Franța a interzis ofertele din supermarket de tip ”1+1 gratis”. Cum explică legiuitorii francezi această decizie
Supermarketurile franceze nu mai pot oferi reduceri mai mari de 34% pentru diverse produse de uz personal și casnic. Noua lege urmărește să protejeze companiile mai mici împotriva puterii mega-vânzărilor multinaționalelor.
Mega-vânzările pentru articole precum șamponul, pasta de dinți și hârtia igienică au luat sfârșit în Franța.
Astfel, sunt interzise reducerile de peste 34% din prețurile obișnuite ale produselor, ceea ce marchează sfârșitul vânzărilor de tipul "cumpărați unul, primiți unul gratis", care atrag adesea atenția cumpărătorilor care încearcă să fie atenți la cheltuielile lor casnice, notează Euronews.
Alegeri 2024
15:07
BEC a retras materialele online ale unui candidat. Ce regulă importantă nu a respectat și care a fost reacția lui
14:21
Câți bani vor câștiga membrii secțiilor de votare la alegeriile parlamentare și prezidențiale. Sumele pe care le vor încasa
12:32
Cine poate deveni președintele României. Ce prevede Constituția
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
Noua lege, în vigoare de la 1 martie, a fost introdusă de Frédéric Descrozaille, un deputat care face parte din partidul de guvernământ al președintelui Emmanuel Macron. Această lege a fost deja aplicată tuturor produselor alimentare începând cu luna martie a anului trecut.
De ce sunt plafonate reducerile din supermarketurile din Franța
Legiuitorii francezi au argumentat că întreprinderile mici și mijlocii (IMM) nu pot concura cu companiile multinaționale atunci când vine vorba de reducerea marjelor lor.
Atunci când comercianții cu amănuntul negociază cu fabricanții și producătorii cu care lucrează, aceștia vor încerca să obțină cele mai mici prețuri posibile, pentru a stoca articole similare cu cele ale concurenților lor, dar la un preț mai mic, cu scopul de a atrage mai mulți clienți.
O logică similară se aplică și în cazul reducerilor, comercianții cu amănuntul făcând presiuni pentru a obține vânzări atractive.
Dar nu Carrefour, Lidl și toate celelalte supermarketuri sunt cele care trebuie să își reducă marjele prin super-vânzări: agricultorii și producătorii suportă costul reducerilor.
IMM-urile și micii producători din Franța se plâng de concurența neloială creată de sistem, deoarece nu sunt în măsură să egaleze ceea ce pot oferi marile corporații.
Deși limitarea reducerilor din supermarketuri se aplică deja alimentelor din martie 2023, fermierii francezi s-au plâns de modalitățile pe care retailerii le-au găsit pentru a evita astfel de reguli.
Unii retaileri multinaționali care operează în Franța au format, într-adevăr, alianțe de retail cu omologii lor europeni, având sediul comercial în afara granițelor franceze, în țări în care legea este încă mai favorabilă portofelului lor.
Primele articole pe care clienții francezi tind să le reducă sunt produsele de machiaj: 40% dintre respondenți au declarat că au oprit sau redus achiziția de astfel de produse din motive financiare. Urmează vopselele de păr (33%) și produsele hidratante (30%).
Unii respondenți au declarat, de asemenea, că au fost nevoiți să reducă din produsele de igienă mai esențiale, cum ar fi pasta de dinți (10%), protezele menstruale (10%) și hârtia igienică (9%) - produse care nu mai pot fi reduse sub 34% din prețul lor normal.
În următoarele câteva luni, analiștii din domeniul comerțului cu amănuntul vor urmări îndeaproape modul în care comportamentul consumatorilor se adaptează la această nouă lege, mai ales că inflația este în scădere în Franța și în UE, ceea ce determină un anumit sentiment de normalitate să influențeze obiceiurile de consum ale gospodăriilor.