Prețurile carburanților au crescut în doar două țări din UE în interval de un an. România este una dintre ele

carburanți românia
Profimedia

Începând cu 2020, prețurile carburanților și lubrifianților pentru transportul personal în UE au prezentat o volatilitate semnificativă, arată datele Eurostat.

Ratele anuale ale inflației au fost negative în mai 2020 (-19,5%), dar au început să crească brusc în 2021, ajungând la +33,4% în noiembrie același an. Vârful a fost atins în iunie 2022 (+39,2%), după care a început să încetinească, devenind negativă în 2023. Aceste variații au reflectat impactul pandemiei COVID-19 și al invaziei rusești din Ucraina.

În iunie 2023, rata inflației pentru combustibili și lubrifianți s-a situat la un nivel minim de -15,7%, însă volatilitatea a devenit mai puțin pronunțată în ultimele luni, cu variații lunare mai mici ale prețurilor. Acesta a fost și cazul în 2024. În august 2024, prețurile combustibililor și lubrifianților erau cu 6,1% mai mici decât în august 2023.

În ceea ce privește în special motorina și benzina începând din 2020, datele arată că prețurile din august anul trecut au fost cu 7,4% și, respectiv, cu 5,5% mai mici decât în aceeași lună a anului trecut. Din 2020, cea mai mare creștere a prețurilor a fost observată în iunie 2022, +45,2% pentru motorină și +35,7% pentru benzină. În timp ce creșterile prețurilor motorinei au fost în general mai mici decât cele ale benzinei, prețurile motorinei au crescut mai rapid decât prețurile benzinei din septembrie 2021 până în martie 2023. Începând cu această lună, creșterile prețurilor motorinei au rămas sub cele ale benzinei, însă situația s-a inversat din nou în lunile iunie, iulie și august ale acestui an.

Citește și
combinat otelu rosu
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma

Rate negative ale inflației pentru carburanți și lubrifianți, raportat de majoritatea țărilor UE

În august 2024, 24 de țări din UE au raportat rate anuale de variație negative sau prețuri mai mici decât în aceeași lună a anului trecut.

Suedia (-20,7%) a raportat cea mai mare scădere, urmată de Belgia (-8,9%) și Slovacia (-8,4%). Între timp, Slovenia (-2,0%) și Polonia (-1,7%) au înregistrat cele mai mici scăderi. Prețurile din Malta au rămas neschimbate, iar România (+2,4%) și Irlanda (+4,0%) au înregistrat o creștere a ratei anuale de variație.

România, în topul țărilor din UE cu cei mai ieftini carburanți

Totuși, țara noastră se află în topul statelor din Uniunea Europeană cu cea mai ieftină benzină. România este depășită doar de Bulgaria, Cipru, Lituania, Malta și Polonia.

De asemenea, țara noastră stă bine și la capitolul motorina. România ocupă locul 8 între statele UE în ceea ce privește cel mai mic preț la acest tip de combustibil, după Bulgaria, Cehia, Lituania, Luxemburg, Malta, Polonia și Spania.

Articol recomandat de sport.ro
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Olăroiu, răsplătit de arabi în mijlocul unui sezon istoric: românul încheie anul cu o veste excelentă
Citește și...
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma
Un român a cumpărat combinatul Oțelu Roșu, cu o istorie seculară și falimentat de ruși. Ce va urma

Dorinel Umbrărescu, cel mai mare constructor de drumuri din România, a cumpărat în mod oficial combinatul de la Oțelu Roșu, în urma unei tranzacții de peste 141 milioane lei. Revitalizarea combinatului va crea peste 600 de locuri de muncă.

"Luni deschidem circulaţia pe încă 21 km”. Anunț al directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere

Lotul 1 Dumbrava - Mizil al secţiunii de autostradă A7 Ploieşti - Buzău va fi dat în trafic luni, la ora 16:00, a anunţat directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol.

Câte miliarde de euro a pierdut România din cauza votului politic de a o ține atâția ani în afara Schengen - Analiză
Câte miliarde de euro a pierdut România din cauza votului politic de a o ține atâția ani în afara Schengen - Analiză

Menţinerea în afara spaţiului Schengen a costat România peste 2 miliarde de euro anual, ceea ce înseamnă că beneficiile de care s-ar bucura ţara noastră după aderarea completă sunt semnificative, conform unei analize recente.

Recomandări
Ciolacu n-ar mai vrea o dată premier, iar partidele fug de responsabilitatea Finanțelor. Ce s-a negociat: ”Am mâncat cozonac”
Ciolacu n-ar mai vrea o dată premier, iar partidele fug de responsabilitatea Finanțelor. Ce s-a negociat: ”Am mâncat cozonac”

După nenumărate tensiuni, PSD, PNL și UDMR ar putea ajunge curând la un acord în coaliție. Sâmbătă au purtat noi negocieri la Parlament, pentru a definitiva lista cu ministere.  

Noul Parlament a fost învestit oficial. Motivul ciudat pentru care toți senatorii UDMR au depus de două ori jurământul
Noul Parlament a fost învestit oficial. Motivul ciudat pentru care toți senatorii UDMR au depus de două ori jurământul

Aleșii din actuala legislatură au depus sâmbătă jurământul. Lucrurile s-au complicat puțin în Senat, unde parlamentarii UDMR au fost nevoiți să se întoarcă la pupitru pentru că le-a lipsit un pasaj important din text.

INTERVIU cu Aura Șova, câștigătoarea ”Vocea României 2024”: ”M-am făcut arhitect ca să pot să fac un azil de bătrâni”
INTERVIU cu Aura Șova, câștigătoarea ”Vocea României 2024”: ”M-am făcut arhitect ca să pot să fac un azil de bătrâni”

Aura Șova a câștigat Vocea României 2024. După săptămâni în care vocea ei a răsunat în toate etapele show-ului, telespectatorii au decis ca trofeul și premiul în valoare de 100.000 de euro să ajungă la concurenta din echipa lui Tudor Chirilă..