitanul se plangea in acel moment de o eroare tehnica la sistemul sau de comunicare. Insa ministrul egipten pentru aviatie civila, Hossam Kamal, a dat asigurari ca, pana la pierderea contactului, "comunicarea intre pilot si turnul de control era normala" si ca pilotul nu a cerut schimbarea traseului.
Avionul avea ca destinatie Sankt-Petersburg, al doilea oras din Rusia.
Compania Metrojet a precizat intr-un comunicat ca avionul fusese supus unui control tehnic complet in 2014 si ca pilotul avea 12.000 de ore de zbor la activ.
Dintre cei 217 pasageri, 214 erau rusi si trei ucraineni, a precizat guvernul egiptean. Echipajul avea sapte membri. Potrivit Moscovei, pasagerii aveau varste cuprinse intre 10 luni si 77 de ani.
Cutiile negre ale aparatului au fost gasite si vor fi analizate, a precizat guvernul.
Potrivit autoritatilor egiptene, trupurile neinsufletite ale victimelor si ramasitele aeronavei au fost imprastiate pe o suprafata circulara de 8 km diametru si poate chiar mai mult, la al-Hassana, intr-o zona muntoasa din provincia desertica Sinaiul de Nord.
Ramura egipteana a SI, care se numeste Provincia Sinai, a transmis ca este la originea prabusirii avionului, fara a preciza cum ar fi doborat aeronava. "Soldatii Califatului au reusit sa doboare un avion care transporta peste 220 de cruciati, care au murit cu totii", a postat SI pe Twitter.
De mai multi ani, fortele de securitate egiptene sunt tinta atacurilor aproape zilnice ale ramurii egiptene a SI in Sinai.
Insa statiunile balneare de la Marea Rosie raman o importanta destinatie turistica, frecventata in special de rusi sau de turisti din Europa de Est.
Potrivit unor experti militari intervievati de AFP, extremistii SI nu dispun de rachete capabile sa loveasca un avion la atitudine de 9.100 de metri. Insa ei nu au exclus posibilitatea existentei unei bombe la bord sau ca avionul sa fi fost lovit de o racheta cand pierdea din altitudine in urma unor defectiuni tehnice sau a altor motive dupa pierderea contactului radio.
Intr-o conferinta de presa, premierul egiptean, Sherif Ismail, a ocolit intrebarile privind revendicarea SI si a reiterat ca numai cutiile negre vor dezvalui "motivele prabusirii".
Mai multe companii aeriene - Air France (Franta), Lufthansa (Germania) si Emirates (Emiratele Arabe Unite) - au anuntat ca nu vor mai survola zona Sinai, 'pana la noi ordine', ca 'masura de securitate'.
Cel mai recent accident aviatic din Egipt data din ianuarie 2004, cand 148 de persoane, dintre care 134 de turisti francezi, au murit dupa ce un avion Boeing 737 al companiei egiptene Flash Airlines s-a prabusit in Marea Rosie.