"Riscati sa ramaneti in urma Europei". Avertismentul oficialilor europeni pentru comerciantii romani
Romania are peste cinci mii de magazine online, insa doar 2% dintre ele isi vand produsele si in afara tarii.
"Riscati sa ramaneti in urma Europei", avertizeaza un raport al Comisiei Europene, care arata ca prezentul, si mai ales viitorul, este al comertului digital. Cativa antreprenori ne-au spus de ce se tem sa vanda in strainatate, dar si cum au reusit unii sa cucereasca pietele externe.
Chiar si seful eBay pentru Europa de Est a venit in Romania ca sa le dea sfaturi comerciantilor.
Andreea si Flavia vand covoare in toata lumea. Ele fac designul, aleg materialele, culorile, dar pentru ca in Romania nu mai sunt ateliere, le produc in alta tara.
Colectia lor are motive romanesti si a prins foarte bine la export.
Flavia Scanteanu, partener daretorug.com: "In Olanda oamenii sunt mult mai reci, nu discuta neaparat direct cu tine si-atunci e destul de important sa ajungi la ei prin retaileri, pe care-i cunosc, in care au incredere, care sunt deja acolo pe piata. In Italia discutiile au fost cu totul altele - am putut sa discutam direct cu potentiali clienti, au mai multa incredere."
Preturile trebuie sa fie aceleasi si in tara si in strainatate, asa ca pentru producatori este greu sa pastreze costurile si sa fie competitivi cand lucreaza cu vanzatori straini.
Flavia Scanteanu, partener daretorug.com: "Cel putin in domeniul designului ei cumpara produsul cu 50% din pretul recomandat si-atunci marja noastra e foarte mare. E greu sa mentii un pret destul de redus pentru Romania si suficient de mare pentru Uniunea Europeana."
Multi vanzatori, printre care si Armando, aleg sa-si puna produsele pe platforme de comert celebre. De exemplu, vinde ceasuri de mana pe Amazon si alte site-uri externe.
Armando Dima, comerciant megaplazza.ro: "Cred ca in primul rand vorbim de niste dificultati care tin de mentalitate. Sfatul meu pentru cei care vor sa intre pe online in vestul Europei este sa-si analizeze foarte bine oportunitatile de business, sa isi faca structura de costuri foarte bine si sa inceapa sa ia legatura cu marile platforme si cu toti marii curieri si din Romania si companiile multinationale."
Din pacate, suntem dati exemplu negativ in raportul economiei digitale, facut la Bruxelles. Dintre cele 5 mii de magazine online, numai 1,9 procente vand si in strainatate. Piata are un potential mult mai mare, spune seful eBay pentru Europa de Est, care a venit la Bucuresti sa le explice romanilor cum sa-si trimita marfa peste granita.
Ilya Kretov, General Manager emerging Europe eBay: "Trebuie sa existe o schimbare de mentalitate in a intelege ca pentru a exporta este esential ca macar sa incerci. De fapt tinta noastra aici e sa crestem numarul de vanzatori care exporta si bineinteles sa avem si mai multi cumparatori de la vanzatorii romani."
Platforme ca eBay, Amazon, Etsy, Craiglist sau Bonanza pot fi folosite de firmele mici si mijlocii sa faca primii pasi in comertul international.