Ce sunt "Regulile Zelenski" când e vorba despre combaterea dezinformării. Document oficial NATO
Într-un document publicat pe site-ul NATO este prezentat un plan de comunicare după care se bazează Volodimir Zelenski, președintele Ucrainei, în situații de criză.
Odată cu startul invaziei rusești în Ucraina, dezinformările au apărut și au fost transmise la cel mai înalt nivel. Astfel, NATO a ținut să față câteva precizări în acest caz.
„În fața ’instabilității și amenințării omniprezente’ descrise în Conceptul strategic al NATO, aliații trebuie să facă mai mult pentru a consolida rezistența societăților noastre. Ne confruntăm cu o creștere a provocărilor cu care ne confruntăm împreună, ilustrată de revizuirea integrată a Regatului Unit care descrie lumea ca fiind ’volatilă și contestată’”, se arată la începutul documentului NATO, intitulat „Puterea informației de a crea reziliență într-o lume volatilă”.
„După cum stabilește Cadrul nostru național de reziliență, avem nevoie de o abordare la nivelul întregii societăți pentru a ne pregăti mai bine în fața instabilității, iar comunicarea este crucială pentru a realiza acest lucru prin informarea, mobilizarea și pregătirea populațiilor”, continuă articolul.
Documentul Alianței prezintă, printre altele, că „președintele, guvernul și poporul Ucrainei ne-au arătat beneficiile construirii unui scop unitar bazat pe valori. În special, am observat șapte tactici folosite de președintele Zelenski și de echipa sa pentru a crea un mix inedit de comunicare publică”.
Regulile Zelenski: un studiu de caz
1. Volum. Natura conflictului necesită o comunicare "mereu activă".
2. Deschiderea la risc. Președintele Zelenski acceptă, pe bună dreptate, dezavantajele pe care le implică în mod inevitabil această abordare de mare viteză - nu în ultimul rând riscurile pentru propria sa siguranță atunci când vizitează linia frontului.
3. Comunicarea directă. Președintele Zelenski a prezentat cazul Ucrainei la nenumărate evenimente din întreaga lume, comunicând în mod proactiv cu publicul pe care Ucraina dorește să îl influențeze.
4. Claritate. Fraze precum "cu sau fără voi" și "am nevoie de muniție, nu de o plimbare" ajută la încapsularea mesajului. Această abordare personalizată întărește legăturile și clarifică rezultatul dorit.
5. Mesaje inspiraționale. Relevanța și oportunitatea mesajelor transmise creează, de asemenea, influență și funcționează ca un factor de motivare.
6. Provocare pentru Moscova. În același timp, președintele Zelenski se adresează direct adversarilor săi, într-un mod rezonabil și convingător.
7. Cei trei "V": video, vizual, voci. Toate acestea sunt transmise printr-un pachet de comunicare implicit, care este condus de videoclipuri și transmis prin intermediul rețelelor de socializare, cu o voce credibilă și un impact vizual mare.
„Luate împreună, vedem o nouă abordare a spațiului media digital global. Președintele Zelenski și echipa sa au adoptat o agilitate calculată care acționează atât ca un factor de descurajare pentru adversarul Ucrainei, cât și ca o sursă de inspirație pentru susținătorii săi. După cum arată exemplul Ucrainei, modul în care ne pregătim să comunicăm contează la fel de mult ca și accentul mesajelor noastre”, se mai arată în documentul NATO.