Condiții inumane în gările de pe litoral. „N-avem toalete, nu avem unde să stăm la umbră”
În România, drumul către mare cu trenul a fost și rămâne o aventură. În gările de pe litoral timpul a stat în loc, iar garniturile de tren ajung că întotdeauna cu întârzieri și probleme tehnice.
Miile de turiști nu găsesc toalete funcționale și nici terasamente sigure. „Inspectorul Pro” a aflat și de ce. Suma cheltuită în acest an pentru întreținerea gărilor vechi a fost ridicol de mică. Există un proiect de modernizare a 47 de stații de cale ferată, dar nimeni nu poate spune când vor începe lucrările.
Călătoria cu trenul înspre și dinspre litoralul românesc este plină de provocări. Întârzieri de ore, locomotive care iau foc, trenuri care deraiază.
La final, de la Constanța la Mangalia, călătorii ajung în gări învechite, cu peroane pline de gropi și buruieni. În unele locuri, turiștii urcă sau coboară din vagoane doar ajutați, pentru că distanțele până la tren depășesc și jumătate de metru.
Gara Costinești, o gara mult prea mică pentru zecile de tineri care vin și pleacă de aici în fiecare zi. Sala de așteptare este una improvizată așa că cei mai mulți își petrec timpul în soare.
Pe o căldură infernală, zeci de tineri așteaptă trenul care îi va duce acasă, în Oradea. Are deja întârziere câteva zeci de minute. Gara este mică și înghesuită, cu o copertină de soare improvizată și un peron de așteptare mult prea mic pentru miile de tineri care ajung aici zilnic. Fiecare stă pe unde apucă. Pe bagaje, pe bordură, sau chiar pe sinele de tren. E singura umbră pe care au găsit-o.
„Stăm la umbră să nu primim insolație. E singurul loc cu umbră”, spun câțiva tineri care se adăpostesc la umbra unui stâlp.
„N-avem toalete, nu avem unde să stăm la umbră, ne ține aici în căldură, ne bate soarele în cap, nu se poate așa ceva, trăim într-o țară civilizată”, a spus un turist.
Singurul grup sanitar din gara Costinești nu este funcțional.
Cum turiștii au o singură trecere peste calea ferată, fiecare traversează pe unde apucă. Este periculos, recunosc cu toții, dar nu au altă cale. Chin este și atunci când vrei să ajungi în tren. Peronul este prea jos, iar oamenii au nevoie de ajutor pentru a-și urcă bagajele.
„Le vin foarte mulți bani pe perioada de vara și ar putea să aibă construcții mai aspectuoase pentru că aici vin tot felul de turiști. Nu mi se pare normal pentru edilii orașului”, spune o turistă.
În gara din Eforie Nord, timpul s-a oprit în loc. Problemele sunt aceleași. Cu o excepție: gara din Eforie Nord are norocul unor copaci care oferă umbră călătorilor care așteaptă trenul. Și cam atât.
La Eforie Nord, terasamentul peste calea ferată nu a fost refăcut de zeci de ani. Lipsesc bucăți din pavaj, iar turiștii trebuie să aibă mare grijă pe unde merg, mai ales dacă au bagaje. Pe peron, nu este niciun scaun și niciun acoperiș care să îi protejeze de soare sau de ploaie.
Povestea merge mai departe, în halta stațiunii Neptun. Avem impresia că am ajuns într-un loc părăsit. Un câine maidanez se odihnește la picioarele turiștilor. Coșuri de gunoi nu sunt, iar clădirea gării este o relicvă, plină de crăpături.
Mangalia este al doilea oraș că mărime al litoralului, după Constanța.
În Gara Mangalia, la ora 10, deja patru trenuri aveau întârziere: Timișoara 40 de minute, Arad 150 de minute, Oradea 20 de minute și Craiova 50 de minute.
O tânără se chinuie să urce în tren. Renunță. Nu este peron, iar distanța până la vagon este mult prea mare. Reușește, într-un final, la un alt vagon. În același tren, copiii ajung urcați pe brațe. O aventură este și traversarea caii ferate.
„Venim de vreo 15 ani și este același lucru de 15 ani încoace”, spune un alt turist.
Trenurile se opresc la Mangalia. Următoarele stațiuni – 2 Mai și Vama Veche – nu au cale ferată și nici speranțe că vor avea prea curând. În total, pe litoralul românesc, sunt zece stații și halte CFR, cu peste 80 de angajați.
Reprezentanții Companiei Naționale de Căi Ferate ne-au refuzat interviul. Au răspuns, în scris, la întrebările noastre.
Susțin că în acest an, au făcut lucrări de reparații și întreținere la clădirile și grupurile sanitare din mai multe gări de pe litoral, în valoare totală de 30 de mii de euro. Există un proiect de modernizare și reabilitare a 47 de stățîi de cale ferată din România. Deocamdată, abia se întocmește studiul de fezabilitate pentru patru dintre ele, trei fiind din Constanța, studiu care va fi gata la sfârșitul anului viitor. Când vor începe lucrările propriu zise, e greu de zis.