În România, încărcarea unei mașini electrice la o stație publică este mai scumpă decât în țările din vestul Europei
Dacă vă gândiți să cumpărați o mașină electrică, luați în calcul și costurile pentru alimentare. România este una dintre țările unde energia electrică vândută la stațiile publice de încărcare este scumpă.
De vină ar fi prețul mare al energiei și investițiile pe care le fac furnizorii în dezvoltarea rețelelor de încărcare.
Cea mai bună soluție este o priză acasă.
Alegeri 2024
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
Un tânăr care conduce zilnic o mașina electrică și alege numai prizele cu încărcare rapidă din Brașov, pentru un plin, el plătește 100 de lei, iar asta îl ține aproximativ 250 de kilometri.
A constatat însă că, uneori, transportul electric îl costă mai mult decât benzina. Depinde de stația la care încarcă.
Andrei Emilian, șofer: "Ar putea ajunge la dublu sau aproape dublu față de o mașină pe benzină pe lună.”
Pentru a reîncărca rapid, de la 10% la 80%, o Dacia Spring, la o stație publică din România, costă minimum 3,5 euro și maximum 40,6 euro, arată datele Observatorului European al Combustibililor Alternativi.
Prețul mediu este de 11,38 de euro și asigură parcurgerea unei distanțe de 108 kilometri.
Încărcarea unei Dacii Spring, în aceleași condiții, în altă țară costă, de regulă mai puțin.
În Ungaria de pildă 6,76 euro, în Polonia 7,77 euro, iar în Spania 8,23. Cel mai ieftin curent electric pentru încărcarea mașinilor este în Islanda și in Portugalia.
La capătul opus se află Norvegia și Slovenia.
Deși "un plin" este mai ieftin la priza de acasă, oamenii preferă să scoată mai mulți bani din buzunar, ca să scurteze timpul de încărcare.
Operatorii rețelelor de încărcare spun că au de amortizat investițiile făcute.
Camelia Popescu, director general operator stații de încărcare:
"Invesțiile în hub-urile pe care noi le dezvoltam în România sunt de sute de mii de euro și e foarte greu să coborăm prețul la unitatea de încărcare atâta timp cât și costul energiei este mare".
Adrian Vintilă, consilier al ministrului Energiei: "Ne-am confruntat cu fenomene meteorologice, temperaturile istorice, ceea ce a determinat o creștere mare de consum de energie. Și, coroborat cu o producție insuficientă de energie electrică. Asta a deteminat ca prețul la noi să fie mai mare decât prețul din vestul Europei".
Totuși, precizează ministerul, operatorii stațiilor de încărcare cumpără energie electrică la un preț plafonat - cel mult 1,3 lei pe kilowat oră. O pot revinde însă utilizatorilor finali la ce preț doresc.