Un an de la cel mai mare mister al timpurilor moderne si intrebarea de pe buzele tuturor: Ce s-a intamplat cu zborul MH370?
Pare imposibil de crezut ca in era tehnologiei si a sistemelor de navigatie prin satelit un avion poate pur si simplu sa dispara si 26 de tari, sute de experti, tehnologia avansata si sutele de milioane de dolari cheltuiti sa nu ofere niciun indiciu.
Soarta zborului MH370 a fost catalogata de publicatii precum The Telegraph, Financial Times sau BBC drept "cel mai mare mister al aviatiei moderne" sau "cea mai importanta disparitie de la cea a Ameliei Earheart sau a navei Marie Celeste”.
Avionul, un Boeing 777-200ER, a decolat sambata, 8 martie 2014, de pe Aeroportul International din Kuala Lumpur, la ora locala 00.41 (vineri, 18.41 ora Romaniei), cu destinatia Beijing. La bord se aflau 227 de pasageri, majoritatea chinezi, plus cei 12 membri ai echipajului.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
La aproape o ora de la decolare, turnul de control din Malaezia a avut ultima conversatie cu echipajul zborului, urmand ca pilotii sa contacteze turnul de control din Ho Chi Minh, odata intrati in spatiul aerian vietnamez. "Noapte buna, 370 malaezian" au fost ultimele cuvinte rostite de capitanul avionului. Potrivit expertilor care au analizat ultimele 54 de minute de conversatie intre avion si cei de la sol, dialogul a fost unul de rutina, scrie The Telegraph.
Asa a inceput una dintre cele mai mari crize aviatice din istorie
In primele zile de la disparitie, compania Malaysia Airlines si guvernul malaezian s-au confruntat cu informatii contradictorii si o decizie greu de luat: unde cautam avionul? Initial, echipajele de salvare si-au concentrat eforturile in Marea Chinei de Sud, deasupra caruia aeronava disparuse de pe radarele turnului de control.
Radarul militar a dezvaluit insa o informatie-cheie, prima care avea sa anunte sirul unor evenimente inexplicabile. Imediat dupa intreruperea contactului cu solul, MH370 a virat la stanga si a inceput sa zboare in directia opusa, deasupra Peninsulei Malaezia, a stramtorii Malacca, dupa care a iesit din zona de acoperire a radarului.
Investigatia a luat o noua turnura cand specialistii de la INMARSAT, operatorul britanic de satelit, a aratat ca avionul a continuat sa zboare timp de sapte ore de la dispartie. Desi sistemele de comunicatii ale zborului MH370 au fost oprite, satelitii Inmarsat au continuat sa capteze "beep"-uri provenind de la avion.
Analizand aceste semnale, Inmarsat a determinat ca avionul Boieng 777 al companiei Malaysia Airlines s-a prabusit in sudul Oceanului Indian.
Cautarile pentru avionul disparut au acoperit peste 200.000 de kilometri patrati, inainte ca speicalistii sa delimiteze o suprafata de 60.000 de kilometri patrati in care, cred ei, s-ar afla epava aeronavei. Asta inseamna ca echipajele de cautare au avut de explorat o suprafata mai mare decat cea a Romaniei, incercand sa gaseasca un ac in carul cu fan.
In iunie 2014, cautarile au fost oprite. Motivul? "Atunci cand scufunzi un echipament, vrei sa stii daca exista riscul sa se loveasca de un munte subacvatic", a explicat Stuart Minchin, seful diviziei de mediu de la Institutul de Geostiinta din Australia, pentru The Telegraph.
Timp de patru luni, australienii au cartografiat fundul Oceanului Indian cu ajutorul sonarelor sau hidrolocatoarelor, echipamente folosite la descoperirea si determinarea de la suprafata a adancimii apei, precum si a obiectelor ce se afla sub apa.
Richard Westcott, corespondentul BBC pe probleme de transport, a observat cat de putine se stiau despre acea zona a Oceanului Indian: "Existau harti mai detaliate ale planetei Marte". Cartografierea 3D a dus la descoperirea a doi noi vulcani activi si vai mai adanci decat Marele Canion din SUA, ceea ce explica de ce adancimea apei, in acea zona, variaza intre 600 de metri si 6.5 kilometri.
Un caz similar a avut loc in 2009, cand un avion al companiei Air France cu ruta Rio de Janeiro-Paris, avand 228 de persoane la bord, a disparut de pe radare deasupra Oceanului Atlantic. Insa atunci autoritatile au descoperit ramasite ale epavei la doar cateva zile de la disparitie, elucidand partial misterul.
Cautarile epavei si ale cutiilor negre s-au intins insa pe parcursul a doi ani, iar gasirea lor, pe fundul oceanului, a ridicat orice umbra de indoiala asupra a ceea ce se intamplase: capitanul avionului plecase sa se odihneasca, lasandu-i pe cei doi copiloti neexperimentati singuri. Din cauza unor defectiuni la sistemul care detecta altitudinea, cei doi au comis o serie de erori care a dus in final la prabusirea aeronavei in apa.
Dar in cazul zborului MH370 exista mai multe intrebari care nu si-au gasit raspunsul: de ce a disparut avionul de pe radare, de ce a continuat sa zboare timp de sapte ore dupa aceea, a fost un act premeditat sau o defectiune, a fost chiar capitanul aeronavei autorul unui atac sinucigas sau o incercare esuata de deturnare din partea unor teroristi?
Gasirea epavei nu inseamna insa si rezolvarea misterului. Pentru asta este neaparata nevoie sa fie localizate cutiile negre ale avionului, ceea ce ar putea fi o misiune imposibila. Dispozitivele ar fi putut fi purtate de curentii oceanici sau, mai grav, ingropate in nisipul de pe fundul oceanului.
Mai mult, cutiile negre nu sunt concepute sa reziste sub apa atat de mult timp si sansele ca inregistrarile sa fi fost compromise deja sunt mari. In plus, dispozitivul inregistreaza doar ultimele doua ore de zbor ale avionului, ceea ce inseamna ca momentul-cheie in care avionul a disparut de pe radare va ramane sub semnul intrebarii.
Ce s-ar fi putut intampla cu MH370?
Zborul MH370 are toate datele necesare crearii unor teorii ale conspiratiei de-a dreptul fabuloase, lucru care s-a si intamplat: internetul a fost impanzit de astfel de ipoteze, iar publicatiile despre fenomene paranormale au avut un nou subiect preferat, Investigatorii insa au avut patru piste de analizat, mai plauzibile decat, de exemplu, disparitia aeronavei intr-o gaura neagra.
Citeste si: O noua teorie a conspiratiei: disparitia zborului MH370, planuita de Rusia
1. Ipoteza comandantului sinucigas
In lipsa oricarui indiciu care sa faca lumina asupra a ceea ce s-a intamplat, cea mai plauzibila teorie ramane cea a pilotului sinucigas.
Comandantul Zaharie Ahmad Shah ar fi dus avionul "ramas fara combustibil" spre o destinatie finala din Oceanul Indian si l-a "scufundat intact", afirma doi jurnalisti de la Waikato Times, o publicatie din Noua Zeelanda, care au scris o carte pe acest subiect - "Goodnight Malaysian 370: The Truth Behind the loss of Flight 370".
Potrivit acestora, este posibil ca pilotul-capitan sa fi dus avionul "ramas fara combustibil" spre o destinatie finala din Oceanul Indian, scrie IB Times. Desi asupra celor doi piloti a existat o investigatie exhaustiva a autoritatilor, rezultatele au fost neconcludente. Niciunul nu a lasat vreun bilet de adio si nici nu ar fi dat vreun semn de depresie sau tulburare de personalitate.
2. Un incendiu catastrofal
O alta teorie legata de disparitie ar fi o defectiune tehnica sau un incendiu la cala. Insa "probabilitatea ca o defectiune sa afecteze ambele sisteme de comunicatii de la bord, transponderul si sistemul ACARS, este aproape inexistenta", spune expertul in aviatie John Nance, intr-un documentar realizat de National Geographic.
Posibilitatea unui incediu a fost luata in calcul si de echipele de investigatie, mai ales dupa ce s-a descoperit ca Boeing-ul 777 avea la cala peste 220 de kilograme de baterii cu litiu, material flamabile, peste limita admisa.
Mai multi experti au analizat aceasta posibilitate intr-un episod al documentarelor canadiene "Air Crash Investigations", difuzate de Cineflix.
Un incendiu la bord poate fi catastrofic intrucat poate afecta majoritatea sistemelor. Ar explica si intoarcerea brusca a aeronavei, pornind de la premisa ca pilotii se indreptau spre cel mai apropiat aeroport. Insa nu explica de ce aparatul a continuat sa zboare timp de sapte ore de la disparitie.
3. Avionul s-ar fi dezintegrat in aer
Nu au existat indicii care sa sugereze ca avionul a explodat si s-a dezintegrat in aer, iar satelitii americani nu au receptat semnale de explozie in zona, la momentul disparitiei aeronavei. Insa ipoteza unui atac terorist a fost luata serios in calcul dupa ce s-a descoperit ca doi pasageri calatoreau cu pasapoarte false.
Chiar si asa, o investigatie a FBI-ului a concluzionat ca nu exista dovezi care sa ateste eventuale legaturi ale acestora cu organizatii teroriste.
4. Depresurizarea cabinei din cauza unei defectiuni
In conditiile unei depresurizari a avionului, pilotii ar fi putut incerca sa intoarca avionul pentru a ateriza la cel mai apropiat aeroport.
Echipajul si pasagerii ar fi avut oxigen pentru aproximativ 12 minute, dupa care ar fi intrat in hipoxie. Avionul ar fi continuat sa zboare pe auto pilot pana la epuizarea combustibilului si s-ar fi prabusit in ocean.
Un caz asemanator a avut loc in august 2005, cand zborul Helios 5522, cu ruta Cipru-Atena, s-a prabusit din cauza depresurizarii, dupa ce a ramas fara combustibil. Pasagerii si pilotii lesinasera din cauza lipsei de oxigen.
Cat costa sa cauti un avion disparut?
Cea mai ampla operatiune de cautare in apa, aer si pe uscat din istorie a mobilizat eforturile a 26 de tari si a avut un cost impresionant. Doar in prima luna au fost cheltuiti 44 de milioane de dolari si asta fara sa punem la socoteala costurile cu transportul, cazarea si salariile expertilor implicati. Suma a depasit cheltuielile cu cautarea aeronavei Air France AF447, prabusita in Oceanul Atlantic, care a durat doi ani.
Costurile au fost suportate in mare parte de SUA, China si Australia, iar pentru cautarile din sudul Oceanului Indian, Malaezia si Australia au impartit costurile de peste 50 de milioane de dolari, scrie Reuters.
VIDEO "We've got to believe it's down there." On board with the brave team hunting for #MH370 http://t.co/hL1R690uyd pic.twitter.com/Z9ndctMFCa
— Jon Donnison (@jondonnisonbbc) 6 martie 2015
Pana acum, a fost scanata 40% din suprafata totala de 60.000 de kilometric patrati si se estimeaza ca, in luna mai, cautarile vor ajunge la final. Ce se va intampla dupa aceea explica prim-ministrul adjunct australian Warren Truss: “Nu putem continua cautarile la nesfarsit, dar vrem sa facem tot ce ne sta in putinta pentru a localiza epava avionului”. El a dat lamuriri dupa ce in presa internationala au aparut mai multe zvonuri conform carora, la finalul lunii mai, cand se estimeaza ca va acoperita toata suprafata luata in calcul pentru prabusirea avionului, Australia ar intentiona sa abandoneze cautarile.
Autoritatile australiene au fost precaute in declaratii. Nu au facut promisiuni desarte, dar nici au capitulat. "Ramanem prcaut de optimisti in ceea ce priveste sansele de gasire a avionului. Am acoperit peste 40% din suprafata luata in calcul. Daca pana la finalizarea cautarilor aeronava nu va fi gasita, vom discuta cu Malaezia, China si alti potentiali parteneri pentru a stabili care sunt urmatorii pasi", a declarat purtatorul de cuvant al guvernului din Australia, scrie The Guardian.
Desi costurile actuale ale operatiunilor nu au mai fost facute publice, expertii estimeaza ca ele s-ar ridica la ordinul sutelor de milioane de dolari.
Malaysia Airlines, renationalizata pentru a scapa de faliment
Consecintele disparitiei avionului malaezian au dus la numeroase cereri din partea Asociatiei Internationale a Transportului Aerian si a Biroului de Siguranta a Transportului, din SUA, pentru implementarea unor reguli mai stricte de supraveghere aeriana. Una dintre acestea le-ar putea cere pilotilor sa raporteze pozitia, viteza si altitudinea la fiecare 15 minute.
De asemenea, in mai 2014, Inmarsat a anuntat ca va oferi asistenta gratuita tuturor aeronavelor si au schimbat intervalul de preluare a semnalelor transmise de avioane satelitilor de la o ora la 15 minute.
In cazul companiei Malysia Airlines, aceasta s-a confruntat, la doar patru luni dupa incidentul MH370, cu o alta tragedie: zborul MH17 a fost doborat deasupra Ucrainei de o racheta lansata de rebelii pro-rusi, dupa cum a tras concluzia o instanta din Olanda.
Daca inainte de martie 2014 compania era considerata ca fiind una dintre cele mai sigure, evenimentele ulterioare au adus-o in pragul falimentului. In august 2014, Malaysia Airlines a fost renationalizata si reorganizata astfel incat 6.000 de oameni si-au pierdut locul de munca, iar compania aeriana a anuntat ca se va concentra mai degraba asupra zborurilor pe distante mici.
Familiile comemoreaza un an de la disparitie
Intre timp, la sfarsitul lunii ianuarie, guvernul malaezian a declarat oficial ca disparitia zborului MH370 a fost un accident, pentru a le permite familiilor celor aflati la bord sa primeasca compensatii. Insa pentru acestea nu exista consolare. In lipsa unor dovezi concrete ca avionul s-a prabusit, apropiatii pasagerilor continua sa spere la o minune.
Pentru a marca un an de la disparitia celor dragi, familiile vor sa organizeze o comemorare, in China. Insa nu au primit inca aprobari de la Partidul Comunist, care are reguli foarte stricte in privinta unor astfel de evenimente, scrie Channel New Asia.
"Am depus o cerere, dar nu am primit inca niciun raspuns. Este un moment foarte important pentru noi. Trebuie sa facem ceva, nu putem sta fara sa ne pese. Asa ca vom merge la ambasada, unii vor merge la Templul Lama", a declarat Jiang Hui, liderul unui grup al familiilor celor disparuti.
Wang Zheng si-a pierdut ambii parinti in urma cu un an si are indoieli referitor la prabusirea avionului: "Poate ca publicul nu intelege, dar trebuie sa stim adevarul."
"A trecut un an si nu exista nicio dovada, nicio bucata de epava, nimic care sa confirme ca avionul a cazut in Oceanul Indian. Trebuie sa primim o dovada. Chiar si un deget, orice, ca sa ne putem lua la revedere", a marturisit si Jacquita Gomes, al carei sot s-a aflat la bordul zborului MH370.
"Nu putem trece peste ce s-a intamplat pentru ca nu stim ce s-a intamplat. Este imposibil sa stergi cu buretele o persoana pe care ai iubit-o atat de mult", a spus Grace Nathan, care vrea sa afle ce s-a intamplat cu mama ei.
"Inca mai sper ca il vor gasi. Doar ca nu stim cand. Poate intr-un an, 10 sau 40 de ani o sa aflam ce s-a intamplat. O sa-mi pastrez speranta pana atunci", spune si Jennifer Chong, intr-un interviu acordat Time, sperand ca va veni o zi cand isi va revedea sotul.
Autor: Andra Vajaiala
Sursa: Pro TV
Etichete: avion, epava, cautari, Malaysia Airlines, accidente aviatice, zborul MH370,
Dată publicare:
07-03-2015 11:51