Documentul fără de care nimeni nu va mai putea vinde o mașină, în România. Care sunt pericolele mașinilor electrice
Vânzarea unei mașini va fi în curând condiționată de un document numit RAR Auto-Pass, care arată istoricul mașinii, conform unei legi adoptate în Parlament.
Însă există mai multe intrumente pentru a vedea numărul de kilometri, daunele din trecut sau modificările, inclusiv pentru mașini la mâna a doua aduse din străinătate. O astfel de verificare înainte de cumpărare este recomandată, spun specialiștii, pentru a evita defectele ascunse.
Cum se poate face acest lucru a explicat Adrian Mitrea, jurnalist auto, invitatul Ștefanei Todică la emisiunea iBani.
Pe site-ul Registrului Auto Român, oricine poate verifica gratuit numărul total de kilometri parcurși. Dacă mașina are daune, raportul complet costă 35 de lei.
Adrian Mitrea: „Mi se pare foarte important că istoricul privind kilometrii parcurși este gratuit pentru că este probabil cea mai comună intervenție asupra mașinilor second-hand. Se umblă la kilometri mult și atunci mă bucur că Registrul Auto Român are această unealtă de verificare, iar contra cost poți să vezi și daunele. Un raport care se referă la istoricul în România al mașinii respective. Deci, dacă e o mașină care e adusă dintr-o altă țară sau poate chiar a circulat în mai multe țări, doua, trei, înainte să ajungă în România, atunci instrumentul de la Registru Autor Român nu este suficient.”
În video atașat puteți vedea câteva unelte pentru a verifica istoricul unei mașini care a circulat în străinătate. Informațiile pot fi incomplete, însă, așa că este recomandată și o verificare într-un service, înainte de a cumpăra mașina.
Pericole sunt și în cazul mașinilor electrice, cumpărate la mâna a doua
Adrian Mitrea: „După mine, este mai periculos acum să cumperi o mașină electrică la mâna a doua decât o mașină pe combustie. (…) Sunt mașini electrice din primele generații de vehicule, care au apărut acum vreo 10 ani, la care unii sau alții au făcut niște upgrade-uri de baterie. Au luat o baterie de pe mașină mai nouă și au pus-o pe cea veche ca să-i crească autonomia. De cele mai multe ori, mașina respectivă nu mai trece printr-un proces de reomologare individuală la Registru Auto Român. Dacă se întâmplă un accident mortal, avem niște exemple, din păcate foarte triste, o să faci pușcărie. Nu-i de glumă. O baterie de două, trei ori mai mare decât a avut mașina electrică inițial înseamnă o baterie de două, trei ori mai grea. Îți trebuie modificări la sistemul de frânare, la sistemul de suspensii, ca mașina să se comporte în circulație așa cum a fost proiectată de fabricanți.”