ePlan. Care este ”ambiția” pentru care FAN Courier a decis să se extindă în Republica Moldova
Invitatul ePlan de astăzi este Iulia Petuhov, care are un background de 5 ani de activitate în sectorul public, respectiv 5 ani de interacțiune cu business-ul de partea Guvernului.
A lucrat în cadrul organizației de atragere de investiții și promovarea exportului, dar și în parlament și în cadrul parcului industrial din Chișinău.
Din 2021 a trecut de partea business-ului privat, devenind directorul comercial al FAN Courier Moldova, parte a grupului FAN Courier.
Andrei Radu: Cam cum stau lucrurile în Republica Moldova acum?
Iulia Petuhov: „Până în 2014, companiile din Republica Moldova aveau un business tradițional, în sensul că fie produceau local și comercializau în interiorul țării, fie exportau pe niște piețe tradiționale, ale Comunității Statelor Independente; aici vorbim despre Rusia, Ucraina și Belarus.”
Din 2014, guvernul a înțeles că trebuie să ieși din zona de confort și a început o serie de reforme pentru a facilita dezvoltarea afacerilor, dar și business-ul a înțeles că viitorul este în internaționalizare și asta ne-a ajutat foarte mult să sporim calitatea produselor, iar companiile au pășit pe calea industrializării.
În 2014 a fost semnat un acord de liber schimb cu Uniunea Europeană, care ne-a impulsionat foarte mult să ne dezvoltăm, a fost semnat și un acord cu Turcia, un parteeriat cu Asia și Emiratele Arabe Unite și Qatar, iar către 2019 companiile deja erau pregătite din punctul de vedere al calității, fapt ce a impulsionat și dezvoltarea părții de e-commerce.
În 2019, aveam deja 408 platforme de e-commerce, iar în prezent avem deja 525. Cifrele sunt incomparabile față de România, dar trebuie să fim sinceri și să recunoaștem și mărimea pieței din Republica Moldova.
Întreaga populație a Republicii Moldova reprezintă cam 10% din populația României, de aici capacitatea de consum este diferită.
Nivelul e-commerce de acum al Moldovei este cel din 2006 al României
Andrei Radu: În comparație, în România în anul 2006 erau 433 de magazine online. Să ne dăm seama astfel că este o piață foarte tânără în Republica Moldova, dar care are foarte mult potențial, eu sunt convins de asta, pentru că așa s-a întâmplat și în România. Întotdeauna, cei care pornesc mai târziu iau startul mai în forță. Care este metoda preferată de plată în Republica Moldova?
Iulia Petuhov: „Noi oferim soluția de plată la moment, deci colectarea de numerar; planificăm să ne lansăm și în soluția de plată cu cardul prin curierii noștri, pentru că deja 40% din populația Republicii Moldova utilizează cardul. Ne bucurăm foarte mult că în Republica Moldova industria de IT este foarte dezvoltată și ajută astfel foarte mult companiile de e-commerce să-și dezvolte platforme de plată online.”
Andrei Radu: În România, plata online prin card reprezintă cam 30% din ce se cumpără online. În Republica Moldova cum este?
Iulia Petuhov: „Este exact același procent, 30% preferă să achite online.”
Andrei Radu: Cam ce se cumpără, cu predilecție, în Republica Moldova?
Iulia Petuhov: „Nici aici nu suntem foarte diferiți de România, locul întâi este ocupat de produsele de fashion și accesorii. În Moldova, pandemia a ajutat foarte mult brandurile autohtone să se dezvolte și mai mult, investind și mai mult în comerțul online.”
Locul doi îl reprezintă produsele IT, gadgeturile, telefoanele, calculatoarele și așa mai departe, locul trei sunt produsele pentru casă și locul patru sunt produsele cosmetice și de îngrijire personală.
Andrei Radu: De ce ați ales voi, FAN Courier, să alegeți Republica Moldova, având în vedere că este o piață la început de drum.
Iulia Petuhov: „După 23 de ani de experiență FAN Courier în România, s-a luat o decizie la nivel de grup de extindere la nivel regional. Republica Moldova a devenit mai mult o provocare și o ambiție, să te integrezi într-o piață care este cu 10 ani în urmă în tot ce înseamnă curierat, e-commerce și vânzări. A fost o provocare inclusiv și pentru faptul că între România și Republica Moldova există, totuși, vama, iar FAN Courier să testeze penetrarea unei astfel de piețe. Totodată, a fost o intenție de a spori calitatea pieței de curierat din Republic Moldova, pentru că nu sunt tocmai multe companii.”
Ce se cumpără online în Moldova și care sunt perspectivele pieții, în video-ul atașat.