Ingrediente umami, in burgerii unui lant de restaurante din SUA. Cum actioneaza al cincilea gust asupra creierului uman
In cautarea burgerului perfect dar si a clientului care se intoarce mereu sa mai cumpere, un lant de restaurante americane a inceput sa foloseasca ingrediente "umami".
Cuvantul inseamna "deliciu" in japoneza si a ajuns in ultimii ani sa fie numit cel de-al cincilea gust. Umami ne alimenteaza dependenta de mancarurile care il contin si se gaseste in multe produse pe care le cumparam, sub forma de acid glutamic.
Visul oricarui bucatar e sa faca mancare atat de buna, incat clientii sa saliveze la amintirea ei si sa -i mai calce pragul. De vreun secol incoace, in ajutorul cautatorilor de arome a venit stiinta, odata cu descoperirea a ceea ce da savoare mancarii: "umami" sau al cincilea gust.
Cynthia Gonzalez, nutritionist: ''Activeaza in creierul nostru mecanisme care ne fac sa ne simtim bine. In plus, odata ce am mancat asa ceva, avem tendinta sa vrem sa mai mancam''.
Un cercetator japonez a reusit sa-l sintetizeze in laborator sub forma de acid glutamic. In zilele noastre, o multime de produse alimentare contin aditivi "umami", care intensifica gustul. Insa un american a avut alta idee.
Adam Fleischman, fondator: ''Am construit un meniu in jurul acestei arome, in loc sa-l construiesc in jurul a ceea ce contine de obicei un burger''.
Clasicul burger american a fost regandit pentru a fi mai gustos, dar fara sa contina aditivi.
Adam Fleischman, fondatorul: ''Adaugam ingrediente bogate in umami, precum parmezan, rosii, ciuperci shiitake, care nu prea se foloseau la burgeri. Apoi am adaugat un praf si un sos umami pe care le-am creat noi''.
Iar reteta are succes, daca ne luam dupa reactiile clientilor. ''A fost atat de bun! O sa-mi fie pofta, o sa vin de multe ori aici'', a spus un client.
Insa burgerii "umami" nu sunt tocmai prietenii siluetei. Cel mai consistent din meniu are 880 de calorii, adica o treime din cate ar trebui sa consume zilnic un barbat si aproape jumatate din cantitatea recomandata unei femei.