Avem miliarde de euro de la UE pentru autostrazi, dar nu reusim sa-i cheltuim. Ministrul Rus anunta "un milion de santiere"

Ioan Rus

Invitat in emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de la ora 10.00 la PRO TV si PROTV NEWS, ministrul Transporturilor Ioan Rus a vorbit despre stadiul in care se afla proiectul constructiei autostrazii Sibiu-Pitesti.

Anul trecut, sefii uzinelor Dacia-Renault au amenintat ca este posibil sa paraseasca Romania in cazul in care Coridorul IV PAN-EUROPEAN, din care face parte si autostrada Pitesti - Sibiu, nu va fi terminat. Acum, ministrul Rus a confirmat la PRO TV ca acest coridor 4 pan-european va fi inchis prin varianta Sibiu-Pitesti: "Este prima data cand am dat drumul la un studiu de fezabilitate asa cum se cuvine, cu acordul Comisiei si asa mai departe. Deci, se termina studiul, incepe licitatia. Dupa aia iar, depindem de ce contestatii.. In paralel vor incepe expropierile, dupa studiu, sa stim exact traseele, pe unde.. Pentru ca sunt expropieri de facut. Indiferent cum vom incepe, ca incepem cu expres sau cu direct autostrada, expropierile se vor face in regim de autostrada."

Jurnalistul Cristian Leonte: "Spuneti-ne un an in care va incepe constructia".

Ministrul Ioan Rus: "La finele anului viitor."

Vedeti aici inregistrarea VIDEO a emisiunii!

Citește și
masterplan
Autostrada visata de Dacia si UE devine drum expres. Ponta confirma ca promisiunea ar putea deveni realitate abia prin 2020
Apropiați ai lui Donald Trump sunt de acord ca „Ucraina să ajungă sub controlul Kremlinului”, dacă Putin îndeplinește o condiție

Ministrul Transporturilor a explicat ca, in 2015, cea mai mare provocare a Romaniei va fi sa reuseasca sa cheltuiasca suma de 1,8 miliarde de euro, bani europeni, in conditiile in care Comisia Europeana a "pasuit" deja Romania: "In acest moment sunt proiecte unele licitate, unele in curs de licitare, pentru toata suma aceasta de 1,8 miliarde de euro, la care se vor adauga banii de buget, se vor adauga credite externe eventuale, se vor adauga parteneriate-concesiuni. Iarna aceasta se va lucra exclusiv pe proiectare si analize, astfel incat din primavara sa-i putem da drumul. Din 2007 pana in 2013 am avut banii astia. Pana in 2014 la sfarsit am cheltuit jumate din ei. Mai avem un singur an, ca ne-a dat Comisia din exercitiu doi ani derogare. Deci noi avem de cheltuit. Si asta vine din anii precedenti in care au fost absorbtii de fonduri de 1 %, de 3 %, de 7 %. Anul acesta ajungem la 58 %, dar oricum anul viitor nu va fi usor sa cheltui diferenta de pana la 100 %. Deci va fi ... un milion de santiere si un milion de probleme de rezolvat anul viitor."

CITITI SI: Drumuri expres in loc de autostrazi. Cum arata soselele low-cost care vor fi construite de Ministerul Transporturilor

Cat de important este tronsonul Sibiu-Pitesti pentru Romania

La inceputul anului, presedintele Traian Basescu avertiza ca Romania va pierde foarte multe investitii daca nu finalizeaza Coridorul IV, iar Dacia este ceva "sigur". "Este sigur ca se va pierde asamblarea de la Pitesti, la uzinele Dacia, pentru ca deja la Tanger sunt capacitati de preluare existente. S-a trecut la faza a doua de extindere a capacitatii uzinei Dacia din Maroc. Acolo pui masina direct in vapor, este portul la cativa kilometri de fabrica, nu ca in Romania, unde Guvernul poate gandi sa dea prioritatea la Bucuresti-Alexandria decat la Pitesti-Sibiu", spunea, in februarie, Traian Basescu.

Potrivit presedintelui, tronsonul Pitesti-Sibiu trebuie facut cu prioritate, altfel Coridorul IV este interupt. "Degeaba vin pe autostrada pana la Pitesti si de acolo infund traficul intr-o singura banda. Degeaba plec de la Sibiu mai departe daca pana la Sibiu ma tarai pe o singura banda si cu tranzitul si cu propriul transport", a mentionat el.

De asemenea, ambasadorul Philippe Gustin declara intr-un interviu acordat Mediafax ca este important ca Romania sa aiba rapid infrastructura de autostrazi si feroviara conectata cu Europa Occidentala, intrucat firme precum Dacia exporta in Vest si intarzierile la livrare influenteaza costul masinilor. "E foarte important pentru Romania sa aiba foarte rapid infrastructura de autostrazi, drumuri, infrastructura feroviara, aeroportuara care sa fie conectata cu restul Europei, cu Europa Occidentala, pentru ca firmele care activeaza aici sunt adesea companii exportatoare".

Master Planul de Transport al Romaniei: cati kilometri de autostrada ar trebui sa contruim pana in 2030

Romania ar trebui sa construiasca 656 de kilometri de autostrada si 2.226 de kilometri de drumuri expres pana in anul 2030, reiese din Master Planul de Transport, in conditiile in care fostul ministru al Transporturilor Dan Sova promitea in aprilie 1.800 de kilometri noi de autostrada pana in anul 2020.

Proiectele de autostrazi incluse in Master Plan sunt Sibiu - Brasov (103 km), Ploiesti - Comarnic (49 km), Craiova - Pitesti (115 km), Comarnic - Brasov (54 km), Brasov - Bacau (158 km) si Gilau - Bors (177 km), costul total estimat pentru aceste proiecte fiind de 6,28 miliarde euro fara TVA, potrivit unui document de sinteza furnizat in octombrie de Ministerul Transporturilor. In plus, Master Planul cuprinde constructia de drumuri expres insumand aproximativ 2.200 de kilometri, fondurile necesare pentru aceste proiecte totalizand circa 17,5 miliarde euro fara TVA.

In actuala varianta a Master Planului, sectiunea Sibiu - Pitesti, de 115 kilometri, una dintre cele mai asteptate autostrazi din Romania, promisa de autoritati, figureaza ca viitor drum expres.

Romania avea, la finele anului trecut, 644 kilometri de autostrada, 16.466 kilometri de drumuri nationale, 35.587 kilometri de drumuri judetene si 32.190 de drumuri comunale. Potrivit documentului, in Romania nu exista drumuri expres. Documentul mai prevede constructia a 2.674 kilometri de drumuri transregionale, 293 kilometri de drumuri EuroTrans si 172 kilometri de variante ocolitoare, totalul fondurilor necesare pentru dezvoltarea sectorului rutier fiind de 26,1 miliarde euro.

Consultantul statului roman pentru realizarea Master Planului este compania americana AECOM, in baza unui contract de 9,5 milioane lei fara TVA, atribuit in 2012. Termenul avansat de autoritati pentru finalizarea documentului a fost amanat de mai multe ori.

Articol recomandat de sport.ro
Vedeta naționalei României, făcută praf de italieni: ”Spectator neplătitor”
Vedeta naționalei României, făcută praf de italieni: ”Spectator neplătitor”
Citește și...
22 km noi din autostrada Sibiu-Orastie, dati in sfarsit in folosinta. Romania se misca insa incet si ramane la coada Europei
22 km noi din autostrada Sibiu-Orastie, dati in sfarsit in folosinta. Romania se misca insa incet si ramane la coada Europei

In ritmul "anul si kilometrul", autoritatile au dat vineri in folosinta lotul 3 al Autostrazii Sibiu - Orastie, adica 22 de kilometri, intr-o zona afectata de alunecarile de teren.

Autostrada visata de Dacia si UE devine drum expres. Ponta confirma ca promisiunea ar putea deveni realitate abia prin 2020
Autostrada visata de Dacia si UE devine drum expres. Ponta confirma ca promisiunea ar putea deveni realitate abia prin 2020

Dupa ce Ministerul Transporturilor a facut public Masterplanul, conform caruia Pitestiul nu va mai fi legat de Sibiu de mult-asteptata autostrada, ci doar de un drum expres, sambata, premierul Victor Ponta a confirmat acest proiect.

Drumuri expres in loc de autostrazi. Cum arata soselele low-cost ce vor fi construite de Ministerul Transporturilor
Drumuri expres in loc de autostrazi. Cum arata soselele low-cost ce vor fi construite de Ministerul Transporturilor

Schimbare radicala in filozofia de constructie a drumurilor de viteza. Ministerul Transporturilor renunta la o buna parte din autostrazile pe care urma sa le construiasca si le inlocuieste cu drumuri expres.

HARTA drumurilor pe care am putea circula in 2030. Autostrada Sibiu-Pitesti,
HARTA drumurilor pe care am putea circula in 2030. Autostrada Sibiu-Pitesti, "stearsa" din master planul de 2 mil. de euro

La 25 de ani de la Revolutie, Romania are un plan pentru autostrazi. Este vorba despre asa numitul "master plan", dupa care ar trebui sa se ghideze toate Guvernele pentru constructia de drumuri de viteza.

Recomandări
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024, turul 1 - prezență, declarații. Surse politice spun că Ciolacu ar conduce
LIVE TEXT Alegeri prezidențiale 2024, turul 1 - prezență, declarații. Surse politice spun că Ciolacu ar conduce

Alegeri prezidențiale 2024. Românii sunt așteptați astăzi la urne pentru a-și alege președintele. 13 candidați sunt în cursa electorală. La ora 7:00 dimineața, secțiile de votare s-au deschis în toată țara și se vor închide la 21:00.

Explicațiile fostului șef CURS. De ce trebuie ignorate exit-poll-urile ”pe surse” din ziua votului. Apar cu un motiv clar
Explicațiile fostului șef CURS. De ce trebuie ignorate exit-poll-urile ”pe surse” din ziua votului. Apar cu un motiv clar

Exit-poll-urile care apar ”pe surse” în ziua alegerilor trebuie ignorate, pentru că nu vor prezenta niciodată realitatea, arată sociologul Cătălin Stoica, fost director al CURS, care a realizat nenumărate astfel de sondări.

 

LIVE TEXT | Alegeri prezidențiale 2024 - prezența la vot în timp real. Au votat peste 8,2 milioane de români până la 18:00
LIVE TEXT | Alegeri prezidențiale 2024 - prezența la vot în timp real. Au votat peste 8,2 milioane de români până la 18:00

Alegeri prezidențiale 2024, primul tur. Secțiile de votare din România s-au deschis la ora 07:00 dimineața, iar românii sunt așteptați să-și exercite dreptul constituțional de vot într-un scrutin care va decide viitorul șefului statului.