Cum să supraviețuiești într-un avion care se prăbușește. Informațiile dezvăluite de experți. „Fiecare secundă contează”

avion jet2
Profimedia

Vechiul „proverb” al călătorilor fideli spune că este mai sigur să stai în spatele avionului decât în față, iar accidentele de la bordul aeronavelor Azerbaidjan Airlines 8243 și Jeju Air 2216 par să confirme acest lucru.

Cei 29 de supraviețuitori ai accidentului din Azerbaidjan se aflau toți în partea din spate a avionului, care s-a rupt în două, lăsând jumătatea din spate în mare parte intactă. În schimb, singurii supraviețuitori ai accidentului din Coreea de Sud au fost cele două însoțitoare de bord, care se aflau pe locurile lor din spatele avionului, potrivit CNN.

În 2015, reporterii de la revista TIME au scris că au analizat toate accidentele aviatice din SUA cu victime și supraviețuitori, petrecute între 1985 și 2000. Portivit analizei lor, locurile din ultima parte a avionului aveau o rată a fatalității de 32%, comparativ cu 38% în partea din față și 39% în partea din mijloc.

Mai mult, au descoperit că locurile din mijloc, în ultima parte a cabinei, aveau cea mai mică rată a fatalității, de 28%. Cele mai „proaste” locuri erau cele de pe culoar, în partea din mijloc a avionului, cu o rată a fatalității de 44%.

Dar oare acest lucru mai este valabil în 2024?

Potrivit experților în siguranța aviației, această idee este doar un mit.

Citește și
avion swiss
Însoțitorul de bord ajuns în stare gravă după un zbor din București a murit. Cabina s-a umplut de fum în aer

„Nu există date care să arate o corelație între locul unde stai și șansele de supraviețuire. Fiecare accident este diferit”, spune Hassan Shahidi, președintele Flight Safety Foundation.

„Dacă vorbim despre un accident fatal, aproape că nu contează unde te afli,” adaugă Cheng-Lung Wu, profesor asociat la Școala de Aviație a Universității New South Wales din Sydney.

Ed Galea, profesor de inginerie a siguranței la incendii la Universitatea Greenwich din Londra, care a realizat studii importante despre evacuarea avioanelor în caz de accidente, avertizează: „Nu există un loc magic care să fie cel mai sigur. Depinde de natura accidentului. Uneori este mai bine să fii în față, alteori în spate.”

Cu toate acestea, Ed Galea și alți experți susțin că există o diferență între locul care îți oferă cele mai mari șanse de a supraviețui impactului inițial și cel care îți permite să ieși rapid din avion. Ei spun că ar trebui să ne concentrăm mai degrabă pe acesta din urmă.

În majoritatea accidentelor există câteva șanse de supraviețuire

„Marea majoritate a accidentelor aviatice sunt supraviețuibile, iar majoritatea persoanelor implicate în astfel de accidente supraviețuiesc,” afirmă Galea. Din 1988, aeronavele și scaunele din interiorul acestora trebuie să fie construite astfel încât să reziste unui impact de până la 16G, adică o forță gravitațională de 16 ori mai mare decât gravitația Pământului. Acest lucru înseamnă, explică el, că în majoritatea incidentelor „este posibil să supraviețuiești traumei impactului în timpul prăbușirii.”

De exemplu, Galea consideră că incidentul inițial al zborului Jeju Air ar fi fost supraviețuibil - se presupune că a fost cauzat de un impact cu o pasăre, pierderea motorului și o aterizare bruscă pe pistă, fără tren de aterizare funcțional. „Dacă avionul nu s-ar fi izbit de obstacolul armat cu beton de la capătul pistei, este foarte probabil ca majoritatea, dacă nu chiar toți pasagerii, să fi supraviețuit,” explică el.

Accidentul aeronavei Azerbaijan Airlines, pe de altă parte, este clasificat de el ca un accident nesupraviețuibil și îl numește un „miracol” că cineva a reușit să supraviețuiască. Totuși, majoritatea aeronavelor implicate în accidente nu sunt – așa cum crește suspiciunea în legătură cu accidentul Azerbaidjanului – doborâte din cer.

Și, având în vedere că avioanele moderne sunt construite pentru a rezista impacturilor și pentru a încetini răspândirea focului, Galea estimează că șansele de supraviețuire într-un accident sunt de cel puțin 90%.

În schimb, el spune că ceea ce face diferența între viață și moarte în majoritatea accidentelor moderne este cât de repede pot evacua pasagerii. Aeronavele de astăzi trebuie să demonstreze că pot fi evacuate în 90 de secunde pentru a obține certificarea. Însă o evacuare teoretică – practicată cu voluntari la sediul producătorilor – este foarte diferită de realitatea unei mulțimi panicată la bordul unui avion care tocmai a aterizat forțat.

Fiecare secundă contează

Galea, un expert în evacuări, a realizat cercetări pentru Autoritatea Aeronautică Civilă din Regatul Unit (CAA), analizând cele mai „supraviețuibile” locuri dintr-un avion. Cercetarea sa de referință, realizată pe parcursul mai multor ani în primele două decenii ale anilor 2000, s-a concentrat pe comportamentul pasagerilor și al echipajului în timpul unei evacuări post-accident, mai degrabă decât pe accidentele în sine. Prin compilarea datelor de la 1.917 pasageri și 155 de membri ai echipajului implicați în 105 accidente din perioada 1977-1999, echipa sa a creat o bază de date privind comportamentul uman în jurul accidentelor aviatice.

Analiza sa despre ieșirile pe care pasagerii le-au folosit efectiv „a distrus multe mituri despre evacuarea aeronavelor”, spune el. „Înainte de studiul meu, se credea că pasagerii tind să folosească ieșirea de îmbarcare, deoarece era cea mai familiară, și că pasagerii tind să meargă spre față. Analiza mea a datelor a demonstrat că niciunul dintre aceste mituri nu era susținut de dovezi.”

Așadar, ți-ai rezervat zborul și ai ales un loc în primele cinci rânduri de lângă ieșire. Acum este momentul să te relaxezi și să te bazezi pe piloți și echipaj, nu-i așa?

Nu, spune Galea, care afirmă că există lucruri pe care le putem face la bord pentru a ne crește șansele de a supraviețui unui incident.

„Șansa favorizează mintea pregătită” este mantra sa. „Dacă ești conștient de ce trebuie să faci pentru a-ți îmbunătăți șansele, îți vei crește considerabil șansele de supraviețuire. Gândește-te cum ai ieși.”

El spune că este esențial, chiar dacă călătorești des, să asculți explicațiile înainte de zbor al echipajului și să înțelegi cu adevărat cum funcționează centura de siguranță.

De asemenea, el recomandă să studiezi cu atenție cărțile de evacuare din buzunarul scaunului tău și, dacă ești așezat lângă o ieșire de urgență, să te uiți cu atenție la modul în care o vei deschide.

„Acea ieșire [deasupra aripii] este destul de grea și probabil că va cădea peste tine,” spune el. „Am intervievat una dintre persoanele aflate la bordul incidentului ‘Miracolul de pe Hudson’ [aterizarea de urgență pe apă a zborului US Airways 1549 din 2009]. El era așezat lângă o ieșire deasupra aripii și nu acordase atenție. Pe măsură ce avionul se prăbușea, a scos plăcuța și a studiat-o. Era inginer, așa că a înțeles cum funcționează, dar cred că o persoană obișnuită, dacă nu s-ar fi deranjat să o citească dinainte, nu ar fi reușit.”

Lasă totul în urmă

Geoffrey Thomas știe câte ceva despre siguranța aeronavelor. Acum editor al site-ului de știri despre aviație 42,000 Feet, el a fost anterior timp de 12 ani fondator al AirlineRatings, primul site care clasifica companiile aeriene în funcție de siguranță.

Thomas spune că cea mai sigură parte structurală a avionului este „cutia aripii” — locul unde structura aripii se întâlnește cu fuselajul.

„Fiecare accident este diferit, dar de obicei, în caz de defect structural, (un avion) se va „rupe” înainte și după aripi,” spune el, numind cutia aripii o „structură foarte, foarte puternică.” Acesta este cazul accidentului aeronavei Azerbaijan Airlines, care s-a spart imediat după aripi.

Odată ce avionul este la sol, totul depinde de tine

Există și alte măsuri pe care le poți lua pentru a călători mai sigur. Shahidi semnalează turbulențele ca fiind „un lucru la care pasagerii pot face ceva.” El spune că trebuie să rămânem cu centura pusă tot timpul. „Eu port centura tot timpul, decât atunci când merg la toaletă, și mă întorc foarte repede, indiferent de ce ar putea spune căpitanul,” afirmă el. „Statistic, mai mult de 80% dintre accidentările la bordul aeronavelor se întâmplă la pasagerii care nu poartă centura de siguranță.”

Wu spune că nu zboară niciodată fără asigurare de călătorie astfel, dacă se întâmplă ceva și își pierde bunurile într-o evacuare, nu va rămâne pe minus.

Și atât Thomas, cât și Galea subliniază că alegerea unei companii aeriene potrivite este esențială.

„O regulă generală este că liniile aeriene foarte bune plătesc salarii foarte bune și oamenii vor să lucreze pentru ele - cei mai slabi piloți trebuie să lucreze pentru altcineva,” spune Thomas, care zboară doar cu cele mai bine cotate companii aeriene. Fă-ți cercetările înainte de a-ți rezerva zborul - nu toate țările au aceleași standarde înalte de siguranță, sfătuiește el, așa că ai nevoie de o companie aeriană care depășește standardele minime de siguranță, indiferent de unde zboară, nu doar una care respectă standardele minime.

Dar cel mai important, reține că într-un accident supraviețuibil, depinde de pasageri să acționeze în moduri care permit cât mai multora să supraviețuiască.

„Oamenii sunt panicați, cred că dacă vor fi într-un accident, asta e - așa că mai bine nu s-ar deranja, pentru că toată lumea va muri. Dar asta este exact opusul a ceea ce se întâmplă. Doar amintește-ți, fiecare secundă contează,” spune Galea.

Articol recomandat de sport.ro
Gigi Becali a fost doborât de virusul HMPV, dar mărturisește: ”Prima dată în viața mea când mă bucur că am fost bolnav!”
Gigi Becali a fost doborât de virusul HMPV, dar mărturisește: ”Prima dată în viața mea când mă bucur că am fost bolnav!”
Citește și...
Un avion de mici dimensiuni s-a prăbuşit pe o clădire din California. Sunt morți și răniți | VIDEO
Un avion de mici dimensiuni s-a prăbuşit pe o clădire din California. Sunt morți și răniți | VIDEO

Două persoane au murit şi alte 18 au fost rănite după ce un avion de mici dimensiuni s-a prăbuşit pe o clădire comercială din sudul Californiei, afirmă oficiali citaţi de BBC.

Însoțitorul de bord ajuns în stare gravă după un zbor din București a murit. Cabina s-a umplut de fum în aer
Însoțitorul de bord ajuns în stare gravă după un zbor din București a murit. Cabina s-a umplut de fum în aer

Un membru al echipajului unui avion al companiei Swiss Air care a plecat de la Bucureşti şi a trebuit să aterizeze de urgenţă la Graz, în 23 decembrie, a murit luni, în urma rănilor suferite, potrivit unui comunicat al companiei.  

Alertă după tragedia aviatică în care au murit 179 de persoane. Un alt avion Jeju Air a avut probleme cu trenul de aterizare
Alertă după tragedia aviatică în care au murit 179 de persoane. Un alt avion Jeju Air a avut probleme cu trenul de aterizare

Un avion de pasageri Boeing 737-800 al Jeju Air, care a decolat, luni, de pe aeroportul Gimpo din Seul cu destinaţia Jeju, a suferit o defecţiune legată de trenul de aterizare.

Recomandări
Surse Reuters: Germania va primi gaze românești din proiectul Neptun Deep. OMV a încheiat un acord pe cinci ani, din 2027
Surse Reuters: Germania va primi gaze românești din proiectul Neptun Deep. OMV a încheiat un acord pe cinci ani, din 2027

Primele gaze extrase din proiectul românesc Neptun Deep vor ajunge în Germania, din 2027. OMV a încheiat un acord de livrare cu firma nemțească Uniper, urmând să fie onorat imediat ce exploatarea va deveni operațională, susțin surse apropiate companiei.

Românii care vor lua și cu 1.000 de lei mai puțin din salariu. Măsurile fiscale au lovit o industrie cu 200.000 de angajați
Românii care vor lua și cu 1.000 de lei mai puțin din salariu. Măsurile fiscale au lovit o industrie cu 200.000 de angajați

Eliminarea facilităților fiscale din IT pune o presiune suplimentară pe industria din țara noastră, deja afectată de un val de concedieri în domeniu și de proiecte pierdute în fața altor state cu mână de lucru mai ieftină.

Copii mutilați pe viață de petarde. Medicii cer interzicerea lor: „Trebuie luate măsuri drastice”
Copii mutilați pe viață de petarde. Medicii cer interzicerea lor: „Trebuie luate măsuri drastice”

Medicii cer interzicerea vânzării petardelor către persoanele fizice. Apelul lor vine în contextul în care în spitale încă suferă mulți dintre cei care s-au rănit de Crăciun și Revelion.