BREXIT ar putea da peste cap sistemul vamal din Europa. Cum vor fi afectate controalele
Norvegia testează soluții tehnologice pentru digitalizarea procedurilor vamale, la trecerea camioanelor cu mărfuri la granița cu Uniunea Europeană.
Unii cred că această idee ar putea fi folosită şi pentru evitarea unei frontiere dure între Irlanda de Nord și Republica Irlanda, după divorțul Marii Britanii de Uniunea Europeană. Însă nu este chiar atât de simplu.
Multe puncte de trecere a frontierei au dispărut în Europa în ultimele decenii, dar granița Norvegiei cu Uniunea Europeană este cât se poate de vizibilă. Acolo vorbim despre camere video, sisteme de recunoaștere a numerelor de înmatriculare, bariere care dirijează traficul către polițiștii vamali.
Alegeri 2024
11:53
Diana Şoşoacă a făcut o filmare în cabina de vot. Și-a adăugat numele cu pixul pe buletinele de vot și a pus ștampila
11:34
Traian Băsescu: Îi rog pe români să vină la vot şi să opteze pentru ce vor în continuare. În turul I este de fapt finala
11:23
Cristian Diaconescu: Este un moment crucial prin care vom trece ca ţară. Avem nevoie de oameni profesionişti să ne reprezinte
11:22
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024 | A treia zi de alegeri în diaspora. Număr semnificativ mai mic de voturi față de 2019
Norvegia are acces la piață comună și cele mai multe bunuri sunt exceptate de la plata unor taxe vamale. Însă tot ce intră în țară trebuie declarat.
Pe de altă parte, Marea Britanie caută să liniștească temerile privind revenirea la posturile vamale și controlul vehiculelor de-a lungul graniței dintre Irlanda și Irlanda de Nord, după retragerea din Uniunea Europeană. Iar soluțiile tehnologice testate în Norvegia ar putea fi aplicate și acolo.
Din toamna anului trecut, la punctul vamal de pe șoseaua care leagă Oslo de Stockholm este testat un nou sistem digital, menit să accelereze tranzitul de mărfuri prin vamă. Transportatorii au posibilitatea să transmită informațiile online cu două ore înainte că un camion să ajungă la graniță. Iar vameșii pot să evalueze din timp eventualele riscuri.
Nina Bullock, șeful ofițerilor valali: "Cunoaștem numărul camionului, știm cine e la volan, ce tip de marfă transportă, știm totul în legătură cu camionul care se îndreaptă spre graniță. Și va primi drept de liberă trecere înainte de sosire, exceptare de la taxe, totul."
Însă, în șase luni de teste au fost și situații neașteptate, care au dat peste cap planurile - de la camere video acoperite cu zăpadă, până la lipsa conexiunii la internet, care au lăsat barierele coborâte chiar și când nu era cazul.
Kristen Hoiberget, ofițer vamal: "O frontieră "ușoară, care este, în mod evident, de dorit, presupune o anumită dezvoltare și pregătire, e nevoie de armonizarea legislației. Nu se face în două luni. Trebuie să te conformezi cu regulile UE."
Ofițerul vamal norvegian a fost întrebat cum s-ar simți dacă, peste două luni, ar fi detașat la granița dintre Irlanda de Nord și Republica Irlanda, care va deveni frontieră dintre Marea Britanie și Uniunea Europeană după Brexit.
Kristen Hoiberget, ofițer vamal: "Cred că aș fi cu totul copleșit. Și m-aș teme dacă asta s-ar întâmpla anul acesta, fără nicio pregătire prealabilă."
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!