Comisia Europeană cere platformelor online să identifice clar conținutul generat de inteligența artificială
Comisia Europeană a solicitat platformelor online să identifice și să eticheteze clar conținutul generat de inteligența artificială, pentru a combate dezinformarea.
Organismul executiv al Uniunii Europene a cerut platformelor tehnologice, inclusiv Google, Facebook, YouTube și TikTok, să detecteze fotografiile, videoclipurile și textele generate de inteligența artificială (AI) și să le eticheteze în mod clar pentru utilizatori. Această măsură face parte din încercarea Comisiei Europene de a lua măsuri împotriva dezinformării, despre care oficialii UE avertizează că a prosperat de la începutul războiului Rusiei în Ucraina, scrie dw.com.
Acum, Bruxelles-ul se teme că tehnologiile generative de inteligență artificială creează un teren și mai fertil pentru răspândirea știrilor false și a informațiilor false.
„Roboții de chat avansați, precum ChatGPT, sunt capabili să creeze conținuturi și imagini complexe, aparent bine fundamentate, într-o chestiune de secunde”, a declarat, luni, vicepreședintele Comisiei Europene, Vera Jourova, în fața jurnaliștilor. „Generatorii de imagini pot crea imagini cu aspect autentic ale unor evenimente care nu au avut loc niciodată. Un software de generare a vocii poate imita vocea unei persoane pe baza unui eșantion de câteva secunde”.
Avertizând asupra dezinformării rusești răspândite în Europa Centrală și de Est, Jourova a declarat că mașinile nu au „niciun drept” la libertatea de exprimare. Ea a însărcinat cei 44 de semnatari ai codului de practică al Uniunii Europene împotriva dezinformării să ajute utilizatorii să identifice mai bine conținutul generat de inteligența artificială.
„Identificarea ar trebui să se facă acum, imediat”, a mai spus ea.
Se va conforma oare Big Tech?
Nu există nicio obligație pentru firmele de tehnologie de a se conforma celei mai recente solicitări a Bruxelles-ului și nu va exista nicio sancțiune dacă nu o fac deoarece codul de practică este pur voluntar. Andrea Renda, cercetător senior în domeniul economiei digitale la Centrul pentru Studii Politice Europene, crede că ar putea exista și bariere tehnice.
„Nimic nu garantează că vor putea detecta în timp real că ceva este generat de AI”, a declarat el pentru DW Renda, care crede că cele mai multe firme vor depunde „cel mai mare efort”, dar a spus că rezultatul va fi probabil „departe de 100%”.
Însă Jourova a spus că a fost liniștită de directorul general al Google, Sundar Pichai. „L-am întrebat: Ați dezvoltat o tehnologie suficient de rapidă pentru a detecta producția AI și pentru a o eticheta astfel încât oamenii să vadă că nu citesc textul produs de oameni reali? Iar răspunsul său a fost: 'Da: Da, dar dezvoltăm, îmbunătățim tehnologiile în continuare'”, a spus ea.
Twitter „a ales confruntarea”
Există o lacună flagrantă pe lista de invitați a clubului anti-dezinformare de la Bruxelles: Twitter. În luna mai, platforma deținută de miliardarul Elon Musk s-a retras din codul de bune practici al UE. Jourova nu a fost surprinsă: „Prin această retragere, a spus ea, Twitter 'a ales confruntarea'”.
„Twitter a atras multă atenție, iar acțiunile sale și respectarea legislației UE vor fi examinate cu atenție și în mod urgent”, a declarat luni Jourova reporterilor.
În luna august, în conformitate cu noua legislație a UE, vor intra în vigoare obligații majore de moderare a conținutului pentru marile platforme online, inclusiv Twitter.
Reglementările, denumite Legea privind serviciile digitale, vor obliga companiile să fie mai transparente în ceea ce privește algoritmii lor, să consolideze procesele de blocare a răspândirii mesajelor dăunătoare și să interzică publicitatea direcționată pe baza unor date sensibile, cum ar fi religia sau orientarea sexuală.
Renda a declarat că noul regulament este „revoluționar”. Companiile ar putea fi sancționate cu amenzi de până la 6% din cifra de afaceri anuală globală dacă vor fi găsite în situația de a încălca noua legislație, putând chiar să li se interzică să opereze în Uniunea Europeană.
Aceasta înseamnă că, deși Twitter poate să se eschiveze de la cea mai recentă solicitare a Bruxelles-ului de a semnaliza imediat imaginile sau videoclipurile generate de inteligența artificială, platforma va fi obligată să se alinieze la normele mai largi ale UE în cursul acestui an.
UE se grăbește să reglementeze inteligența artificială
Bruxelles-ul pregătește și alte legi pentru reglementarea inteligenței artificiale, cunoscute sub numele de Legea privind inteligența artificială. Conform acestora, unele utilizări ale IA ar fi interzise în mod categoric, cum ar fi „scorurile sociale” și majoritatea recunoașterii faciale în spațiile publice. Propunerile prevăd, de asemenea, restricționarea AI în domenii considerate „cu risc ridicat”, inclusiv recrutarea - unde AI ar putea duce la discriminare - sau în transportul public.
Însă aceste norme sunt încă în curs de elaborare în procesul legislativ îndelungat al UE și probabil că nu vor intra în vigoare decât peste cel puțin doi ani. Ca să nu mai vorbim de faptul că acestea au fost elaborate înainte de ultimul boom al inteligenței artificiale generative. Acum, Bruxelles se grăbește să recupereze decalajul.
Urmărește mai multe măsuri provizorii, inclusiv un nou cod de conduită voluntar privind inteligența artificială generativă și un „pact privind inteligența artificială”, în cadrul căruia companiile ar putea opta pentru respectarea viitoarelor norme înainte ca acestea să se aplice integral.
Catelijne Muller consiliază Uniunea Europeană în materie de legislație privind inteligența artificială din 2017 și a cofondat grupul de cercetare și politici „ALLAI”. Ea a declarat pentru DW că, în ciuda a ceea ce pare a fi o luptă pentru a ține pasul, Bruxelles-ul este bine plasat pentru a reglementa.
„Cele mai recente evoluții despre care auzim atât de mult - ChatGPT și toate modelele generative de AI și modelele de fundație - acestea se încadrează chiar în mijlocul procesului legislativ pentru legea privind AI. Și cad într-un moment în care legiuitorii încă le pot lua în considerare”, a spus ea.
Muller consideră că provocările ridicate de cele mai recente instrumente de AI „nu sunt în mod inerent noi”.
„Încă mai vedeți aceleași probleme cu prejudecățile și discriminarea, încă mai vedeți aceleași probleme cu supravegherea și agenția umană și cu impactul asupra drepturilor fundamentale”, a spus ea. Muller crede că legislatorii nu trebuie „să arunce peste bord ceea ce aveau și să scrie ceva complet nou” - în schimb, pot lucra pentru a încorpora evoluțiile în propunerile existente.
Sursa: dw.com
Etichete: companii, inteligenta artificiala, ChatGPT,
Dată publicare:
06-06-2023 12:01