Premierul Greciei, despre cel mai grav accident feroviar din istoria țării: „Tragedia a fost cauzată de o eroare umană”
„Totul arată că tragedia a fost cauzată, din păcate, de o eroare umană" - spune premierul Greciei, care s-a adresat joi seară națiunii îndoliate, după ce cel puțin 38 de oameni și-au pierdut viața în cel mai grav accident feroviar din istoria țării.
Un tren de pasageri și un marfar au mers unul spre altul pe aceeași linie, kilometri întregi, iar în final s-au ciocnit la viteze foarte mari, între Atena și Salonic.
După această tragedie, șeful de gară din cel mai apropiat oraș a fost arestat, iar ministrul elen al transporturilor a demisionat.
Călători dați dispăruți
Echipele de salvare continuă căutările printre vagoanele distruse din cauza impactului extrem de pternic. Accidentul feroviar s-a produs în apropiere de orășelul Evanghelismos din estul Greciei, la aproximativ 130 de kilometri de Salonic.
Trenul de pasageri venea de la Atena cu 350 de oameni la bord, mulți dintre ei studenți care se întorceau din vacanță. Garnitura s-a ciocnit frontal cu una de marfă, plecată din Salonic.
S-au lovit la ieşirea dintr-un mic tunel pe deasupra căruia trece autostrada ce leagă principalele două oraşe ale țării. Impactul a fost teribil: mai multe vagoane au deraiat, iar trei dintre ele au luat foc. Mulți pasageri au murit pe loc, câteva zeci de persoane sunt rănite și încă sunt călători dați dispăruți.
O eroare umană
Kyriakos Mitsotakis, premierul Greciei: „M-am întâlnit la spitalul din Larissa cu familiile victimelor și ale persoanelor dispărute. În timp ce trec printr-o durere nespusă, dar cu multă demnitate, m-au întrebat „de ce?" și mi-au spus că „așa ceva nu ar trebui să se mai întâmple vreodată". Le datorăm un răspuns sincer".
Este cel mai probabil vorba despre o eroare umană, a mai spus premierul grec Kiriakos Mitsotakis.
Ministrul transporturilor, Kostas Karamanlis, recunoaște că, de fapt, nici sistemul feroviar din Grecia „nu corespunde standardelor secolului 21".
De altfel, acesta și-a anunțat demisia - un minim semn de respect în memoria oamenilor care au murit atât de nedrept - a spus el.
Între timp, familiile victimelor stau în continuare pe la porțile spitalelor și așteptă înmărmurite o veste.
Agonia se tot prelungește și pentru rudele celor care au murit în impact - pentru cel puțin 17 cadavre va fi nevoie de teste ADN pentru identificare.
Supraviețuitorii își amintesc cu groază clipele din timpul accidentului
Călător: „După zdruncinătură violenta ne-am panicat toți, am spart geamuri și când am ieșit a fost haos. Complet haos”.
Călător: „Am simțit șocul ca pe un cutremur”.
Călător: „Trenul s-a înclinat mult și a ieșit de pe șine, așa încât, fiind într-un vagon din spate, am văzut coliziunea de la geam. Jumătate de tren a ajuns să atârne în gol și apoi a luat foc”.
Călător: „Era cu noi și o mamă cu un bebeluș. Copilul a căzut din scoică și a rămas blocat pe jos. Studenții au reușit să-l recupereze”.
Călător: „Ne-au ajutat foarte mult tinerii. Ne-au deschis ușa, ne-au luat bagajele, ne-au susținut să coborâm".
Greci din toată țara au stat întreaga zi la cozi imense ca să doneze sânge pentru cei răniți.
În gara din Salonic, acolo unde trebuia să ajungă trenul de pasageri, sute de oameni au depus flori și au aprins lumânări pentru cei care și-au pierdut viața.
Autoritățile elene contină investigațiile
Mai mulți responsabili ai Companiei de Căi Ferate au fost deja audiați de poliție. Lipsa sistemelor de securitate și semnalizare performante, precum şi vechimea trenurilor erau semnalate de angajați de mulți ani.
După aceasta tragedie, oamenii au ieșit să protesteze în fața sediului Societății de căi ferate din Grecia.
Societatea de căi ferate din Grecia, Hellenic Train, privatizată în 2018, este controlată de grupul italian FS.