Cât de mult s-a schimbat mentalitatea românilor de la cultura cash-ului la adopția plăților electronice
Invitatul noii ediții ePlan a fost Cătălin Crețu, general manager pentru România, Bulgaria, Croația și Slovenia în cadrul VISA.
La începutul carierei a lucrat în industria bancară din SUA, iar în 2004 s-a întors în țară pentru a coordona activitatea locală VISA, într-un moment în care plățile electronice erau abia la început de drum în România.
Andrei Radu: De curând ați lansat un studiu și am văzut și rezultatele lui, VISA Mobile Paimetns, pentru 2022. Eram curios să știu în ce măsură s-a schimbat mentalitatea românilor de la cultura cash-ului, pentru că am fost mulți ani de zile o țară în această cultură, la adopția plăților electronice.
Cătălin Crețu: „Da, într-adevăr, în acești ultimi ani mentalitatea românilor s-a schimbat radical, în sensul în care aceștia au început să recurgă la plățile online contactless și plățile mobile din ce în ce mai mult, chiar cu preponderență în anumite zone, pe măsură ce smartphone-urile, tabletele și ceasuri, alte device-uri conectate, au permis o experiență de utilizare mult mai rapidă, mai sigură, mai confortabilă. Deci chiar vedem că tendința aceasta se continuă și este prezentă nu numai la consumatori, dar deopotrivă și la comercianți, mai ales la cei mici, care, după cum știm, erau mai în urma rețelelor mari comerciale în a accepta plata cu cardul. O tendință foarte populară pe care ne-a relevat-o studiul de care aminteai, VISA Mobile Paimetns 2022, este aceea a plății cu telefonul în magazin.
Observăm acum în din cadrul studiului, bineînțeles, că unul din 3 români plătesc cu telefonul în magazin. Cea mai mare pondere din cele opt piețe din Europa Centrală și de est, din piețele acestea chestionate. Deci, iată că rata de adopție la români este foarte mare pe acest tip de device. De asemenea, pot spune că la acest succes, a contribuit foarte mult faptul că 99% din POS-urile instalate și prin care se face acceptarea de plăți cu cardul, telefonul mobil și așa mai departe. Deci, 99% din aceste POS-uri sunt deja contactless și chiar am înregistrat creșteri foarte mari la numărul de POS-uri instalate. Am ajuns la mijlocul anului trecut, ultimele rezultate de la BNR, la 332.000 de de terminale, astfel încât tendința este foarte sănătoasă. 7 din 10 români, de fapt, au ajuns să perceapă afacerile care acceptă plata cu cardul ca moderne și centrate pe client.
Mai multe detalii în video.