"Avionul va fi gasit". Anuntul autoritatilor din Malaysia la un an de la disparitia misterioasa a zborului MH370
Ministrul Transporturilor din Malaysia anunta la un an de la disparitia avionului MH370 al companiei Malaysia Airlines ca aeronava va fi gasita, relateaza BBC.
Disparitia avionului MH370, la 8 martie 2014, continua sa fie unul dintre cele mai mari mistere ale aviatiei si sa genereze dezbateri aprinse si teorii dintre cele mai bizare. Liow Tiong Lai, ministrul transporturilor din Malaysia, a declarat pentru BBC ca tara sa nu a ascuns nimic din ancheta cu privire la disparitia aeronavei si este convins ca avionul se afla pe fundul Oceanului Indian de unde va fi recuperat.
In prezent, Australia conduce echipa internationala implicata in cautarile resturilor aeronavei. Potrivit BBC, cautarile se desfasoara la aproximativ 1600 de km de coasta Australiei, in sudul Oceanului Indian, pe o raza de 60.000 de kilometri patrati. Bugetul acestor operatiuni este de aproape 93 de milioane de dolari americani, la care au contribuit atat Malaysia cat si Australia. Premierul australian Tony Abbott a sugerat joi ca aceste operatiuni vor fi restranse.
Australia, Indonezia si Malaysia au anuntat la inceputul saptamanii ca vor testa o noua metoda de urmarire a curselor de lung curier dupa disparitia zborului MH370. Sistemul va permite urmarirea avioanelor la fiecare 15 minute, fata de 30-40 de minute in prezent. Departamentul malaysian pentru Aviatie civila urmeaza sa publice un raport interimar cu privire la disparitia avionului.
Disperatia avionului MH370, inca un mister. Scenarii si Teorii
Desi a trecut un an, cea mai ampla operatiune de cautare din istoria aviatiei nu a reusit sa clarifice disparitia avionului Boeing 777-200, care avea la bord 227 de pasageri si 12 membri ai echipajului, relateaza agentia germana DPA. Avionul decolase de pe aeroportul din Kuala Lumpur si urma sa aterizeze la Beijing, dar la mai putin de o ora dupa decolare, contactul cu echipajul s-a intrerupt. "Noapte buna trei sapte zero malaysian" au fost ultimele cuvinte auzite din cabina si niciun semnal de alerta nu a fost transmis.
Analiza datelor de zbor a determinat autoritatile responsabile cu operatiunea de cautare sa creada ca avionul s-a indreptat spre sudul Oceanului Indian, unde s-a prabusit. Cautarile pe apa si pe uscat s-au concentrat initial pe ruta programata a aeronavei. Dar dupa cateva zile, analiza datelor de zbor a aratat ca avionul ar fi deviat de la ruta obisnuita, astfel ca eforturile de cautare s-au mutat din Marea Chinei de Sud spre stramtoarea Malacca si apoi intr-o zona din sudul Oceanului Indian.
Vietnamul, Malaysia, China, Thailanda, India, Australia, Noua Zeelanda si Statele Unite au trimis nave si aeronave pentru a sustine eforturile de cautare. Incepand cu 30 martie 2014, cautarile sunt conduse de un Centru comun de coordonare (JACC) cu sediul initial in Perth, transferat in prezent la Canberra. Pentru ca nu s-au gasit fragmente ale epavei la suprafata, eforturile de cautare s-au concentrat in ultimul an pe cercetarea fundului oceanului. Australia a alocat 90 de milioane de dolari australieni (70 de milioane de dolari americani) pe doi ani pentru cautarea avionului, dar Malaysia si China contribuie de asemenea cu fonduri. Costul total al cautarilor ar putea ajunge la cateva sute de milioane de dolari, potrivit estimarilor presei.
Lipsa informatiilor despre disparitia cursei MH370 a generat unele dintre cele mai bizare teorii ale conspiratiei despre unul dintre cele mai mari mistere ale aviatiei, precum si o dezbatere aprinsa pe Internet, comenteaza Euronews. De la argumente stiintifice pana la cele mai stranii ipoteze, toate teoriile iau in considerare faptul ca lipseste o piesa din puzzle. Tim Clark, directorul companiei aeriene Emirates Airlines aprecia in noiembrie ca unele informatii sunt tinute secrete, insa Guvernul malaysian a negat ferm acest lucru.
Unele teorii mentioneaza deturnarea avionului, altele evoca o eroare tehnica sau de pilotaj. Scenariile merg insa mult mai departe, de la ideea ca ar fi fost doborat in mod accidental, sau ca zborul MH370 ar fi de fapt avionul MH17 doborat in iulie in Ucraina, pana la varianta conform careia a fost rapit de extraterestri sau de talibanii din Pakistan pentur a fi folosit in scopuri teroriste.
Nigel Cawthorne, autorul cartii "Cursa MH370 Misterul" a scris ca avionul ar fi putut fi doborat accidental in timpul unor exercitii militare comune americano-thailandeze, in Marea Chinei de Sud. Fostul director al companiei franceze Proteus Airlines, Marc Dugain, considera ca aeronava ar fi putut fi doborata de armata americana, de teama unui atentat asemanator celor de la 11 septembrie, care viza baza navala a SUA din insula Diego Garcia, situata in Oceanul Indian.
Fostul pilot si expert CNN Jeff Wise speculeaza ca MH370 ar putea fi intact si s-ar afla in Rusia, dupa ce ar fi aterizat in Kazahstan in cadrul unui complot orchestrat de rusi. Un locotenent-general american in rezerva a lansat ideea ca avionul ar fi fost deturnat si dus in Pakistanul controlat de talibani, pentru a fi folosit la transportul armelor de distrugere in masa, necesare unui atac asupra Israelului. Ideea a fost sustinuta de patronul de presa Rupert Murdoch, care a scris pe Twitter: "Poate nu prabusit, ci furat, efectiv ascuns, poate in Pakistan, ca ben Laden".
O alta varianta este ca avionul MH370 ar fi de fapt cursa MH17, apartinand tot companiei Malaysia Airlines, care a fost doborata in estul separatist al Ucrainei la 17 iulie 2014. In fine, una dintre cele mai bizare teorii este ca avionul ar fi fost rapit de extraterestri. Un sondaj CNN/ORC International efectuat la doua luni dupa disparitia cursei MH370 a aratat ca aproape 10% dintre americani cred ca extraterestri sau fiinte dintr-o alta dimensiune au fost implicate in acest caz.