Noi reguli pentru bănci și casele de amanet: Informarea clienților despre procedurile de insolvență este obligatorie

insolvență
Shutterstock

Instituțiile bancare, cele nebancare (IFN) și casele de amanet sunt obligate să informeze clienții despre procedurile de insolvență a persoanelor fizice.

 

 

De asemenea, toți comercianții vor trebui să afișeze la loc vizibil un afiș prin care să le aducă la cunoștință consumatorilor despre soluționarea alternativă a litigiilor (SAL).

Noile obligații se regăsesc în două ordine ale ANPC publicate săptămâna aceasta în Monitorul Oficial.

Ordinul va intra în vigoare în 60 de zile de la publicare, adică din 17 septembrie 2022, scrie avocatnet.ro.

Reguli mai stricte

Ordinul ANPC vizează introducerea obligației pentru bănci, IFN-uri și pentru casele de amanet de a furniza clienților, pe hârtie, e-mail sau alt suport durabil, informații despre procedurile insolvențe persoanelor fizice.

Așa cum prevede Legea 151/2015, există trei proceduri de insolvență a persoanelor fizice:

-procedura de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor;
-procedura judiciară de insolvență prin lichidare de active;
-procedura simplificată de insolvență.

Din 17 septembrie, băncile, IFN-urile și casele de amanet sunt obligate să afișeze un mesaj despre procedurile de insolvență „la loc vizibil, în spațiul de comercializare sau, după caz, de prestare a serviciului, lângă orarul de funcționare sau lângă casele de marcat”.

De asemenea, operatorii care au și site-uri sunt obligați să afișeze o pictogramă pe prima pagină a site-ului. Anunțul va trebui să aibă asociat un link care duce către secțiunea Insolvență persoane fizice din cadrul paginii oficiale a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

În 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului, adică din 1 noiembrie, ANPC va începe să facă verificări dacă operatorii și-au îndeplinit obligația de afișare a plăcuței și a pictogramezi cu insolvența.

Informarea consumatorilor cu privire la soluționarea alternativă a litigiilor

Referitor la al doilea act normativ publicat, marți, este un ordin ANPC legat de informarea consumatorilor cu privire la soluționarea alternativă a litigiilor.

ANPC le cere tuturor comercianților să afișeze o plachetă informativă despre SAL pentru ca toți consumatorii să fie informați despre mecanismul prin care pot rezolva problemele pe care le au cu comercianții, în afara instanțelor de judecată.

Acest ordin intră în vigoare pe 18 august, aceasta fiind data de la care placheta și pictogramele de informare vor trebui afișate obligatoriu.

ANPC va începe să controleze acest aspect începând din 2 septembrie.

În cazul comercianților cu sedii fizice, placheta va trebui plasată lângă casa de marcat, orarul de funcționare, în spațiul de comercializare sau, după caz, de prestare a serviciului, inclusiv a serviciilor turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion.

În cazul comercianților care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online și/sau publicitate la produse și/sau servicii, la servicii turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv ecommerce, informarea se va face prin două pictograme diferite, ce vor trebui să fie afișate pe prima pagină a site-ului. Cele două pictograme vor avea două linkuri asociate, unul către secțiunea SAL din cadrul ANPC și unul către Platforma online de soluționare alternativă a litigiilor.

„Sunt exceptați de la prevederile prezentului ordin comercianții care activează în sectoarele/domeniile pentru care sunt constituite entități SAL specifice, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, cu modificările ulterioare”, prevede ordinul.

 

Articol recomandat de sport.ro
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
FOTO Fostul jucător de la Real Madrid și-a tatuat numele copilului, apoi a aflat că nu el este tatăl
Citește și...
De ce s-a prăbușit City Insurance, cel mai mare faliment din istoria asigurărilor din România
De ce s-a prăbușit City Insurance, cel mai mare faliment din istoria asigurărilor din România

Casa de insolvenţă CITR a finalizat prima etapă din gestionarea falimentului City Insurance şi a demarat analiza necesară pentru a stabili principalele cauze ale falimentului City Insurance.

Dmitri Medvedev, atac la adresa „masochiștilor de la Bruxelles”: „Insolvenţa Rusiei poate deveni insolvenţa Europei”
Dmitri Medvedev, atac la adresa „masochiștilor de la Bruxelles”: „Insolvenţa Rusiei poate deveni insolvenţa Europei”

Fostul preşedinte şi premier rus Dmitri Medvedev a avertizat Europa că îşi poate crea probleme economice prin măsurile luate împotriva Rusiei, transmite duminică dpa, conform Agerpres.

Firma elveţiană care gestionează Nord Stream 2 şi-a declarat insolvenţa. Cei 106 angajați au fost concediați
Firma elveţiană care gestionează Nord Stream 2 şi-a declarat insolvenţa. Cei 106 angajați au fost concediați

Societatea Nord Stream 2 AG, o firmă cu sediul în cantonul elveţian Zug, s-a declarat în insolvenţă iar cei 106 angajaţi ai săi au fost concediaţi, a declarat marţi responsabilul economic cantonal Silvia Thalmann-Gut, informează AFP, conform Agerpres.

Situație dramatică la Timișoara, unde spitalele și restul populației au rămas în frig. Se folosește aerul condiționat
Situație dramatică la Timișoara, unde spitalele și restul populației au rămas în frig. Se folosește aerul condiționat

Peste 50.000 de locuințe din Timișoara, printre care și majoritatea spitalelor din oraș, au stat în frig după ce societatea de termoficare a intrat în insolvență, iar furnizorul a tăiat alimentarea cu gaze.

Calculele pentru locuințe, date peste cap. Dezvoltatorii imobiliari, la un pas de insolvență
Calculele pentru locuințe, date peste cap. Dezvoltatorii imobiliari, la un pas de insolvență

Sute de dezvoltatori imobiliari sunt în impas, amenințați de insolvență. Asta, în mare parte, pentru că materialele de construcții și utilitățile s-au scumpit, iar proiectele au fost dezvoltate pe datorie și nu prin finanțare proprie.

Recomandări
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână
Cum s-a adaptat un liceu de top din București la învățământul modern. Elevii de a 12-a vin la școală doar 3 zile pe săptămână

Unul din cele mai bune licee din București, Colegiul Național Gheorghe Lazăr, a simțit că trebuie să se reinventeze. În urmă cu patru ani directoarea a gândit un proiect pilot îndrăzneț, mai apropiat de cerințele actuale ale învățământului.  

TAROM și-a
TAROM și-a "pensionat" o parte din flotă. Soartă grea pentru unele avioane Airbus A318

Avioane Airbus care au aparținut flotei TAROM au ajuns la fier vechi. Două dintre acestea au fost dezasamblate de noul proprietar direct la Otopeni.

ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”
ANIMAȚIE GRAFICĂ. Cum s-a produs carambolul cu 12 mașini de pe A3. „Treceau pe lângă mine și se învârteau”

Scene de infarct joi dimineță pe autostrada A3, între București și Ploiești. 12 mașini s-au izbit că niște popice într-un carambol care a forțat autoritățile să activeze planul roșu de intervenție.