Răsturnare de situație în ancheta prăbușirii avionului Jeju Air. Un motor rămas funcțional ar fi putut susține avionul în aer
Ancheta prăbușirii avionului Jeju Air în Coreea aduce la lumină amănunte surprinzătoare. Un motor era funcțional la momentul aterizării de urgență și cel puțin teoretic ar fi putu susține aeronava.
Anchetatorii nu au întocmit încă un raport final privind accidentul, dar din ultimele date din anchetă, motorul drept avea încă suficientă putere pentru zbor atunci când s-a efectuat aterizarea de urgență, transmite Reuters.
Informația vine după ce s-a aflat că piloții au oprit motorul stâng, care a fost mai puțin avariat decât motorul drept.
Raportul final privind accidentul de pe aeroportul Muan este așteptat în iunie 2026.
Avionul Jeju Air s-a prăbușit în decembrie, în timpul unei aterizări de urgență în ura lovirii unei păsări. El ar fi putut continua să zboare după ce piloții au oprind motorul funcțional, conform unei actualizări din partea anchetatorilor sud-coreeni.
Pe 29 decembrie 2024, avionul Boeing 737-800 a aterizat pe burtă, pe aeroportul Muan din Coreea de Sud, fără trenul de aterizare coborât, a depășit capătul pistei și a explodat după ce s-a izbit de un dig, ucigând 181 de persoane aflate la bord.
Anchetatorii nu au întocmit încă un raport final asupra dezastrului aerian, însă au început să apară informații din anchetă.
Potrivit unei actualizări din 19 iulie pregătită de anchetatori și consultată de Reuters, dar care nu a fost făcută publică în urma solicitărilor familiilor victimelor, motorul stâng a suferit mai puține daune decât cel drept în urma impactului cu pasărea. Chiar și așa, motorul stâng a fost oprit la 19 secunde după impactul cu pasărea.
Motorul drept a suferit o „supratensiune" și a scos flăcări și fum negru, dar anchetatorii au declarat că „s-a confirmat că a generat o putere suficientă pentru zbor", în actualizarea de cinci pagini, care a inclus fotografii ale ambelor motoare după accident.
Nu a fost oferit niciun motiv pentru acțiunile echipajului și se așteaptă ca ancheta să dureze luni de zile, pe măsură ce anchetatorii reconstruiesc starea tehnică a avionului și reacțiile piloților.
Totuși, experții spun că majoritatea accidentelor aeriene sunt cauzate de factori multipli și avertizează să nu se acorde prea multă importanță unor dovezi incomplete.
Până în prezent, atenția publicului s-a concentrat asupra posibilității ca echipajul să fi oprit motorul cel mai puțin avariat, așa cum s-a întâmplat la prăbușirea unui Boeing 737-400 în 1989 la Kegworth, Anglia.
Dezastrul a condus la multiple modificări ale reglementărilor, inclusiv la îmbunătățirea comunicării echipajului și a procedurilor de urgență.
Dilema motoarelor
O sursă a declarat luni pentru Reuters că ancheta condusă de autoritățile din Coreea de Sud are „dovezi clare" că piloții au oprit motorul stâng mai puțin avariat după impactul cu pasărea, citând înregistratorul de voce din cabina de pilotaj, datele de pe computer și un comutator găsit în epavă.
Cu toate acestea, cele mai recente informații privind prăbușirea ridică, de asemenea, posibilitatea ca și motorul cel mai grav avariat care era încă în funcțiune să fi putut menține avionul în aer pentru mai mult timp.
Ambele motoare au fost afectate de impactul cu păsările și au prezentat vibrații după impact. Motorul drept a prezentat deteriorări interne semnificative, se arată în actualizarea în limba coreeană a Comisiei sud-coreene de investigare a accidentelor aviatice și feroviare (ARAIB), dar nu se descriu deteriorările constatate la motorul stâng.
Actualizarea din anchetă nu precizează modul în care funcționa motorul stâng și nici starea sistemelor conectate la motoare, a declarat Greg Feith, fost investigator al U.S. National Transportation Safety Board, când i s-a arătat documentul tradus de Reuters.
Acesta conține unele fapte noi, dar omite mult mai multe, rezultând un document "criptic", a spus el. ARAIB, care intenționează să publice un raport final în luna iunie a anului viitor, nu a răspuns imediat la o cerere de comentarii.
Experții în siguranță spun că este obișnuit ca primele rapoarte să conțină puține date și analize limitate, în timp ce investigațiile continuă.
Dovezi: pene și pete de sânge
Un raport preliminar publicat în ianuarie spunea că pene și pete de sânge de la rațe au fost găsite în ambele motoare.
Motoarele - fabricate de CFM International, deținută în comun de GE, au fost examinate în luna mai și nu au fost găsite defecte sau date despre defecte în afara pagubelor provocate de păsări și de accident, se arată în raport.
Familiile celor care au murit în urma dezastrului au fost informate cu privire la concluziile referitoare la motoare, dar au cerut anchetatorilor să nu facă public raportul din 19 iulie, afirmând că acesta pare să atribuie vina piloților fără a analiza alți factori.
Raportul a fost reținut, dar Reuters și mass-media sud-coreene au obținut copii ale acestuia.
Reprezentanții Jeju Air au declarat anterior că cooperează cu ARAIB și așteaptă publicarea investigației.
În conformitate cu normele globale în domeniul aviației, investigațiile aeriene civile au ca scop descoperirea cauzelor accidentului, fără a atribui vina sau răspunderea. Sindicatul piloților Jeju Air a declarat că ARAIB „induce publicul în eroare" sugerând că nu a existat nicio problemă cu motorul stâng, având în vedere că au fost găsite resturi de păsări în ambele.
O sursă care a participat la ședința de informare a declarat pentru Reuters că anchetatorii le-au spus membrilor familiei că motorul stâng a suferit, de asemenea, o "supratensiune" perturbatoare, citând datele cutiei negre.
Standardele globale în domeniul aviației prevăd ca orice echipament de navigație amplasat lângă piste să fie instalat pe structuri care cedează ușor în caz de impact cu o aeronavă.
Ministerul Transporturilor din Coreea de Sud a identificat șapte aeroporturi interne, inclusiv Muan, cu structuri din beton sau oțel, mai degrabă decât din materiale care se sparg la impact și a declarat că le va îmbunătăți.
Proiectele pentru noile structuri sunt în curs de elaborare, a declarat săptămâna trecută un oficial al ministerului pentru Reuters.