Pasărea care a inspirat bombardierul invizibil B-2 Spirit care a lovit instalațiile nucleare ale Iranului. Povestea neștiută

Bombardierul invizibil B-2 Spirit al SUA, care a lovit instalațiile nucleare iraniene, a fost creat în urma unui studiu aprofundat al naturii, în special al șoimului călător, care populează și cerul israelian.
Forma unică a bombardierului american permite un zbor silențios, rapid și eficient din punct de vedere al consumului de combustibil, făcându-l cel mai scump avion din istorie.
Săptămâna aceasta s-a vorbit mult despre B-2 Spirit – un bombardier american invizibil care a zburat fără oprire timp de 18 ore de pe teritoriul american până la instalațiile nucleare iraniene, a lansat încărcătura și s-a întors fără a ateriza. Dar puțini știu că designul aeronavei de 2,1 miliarde de dolari a fost inspirat de o pasăre de pradă relativ mică, dar extraordinară: șoimul peregrin, sau călător, notează Jerusalem Post.
Numele latin al șoimului – Falco peregrinus – combină falco, care înseamnă „secera” sau „coasa”, o referință la aripile sale puternic curbate și întinse în zbor, și peregrinus, care înseamnă „rătăcitor”, reflectând distribuția sa aproape globală. Șoimul peregrin este originar din Israel, iar în regiunea Golfului Persic este antrenat de vânători pentru vânătoare, fiind chiar pasărea națională a Emiratelor Arabe Unite.
În timpul operațiunii Midnight Hammer, au participat șapte avioane B-2, care au lansat 14 bombe Massive Ordnance Penetrator (MOP) asupra Fordow și două asupra Natanz. O a treia instalație din Isfahan a fost lovită de rachete Tomahawk lansate de submarine americane.
O singură privire asupra formei neobișnuite a avionului B-2 – o structură fără coadă, cu aripi zburătoare și fără fuselaj distinct – dezvăluie inspirația sa aviară. La fel cum șoimul peregrin se aruncă în tăcere asupra prăzii sale, profilul aerodinamic și neted al avionului B-2 îi permite să alunece prin cer cu o rezistență minimă, viteză sporită și consum redus de combustibil.
God is the greatest artist just look at the falcon. Americans studied that same bird to design the B-2 Spirit. That’s how you know the beat was never meant to be soft pic.twitter.com/kEYW5zRRuS
— ???????????????????? ???????? ???? (@Pablozw1_) June 22, 2025
Semnal radar mic cât o pasăre
Datorită biomimetică – imitarea naturii – B-2 poate dispărea aproape complet de pe ecranele radarului. Forma sa, combinată cu zborul silențios, ajustările discrete ale altitudinii și controlul spațial precis, inspirate din agilitatea aeriană a șoimului, îi conferă o camuflaj perfect și o autonomie excepțională de până la 11.000 km fără realimentare.
Realimentarea aeriană poate dubla această autonomie, permițând bombardierului să lovească Iranul și să se întoarcă fără a ateriza.
Învelișul exterior al B-2 este fabricat din materiale care absorb radarul, iar structura sa rotunjită previne ecourile radar puternice. Rezultatul este o semnătură radar mică cât a unei păsări.
Spre deosebire de avioanele convenționale, cele patru motoare General Electric ale B-2 sunt îngropate în interiorul corpului său, reducând zgomotul și mascând emisiile termice, ceea ce face detectarea în infraroșu extrem de dificilă. Aripile sale netede, fără coadă, asigură un flux de aer uniform, similar cu cel al unei păsări de pradă care planează încet, dar necesită ajustări digitale de milisecunde, asemănătoare sistemului nervos al unei păsări în timpul manevrelor bruște.