Cum să vă feriți de țepele unor magazine online. Pățania unor clienți după ce au comandat diferite produse
Verificați totul înainte să comandați de pe internet. În spatele unor oferte tentante se pot ascunde înșelătorii. Piața online a explodat în ultimii cinci ani, dar consumatorii încă nu-și cunosc drepturile.
Am ajuns să avem cel mai rapid net din Europa, dar și reclamații pe măsură de la cei păcăliți. Inspectorul Pro a surprins mai multe nereguli și vă învață cum vă puteți primi banii înapoi.
O tânără din județul Cluj și-a comandat această rochie, de pe site-ul andrarose.ro.A încântat-o modelul, dar și materialul: un tricot fin, după cum apare în descrierea produsului. A plătit 149 de lei, cu tot cu transport.
Clientă: "Am primit produsul, e aici, dar nu seamănă cu cel din poză. Am comandat mărimea XS şi e enorm, pare a fi XL. E foarte lung, diferă materialul, diferă modelul".
Reprezentanții site-ului i-au spus inițial tinerei că a fost o încurcătură în depozit și i-au propus să își aleagă un alt produs, pentru că rochia dorită nu mai este pe stoc. Dar în magazinul online apărea ca fiind disponibilă.
Clientă: „Am spus că în acest caz doresc să înapoiez produsul şi să restituie banii deoarece pe site-ul lor, undeva jos în stânga îmi apărea că primesc banii în 14 zile dacă nu e în regulă. A fost momentul în care m-au blocat, mi-au blocat accesul şi la pagina de facebook şi la comentarii."
Am contactat reprezentanții magazinului online pentru un punct de vedere. Ne-a fost refuzat. Dar după discuția noastră, au luat legătura cu clienta nemulțumită pentru a-i returna banii.
Atenţie și la reclamele de pe rețelele de socializare. Un bărbat din județul Mureș a comandat autocolant pentru faianță, de pe un site care i-a apărut, pe Facebook: kissinlife.com. A plătit 160 de lei și a primit în schimb… o pereche de ochelari de soare. Firma care apare la destinatar nu este înregistrată în România, iar site-ul este în chineză.
Dintr-un alt magazin online, melarox.ro, o tânără și-a comandat două produse electrocasnice. A achitat, cu cardul, 4.000 de lei. Unul dintre produse nu a mai fost disponibil, imediat după plată, iar celălalt întârzia să vină. Așa că a cerut anularea comenzii și restituirea banilor.
Clienta Melarox: „Nu am primit niciun semn şi după câteva săptămâni, i-am sunat din nou şi mi-au spus că da, să stau liniştită că o să îmi vireze, dar nu au acţionat în sensul ăsta. Apoi i-am sunat zilnic o perioadă, nu păreau foarte interesaţi, după care mi-au virat – oricum după mai mult de o lună – pentru unul dintre produse, iar pentru celălalt după alte două luni, după ce am apelat la avocat şi le-am trimis o notificare şi doar aşa au reacţionat şi au înapoiat banii."
Întreaga poveste, din momentul comenzii până când tânăra și-a recuperat suma plătită pentru cele două produse, care nu au mai ajuns la ea, a durat șase luni.
Un alt client a așteptat trei luni să își primească banii după ce a returnat un produs care s-a defectat în garanție, și numai după ce a făcut reclamație la Oficiul pentru Protecția Consumatorilor.
Client Melarox: „M-au amânat din săptămână în săptămână că nu ştiu ce se întâmpla până când la un moment dat au zis da, o să vă dăm banii înapoi, că produsul nu se poate repara. Am aşteptat o lună, nimic, i-am contactat din nou: trebuia să îmi faceţi un retur. Şi tot mai plimbau aşa de la unul la altul. după încă vreo lună de ping-pong am zis că nu se poate."
Din cele peste cinci sute de recenzii lăsate pe Google, acest magazin online are un scor de 2,4 stele dintr-un maxim de 5. Numeroase comentarii sunt negative, iar nota este destul de mică, spun specialiștii în domeniu.
Reporter: Pentru un magazine online cum ţi se par aceste review-uri negative?
Cristi Movilă: „Par foarte multe din punctul meu de vedere".
În ultimii patru ani, pentru acest magazin online, s-au înregistrat, la Oficiul pentru Protecția Consumatorilor, 529 de plângeri, din care 157 au fost doar anul acesta. Firma a primit 19 avertismente și amenzi în valoare de 11.000 de lei.
Cristi Movilă: „Deja unul din rezultate din 2017, nu comandaţi, titlu mare, 2019, ce-a păţit un bucureştean, toate rezultatele astea le găseşti, sunt disponibile pentru oricine. Acum pot să intru şi să mă uit pe site-ul respectiv. Nu aş achiziţiona nimic, sunt la prima comandă, nu am primit comanda, sunt reviewuri mixte, dezastru total cu această comandă”
Reporter: Tu ai comanda dintr-un astfel de magazin?
Cristi Movilă: „Nu, nu aş comanda, aş găsi produsul cu siguranţă şi la alte magazine."
Într-un comunicat trimis către Inspectorul Pro, reprezentanții platformei online precizează că cele 157 de reclamații, înregistrate în acest an la OPC, reprezintă un procent mic raportat la livrări și că au fost rezolvate pe cale amiabilă. În ceea ce privește recenziile negative, susţin că s-au confruntat cu diverse probleme tehnice, dar și de curierat, mai ales la începutul activității.
Pentru a evita să pierdeți bani și timp, întotdeauna citiți recenziile lăsate de alți clienți, condițiile de retur, dar și cele de garanție. Ridică semne de întrebare dacă niciun cunoscut de-al dvs nu a auzit de magazinul online de unde vreți să comandați. Sau dacă nu puteți plăti cu cardul. Alegeți un serviciu de livrare, unde puteți verifica produsul atunci când îl primiți.
Florinel Chiș: „Semne de întrebare pot să ridice produsele de la anumite branduri, unde diferenţa de preţ față de media pieţii este foarte mare. De exemplu, observ o pereche de ochelari de soare sau anumite branduri care sunt la sub jumătate de preţ față de alte magazine. Lucrul ăla poate să ridice semne de întrebare, mai ales dacă acel comerciant nu este o companie românească."
Camelia Donțu, corespondent PROTV: „Cât de atenți trebuie să fim atunci când cumpărăm de pe internet? cei din domeniu estimează că în prezent sunt în jur de 27.000 de magazine online, doar în România, iar numărul lor este în creștere. La începutul pandemiei, erau în jur de 20.000. Iar în 2020, romanii au făcut cumpărături online de 5,6 miliarde de euro, în creștere cu 30% față de 2019. Un lucru important: legea vă permite să returnați în 14 zile un produs cumpărat, fără să invocați niciun motiv. Iar dacă aveți nemulțumiri, inclusiv legate de retur şi garanţie, apelați la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor.”