Școala cu reputație proastă devenită etalon. Grijile de acasă ale copiilor dispar când îi trec pragul
Dintr-o școală mărginașă cu o reputație proastă a devenit una modernă, dotată cu tehnologie de ultimă generație și metode de predare curajoase, pe gustul copiilor.
În episodul de miercuri al campaniei „Deșteaptă-te, România” vedeți că o astfel de performanță se poate atinge dacă profesorii sunt dedicați, implicați și vor să facă ceva cu adevărat pentru elevii de la clasă.
Încă somnoroși, copiii înscriși la Școala Gimnazială „Gheorghe Vernescu” din Râmnicu Sărat vin agale la ore. Mulți locuiesc într-un cartier mărginaș al orașului și provin din familii care abia se descurcă financiar. Dar, în momentul în care trec de poartă, grijile dispar și apar zâmbetele.
Alegeri 2024
11:25
Cum și unde pot vota românii la alegerile prezidențiale. Ce trebuie să ai la tine când mergi la secția de vot
22:40
Ce a răspuns Nicolae Ciucă la întrebarea dacă a scris versurile manelei ce i-a fost dedicată de Dani Mocanu
22:10
„Cine poate să-l oprească pe Simion”. CTP: „În acest tur 1, fiecare candidat va fi pe barba lui, mai puțin dna Lasconi”
19:35
Peste un milion de tineri vor vota pentru prima dată la alegerile prezidențiale. „Este arma noastră”
Deși era văzută ca o „Cenușăreasă” a școlilor din oraș, din cauza zonei în care a fost construită, cele două directoare, profesoare de biologie și limba română, au vrut enorm ca percepția oamenilor să se schimbe. Au îndrăznit să iasă din chingile sistemului și s-au aventurat în proiecte.
Din 2021, școala a intrat într-un program pilot. La anumite clase s-a schimbat structura orelor, iar unele materii sunt predate sub formă de module de mai mulți dascăli.
Era nevoie de o schimbare radicală, deoarece elevii erau tot mai greu de ținut în clasă. Nu înțelegeau multe noțiuni din materiile stufoase, iar acasă nu puteau să se bazeze pe ajutorul părinților. Drept urmare, sistemul a fost regândit.
Angelina Rivera-Rocabado, director adjunct al Școlii Gimnaziale „Gheorghe Vernescu”: „Ne-am gândit că ar fi benefic ca orele de limbi străine să fie făcute apropiat, ca un modul, pentru că atunci copilul își dezvoltă competențele lingvistice altfel, având o comparație. Ba chiar să facă lecții în care profesorii să intre în colaborare la oră, sau matematică cu TIC-ul de educație tehnologică. Am avut ore în care profesorii au intrat împreună la oră, au creat o lecție colaborativă și evaluări colaborative. I-au dezvoltat copilului competențe la toate cele trei materii mult mai armonios decât le-ar fi dezvoltat separat.”
Tot singure, cele două directoare s-au ocupat și de finanțare. Au strâns 560.000 de euro din diferite programe europene de reducere a abandonului școlar.
Acum, în școală sunt 27 de săli cu table inteligente, iar laboratoarele de biologie și informatică sunt în curs de amenajare, la fel și sala de sport.
Angelina Rivera-Rocabado: „E impresionant să vezi un copil care nu are curent electric acasă cum folosește echipamente de ultimă generație. Pentru ei a fost un moment de speranță, văzând că se poate și altfel, și sunt motivați să vină în continuare la școală.”
Toate sunt interactive. Profesorii folosesc jocuri și aplicații pentru a capta atenția cursanților. Iată cum la ora de desen, de exemplu, se cântă din tot sufletul.
Virginia Georgiana Stroe predă aici română și engleză de 10 ani. Este școala în care au învățat soțul și mai apoi copilul ei. Am surprins-o inițial la ora de dirigenție. Pentru că era Ziua Limbilor Europene, a inventat un joc prin intermediul căruia elevii urmau să descopere dintr-o listă care sunt limbile vorbite în Uniunea Europeană.
La clasa a 8-a a fost un pic mai serioasă. Îi pregătește pe elevi pentru Evaluarea Națională: „Indiferent cât ați greșit, cum ați greșit, totul se rezolvă cumva, găsim soluții! În acest test nu este nimic ce voi nu puteți duce la capăt.”
Stroe Virginia Georgiana, profesor de limba română și engleză: „Plângem cu ei, râdem cu ei. Ies din oră și discutăm, sunt situații în care trebuie să întrerupi ora și să discuți. Și vin: ‘Doamna, am o problemă,’ ‘Doamna, nu mi-am luat pachețel.’ Au curaj să-mi spună orice. Sunt atrași foarte mult de joc și tot timpul îmi cer: ‘Mergem afară să ne jucăm?’ Îi simt atunci când sunt obosiți, când nu au mâncat acasă poate, și atunci mă reinventez.”
Aici, dascălul este prietenul și omul în care copilul trebuie să aibă încredere, în primul rând.
Cele două directoare și-au dat seama, de asemenea, că educația de calitate pornește de la grădiniță.
„Grădinița din câmp”, așa era numită de localnici această grădiniță din Râmnicu Sărat. În urmă cu trei ani nu veneau suficienți copii nici cât să se formeze o grupă. Acum, peste 20 de copii vin zilnic la program și s-au format două grupe. Masa oferită zilnic și insistența educatoarelor, care de multe ori merg până la poarta părinților pentru a-i lua pe cei mici la grădiniță, au dat roade.
Implicarea a fost necesară și pentru a crește prezența la Evaluarea Națională. Anul trecut, 95% dintre elevi au fost la examen, după ce ani la rând dascălii mergeau să-i ia de acasă. Ținta profesorilor este ca elevii lor să termine opt clase, după care să se îndrepte spre școlile profesionale și să învețe bine o meserie.