Coșul de consum pentru un trai minim decent este în 2024 cu 40% mai scump decât în urmă cu trei ani
Trăim vremuri complicate, iar o familie cu doi copii a ajuns să dea cu 40% mai mult pentru a avea un trai decent față de anul 2020.
Potrivit unui studiu recent, sunt luate în calcul cele necesare unei vieți fără lipsuri, dar și fără mofturi, legate de mâncare, casă, transport, sănătate și o vacanță pe an. Dintre toate, întreținerea locuinței și alimentele au adus scumpirile cel mai greu de acoperit, cu majorări de până la 60 de procente.
În perioada de inflație puternică, adică între septembrie 2020 și decembrie 2023, cheltuielile cu întreținerea locuinței, în care sunt incluse și cele cu energia, au avut cea mai mare creștere - aproape 58%.
Asta înseamnă că, la finele anului trecut, o familie de doi adulți cu doi copii de școală trebuia să cheltuie, în medie, 762 de lei pentru întreținerea locuinței. Suma este cu aproape 280 de lei mai mare pe lună față de septembrie 2020 și cu 210 lei față de 2021.
Pentru mâncare, cheltuiala a ajuns să fie cu 40% mai mare și s-a ajuns la 2.100 de lei. Asta înseamnă 20% din totalul de 10.154 de lei cât e valoarea coșului de consum pentru un trai minim decent.
În ciuda măsurilor de reglementare a prețurilor la energie și alimente, coșul de consum pentru un trai minim decent este acum cu 40% mai scump decât în urmă cu trei ani, arată autorul studiului.
Ștefan Guga, autorul studiului, Fundația Friedrich-Ebert-Stiftung România: „Avem toate celelalte elemente care sunt în coșul de consum - îmbrăcăminte, locuință mai ales, servicii și așa mai departe, unde n-au existat măsuri de plafonare de prețuri și prețurile au crescut în consecință, în unele cazuri și cu 60%, din 2020 până la finele lui 2023”.
Studiul ia în considerare coșul minim pentru un trai decent, dar pentru populația cu venituri peste medie, care cumpără produse din vârf de gamă, inflația resimțită a fost și mai mare, spun economiștii.
Mihai Roman, profesor macroeconomie, Academia de Studii Economice: „Marile lanțuri de magazine au crescut adaosurile comerciale la alte produse alimentare în așa fel încât marjele de profit să se mențină relativ ridicate”.
Din toamna lui 2020 și până în decembrie 2023, și alte categorii au avut creșteri între 30 și 50%. Vorbim de îmbrăcăminte, încălțăminte ori serviciile de sănătate. Prețurile mari i-au făcut pe mulți să se orienteze spre produsele mai proaste, dar mai ieftine.
Inflația mare a dus la schimbări de consum și în alte țări. În Franța, o treime din populație a ajuns să facă duș fără săpun ori fără șampon, potrivit unui sondaj citat de presa din Hexagon. Iar în Grecia, uleiul de măsline, din produs de bază a devenit unul de lux, după ce în mai puțin de un an și-a dublat prețul.