Autoritatile romane au reusit o contraperformanta rara. Trei privatizari ratate intr-un an
Autoritatile de la Bucuresti, indiferent de culoarea politica, au reusit o contraperformanta rara. Intr-un singur an au ratat trei privatizari importante, toate convenite cu FMI.
Ultima intrata pe lista rusinii este CFR Marfa, care avea termen de finalizare 31 decembrie, inclusiv plata si transferul drepturilor de proprietate. Dupa ce s-au fript cu Oltchim, responsabilii au suflat atat de mult in iaurt, incat privatizarea s-a impotmolit cu totul.
Pentru a respecta termenul limita convenit cu Fondul Monetar International, strategia de privatizare a CFR Marfa ar fi trebuit sa fie aprobat de Guvern.
"In sedinta de Guvern, strategia de privatizare a fost scoasa de pe ordinea de zi. Motivul care s-a scos de pe ordinea de zi este acela ca din partea CSAT nu a sosit inca un aviz", a spus Horatiu Buzatu, secretar general Ministerul Tranporturilor.
Strategia de privatizare este documentul care stabileste clar ce se vinde, cum se vinde si ce conditii trebuie sa indeplineasca eventualii cumparatorii pentru a fi admisi la licitatie. O strategie buna evita asadar repetarea cazului Oltchim. Dar, fara o strategie aprobata in Guvern, privatizarea CFR Marfa a ajuns deocamdata pe o linie moarta.
Primul esec important de anul acesta a fost privatizarea CupruMin Deva, in aprilie, cand canadienii care castigasera licitatia nu au fost de acord sa plateasca garantia ceruta de statul roman.
Al doilea caz a fost Oltchim, iar acum ar putea urma CFR Marfa, unde este drept ca vorbim deocamdata doar de o intarziere de cel putin o luna. Dar privatizarile esuate sunt o veche traditie.
Anul acesta erau programate si cateva vanzari la Bursa a unor pachete de 10-20% din actiunile unor companii de stat. A reusit doar cea de la Transelectrica, in martie.