Cartel pe piata detergentilor. Doua companii au luat amenzi de 315 mil euro
Unilever si Procter&Gamble au acceptat plata unor amenzi cumulate de 315,2 milioane de euro, in vederea inchiderii unei investigatii a Uniunii Europene referitoare la fixarea preturilor detergentilor pentru rufe.
Potrivit site-ului Comisiei Europene, grupul american P&G va plati 211,2 milioane de euro, iar grupul anglo-olandez Unilever 104 milioane de euro, pentru ca au convenit cu compania germana Henkel fixarea preturilor detergentilor in opt tari occidentale, pe o perioada de trei ani.
Henkel nu a fost amendata pentru ca a colaborat cu anchetatorii si fost prima companie care a furnizat informatii autoritatilor de reglementare.
"Henkel, P&G si Unilever s-au angajat in practici anticoncurentiale din proprie initiativa si pe riscul propriu", a declarat Joaquin Almunia, comisarul UE pentru Concurenta, citat de Mediafax.
Almunia a aratat ca partile au convenit sa majoreze preturile atunci cand au micsorat marimea pungilor de detergenti de rufe.
Henkel a recunoscut, in 2008, ca angajati din mai multe tari occidentale au avut un comportament incorect.
Potrivit CE, cele trei companii au inceput sa isi coordoneze preturile in 2002, cand au pus in practica o initiativa de imbunatatire a performantelor detergentilor in privinta protejarii mediului.
Actiunile de fixare a preturilor au avut loc in Belgia, Franta, Germania, Grecia, Italia, Portugalia, Spania si Olanda.
Amenda luata de Johnson & Johnson in SUA
Compania americana farmaceutica si de igiena Johnson & Johnson a acceptat sa plateasca o amenda de 70 de milioane de dolari in urma cu o saptamana autoritatilor americane pentru a pune capat acuzatiilor de coruptie privind mituirea unor medici europeni, inclusiv din Romania.
Autoritatile din Romania spun ca, in peste 80% din cazuri, exista intelegeri intre producatori, medici si farmacisti pentru promovarea pilulelor care aduc profituri uriase. Cum functioneaza sistemul? Doctorii care le prescriu primesc vacante in strainatate si cote din vanzarea produselor.
Vacante si procente din vanzari in schimbul prescrierii unor medicamente
Reporterii PRO TV s-au recomandat ca fiind reprezentanti medicali ai unui producator de medicamente. Au ales la intamplare doua cabinete din Bucuresti si au vrut sa vada care sunt pretentiile medicilor pentru promovarea anumitor produse. Concluziile sunt cele pe care le stie toata lumea: unii doctori fac recomandari, dar nu din convingere, ci
pentru ca sunt stimulati cu bani sau excursii platite de companii.
Numai Johnson & Johnson a obtinut un profit de 3,5 milioane de dolari in perioada 2000-2007 din produsele vandute de medicii romani mituiti in acest scop, potrivit unui document al Securities and Exchange Commission din SUA.