Produsele din China ajung cu dificultate în România. Ce soluții au găsit firmele din țară
Mărfurile din China continuă să ajungă cu mare greutate în România, din cauza problemelor legate de înghețarea traficului în portul Shanghai, deși carantina a fost ridicată.
Din acest motiv, multe firme pot avea probleme serioase, mai ales că și punctele de livrare, cum ar fi porturile de la Marea Neagră, sunt blocate de războiul din Ucraina.
Pentru că suntem din ce în ce mai dependenți de importurile din China, orice dereglare a fluxului de marfuri ne afectează enorm.
Valoarea importurilor din China în România:
2018 - 4,4 miliarde euro
2019 - 4,5 miliarde euro
2000 - 5,0 miliarde euro
2021 - 6,2 miliarde euro
Pe primele locuri în topul produselor aduse din China se află cele din domeniul construcțiilor, metalugiei dar și din industria textila.
Categorii de marfuri importate din China:
1. mașini, echipamente electrice și dispozitive mecanice
2. metale: oțel, fontă, fier
3. materiale textile
4. mobilă și jucării
În Bistrița, lucrările la Sala Polivalentă, un proiect de 20 de milioane de euro, au deja o întarziere de 5 luni.
Soluții găsite de firme din România
Cei care se ocupă de materialele pentru finisaje interioare, aduse din China, au încercat să găsească soluții.
De pildă, pentru uși au făcut comandă din Italia, însă și firmele de acolo au transmis că primesc cu întârziere, culmea, tot din China, partea care ține de feronerie.
Silviu Scridon, șef șantier: „Am stat după vată minerală bazaltică, cam șase luni de zile, de la un termen cu care eram obișnuiți de două săptămâni”.
O firmă din Alba vinde corpuri de iluminat și panouri fotovoltaice. Termenele de livrare au crescut enorm, cu întârzieri de până la un an. Guangzhou și Shanghai sunt principalele porturi de unde vine marfa. Ambele au fost blocate luni de zile din cauza restricțiilor sanitare. Deși de la 1 iunie situația s-a relaxat, tot sunt probleme.
Florin Todor, director general al unei firme de produse electrice: „Costurile au crescut fantastic creșterea transportului reprezintă 30-40 la sută din preț, creșterea dolarului din ultimul an, cu 20 la sută, creșterea materiei prime din China, duce la creșterea produsului finit cu 70 până la 100 la sută. Unele comenzi sunt anulate, pe alte comenzi plătim penalități, situația economică este fără precedent pentru noi”.
Ovidiu Popârlan, brand manager al unei firme de produse electrice: „Dacă înainte de pandemie perioada de aprovizionare era de 2-3 luni, acum perioada a ajuns la 6 chiar și 9 luni”.
În Timișoara, o firmă importă din China imprimante și echipamente IT în valoare de un sfert de milion de euro. Acum, însă, produsele comandate vin și după un an, iar patronii au fost nevoiți să cumpere mai mult decât era necesar, astfel încât să poata sa onoreze cererile.
În acest fel, însă, își riscă profiturile și chiar firma.
Și porturile de destinație, cum ar fi Constanța sau Sulina, sunt blocate de traficul haotic pe Dunăre sau din Marea Neagră, din cauza războiului.