ePlan. Care este ”ambiția” pentru care FAN Courier a decis să se extindă în Republica Moldova

×
Codul embed a fost copiat

Invitatul ePlan de astăzi este Iulia Petuhov, care are un background de 5 ani de activitate în sectorul public, respectiv 5 ani de interacțiune cu business-ul de partea Guvernului.  

A lucrat în cadrul organizației de atragere de investiții și promovarea exportului, dar și în parlament și în cadrul parcului industrial din Chișinău.

Din 2021 a trecut de partea business-ului privat, devenind directorul comercial al FAN Courier Moldova, parte a grupului FAN Courier.

Andrei Radu: Cam cum stau lucrurile în Republica Moldova acum?

Iulia Petuhov: „Până în 2014, companiile din Republica Moldova aveau un business tradițional, în sensul că fie produceau local și comercializau în interiorul țării, fie exportau pe niște piețe tradiționale, ale Comunității Statelor Independente; aici vorbim despre Rusia, Ucraina și Belarus.

Citește și
eplan
ePlan. Ce metodă de plată preferă românii: ramburs sau online

Din 2014, guvernul a înțeles că trebuie să ieși din zona de confort și a început o serie de reforme pentru a facilita dezvoltarea afacerilor, dar și business-ul a înțeles că viitorul este în internaționalizare și asta ne-a ajutat foarte mult să sporim calitatea produselor, iar companiile au pășit pe calea industrializării.

În 2014 a fost semnat un acord de liber schimb cu Uniunea Europeană, care ne-a impulsionat foarte mult să ne dezvoltăm, a fost semnat și un acord cu Turcia, un parteeriat cu Asia și Emiratele Arabe Unite și Qatar, iar către 2019 companiile deja erau pregătite din punctul de vedere al calității, fapt ce a impulsionat și dezvoltarea părții de e-commerce.

În 2019, aveam deja 408 platforme de e-commerce, iar în prezent avem deja 525. Cifrele sunt incomparabile față de România, dar trebuie să fim sinceri și să recunoaștem și mărimea pieței din Republica Moldova.

Întreaga populație a Republicii Moldova reprezintă cam 10% din populația României, de aici capacitatea de consum este diferită.

Nivelul e-commerce de acum al Moldovei este cel din 2006 al României

Andrei Radu: În comparație, în România în anul 2006 erau 433 de magazine online. Să ne dăm seama astfel că este o piață foarte tânără în Republica Moldova, dar care are foarte mult potențial, eu sunt convins de asta, pentru că așa s-a întâmplat și în România. Întotdeauna, cei care pornesc mai târziu iau startul mai în forță. Care este metoda preferată de plată în Republica Moldova?

Iulia Petuhov: „Noi oferim soluția de plată la moment, deci colectarea de numerar; planificăm să ne lansăm și în soluția de plată cu cardul prin curierii noștri, pentru că deja 40% din populația Republicii Moldova utilizează cardul. Ne bucurăm foarte mult că în Republica Moldova industria de IT este foarte dezvoltată și ajută astfel foarte mult companiile de e-commerce să-și dezvolte platforme de plată online.

Andrei Radu: În România, plata online prin card reprezintă cam 30% din ce se cumpără online. În Republica Moldova cum este?

Iulia Petuhov: „Este exact același procent, 30% preferă să achite online.

Andrei Radu: Cam ce se cumpără, cu predilecție, în Republica Moldova?

Iulia Petuhov: „Nici aici nu suntem foarte diferiți de România, locul întâi este ocupat de produsele de fashion și accesorii. În Moldova, pandemia a ajutat foarte mult brandurile autohtone să se dezvolte și mai mult, investind și mai mult în comerțul online.

Locul doi îl reprezintă produsele IT, gadgeturile, telefoanele, calculatoarele și așa mai departe, locul trei sunt produsele pentru casă și locul patru sunt produsele cosmetice și de îngrijire personală.

Andrei Radu: De ce ați ales voi, FAN Courier, să alegeți Republica Moldova, având în vedere că este o piață la început de drum.

Iulia Petuhov: „După 23 de ani de experiență FAN Courier în România, s-a luat o decizie la nivel de grup de extindere la nivel regional. Republica Moldova a devenit mai mult o provocare și o ambiție, să te integrezi într-o piață care este cu 10 ani în urmă în tot ce înseamnă curierat, e-commerce și vânzări. A fost o provocare inclusiv și pentru faptul că între România și Republica Moldova există, totuși, vama, iar FAN Courier să testeze penetrarea unei astfel de piețe. Totodată, a fost o intenție de a spori calitatea pieței de curierat din Republic Moldova, pentru că nu sunt tocmai multe companii.

Ce se cumpără online în Moldova și care sunt perspectivele pieții, în video-ul atașat.

 

 

Articol recomandat de sport.ro
Gigi Becali, la cel mai profitabil sezon din ultimii ani: a prezentat toate sumele încasate
Gigi Becali, la cel mai profitabil sezon din ultimii ani: a prezentat toate sumele încasate
Citește și...
ePlan. Cum a afectat războiul din Ucraina ecommerce-ul din România
ePlan. Cum a afectat războiul din Ucraina ecommerce-ul din România

Invitatul acestei ediții ePlan este Arthur Rădulescu, fondatorul ShopMania Net compania care a dezvoltat atât comparatorul de prețuri ShopMania cât și platforma de ecommerce MerchantPro.

ePlan. Ce metodă de plată preferă românii: ramburs sau online
ePlan. Ce metodă de plată preferă românii: ramburs sau online

Invitatul acestei ediții ePlan s-a alăturat echipei Netopia Payments în urmă cu 12 ani, timp în care a condus divizia de plăți cu cardul, divizia de plăți online și mobile.

ePlan. Previziuni, anul 2022 în e-commerce: ”Cu siguranță nu vom avea aceleași creșteri”
ePlan. Previziuni, anul 2022 în e-commerce: ”Cu siguranță nu vom avea aceleași creșteri”

Invitatul de astăzi în emisiunea ePlan, realizată de Andrei Radu, este Doina Vîlceanu, un om de marketing cu peste două decenii de experiență, care se declară îndrăgostită iremediabil de online.  

ePlan. Ce este social commerce și cât de mult s-a dezvoltat social media în România
ePlan. Ce este social commerce și cât de mult s-a dezvoltat social media în România

Cristian Manafu, managing partner Evensys, a fost invitatul lui Andrei Radu în emisiunea ePlan.

ePlan: Boom-ul vânzărilor din pandemie în online s-a menținut și după deschiderea magazinelor fizice. Care este ponderea
ePlan: Boom-ul vânzărilor din pandemie în online s-a menținut și după deschiderea magazinelor fizice. Care este ponderea

Tudor Manea, CEO Emag, are 15 ani de experiență în cadrul companiei, a fost directorul general timp de șase ani, iar din primăvara anului trecut este CEO. Creșterile cifrelor de vânzări au fost raportate și imediat după pandemie, a explicat el.

Recomandări
Ce (re)promit partidele pro-europene: impozitare progresivă a marilor averi, sute de mii de case, școli și spitale | DOCUMENT
Ce (re)promit partidele pro-europene: impozitare progresivă a marilor averi, sute de mii de case, școli și spitale | DOCUMENT

Partidele pro-europene care negociază componența viitorului Guvern au prezentat marți o listă a măsurilor pe care intenționează să le pună în aplicare. USR nu a semnat documentul asumat de alianța PSD-PNL-UDMR-minorități.  

Explicațiile TikTok privind alegerile din România nu au convins Comisia Europeană. Platforma riscă amendă și chiar închiderea
Explicațiile TikTok privind alegerile din România nu au convins Comisia Europeană. Platforma riscă amendă și chiar închiderea

Comisia Europeană a deschis o anchetă oficială împotriva TikTok după ce alegerile prezidențiale din România au fost anulate în urma manipulărilor de pe această platformă.

Metoda prin care niște hackeri români au furat 106 milioane euro de la clienții unui site de shopping celebru în toată lumea
Metoda prin care niște hackeri români au furat 106 milioane euro de la clienții unui site de shopping celebru în toată lumea

106 milioane de euro! Atât au furat niște hackeri români de la sute de clienți ai unui cunoscut site de cumpărături, fondat în America.