POSTUL CRACIUNULUI. Nutritionistii dezvaluie ce dieta trebuie sa adoptam, pentru a evita kilogramele in plus

22-11-2014 14:03


Suntem in plin post al Craciunului, cel mai lung post al anului. I-am auzit pe foarte multi ca, desi se abtin de la produsele de origine animala, se ingrasa in aceasta perioada.

Explicatiile sunt multiple, dar cea mai la indemana ramane excesul de prajeli.

Haideti sa mergem direct la tinta: cartofii prajiti. O portie mare reprezinta echivalentul unei doze serioase de acrilamida, o substanta neuro-toxica. Ori a tine post nu inseamna doar eliminarea carnii, ci si mese curate si echilibrate.

“De-a lungul timpului am fost devastata de idea: ce-i mai gatesc copilului azi? Si copilul nu e foarte mic, dar foarte pretentios”, explica Adela Filip.

“Aici avem niste icre din canepa, avem un humus nepreparat termic, o pasta de masline asortata cu bagheta de legume. Iar aici avem spaghete de dovlecel cu urechi de lemn si cu sos de caju”, explica Adela Filip meniul ales pentru fata ei.

Adela nu are probleme in postul Craciunului. Detine un restaurant unde totul se prepara din cereale, legume si fructe. Fara foc. Peste cativa ani, vrea sa-i predea stacheta fiicei ei.

“Este excelent, pentru ca oricum nu-mi gatea foarte mult, trebuia sa mergem la bunica. Am aici bucatari si pe ei ii chinui”, spune razand Cristina Filip.

Cele doua tocmai ne-au spus unul din principiile de baza ale postului. Hrana curata. Vegetale care isi mentin proprietatile nutritive dupa procesare.

“Nu trebuie sa mancam dulciuri, produse de patiserie, sa mancam foarte multe prajeli, pentru ca lucrurile acestea supun organismul unui produs intens de digestie”, explica nutritionistul Mihaela Bilic.

Sa intram in detalii si sa identificam greselile din meniurile alese de cei mai multi dintre noi. Cartofii prajiti, de exemplu, aduc la pachet cantitati enorme de acrilamida, un toxic extrem de puternic. Probleme sunt si cu pateurile din soia. Nu contin carne, dar exista sortimente impanate cu nu mai putin de 10 E-uri. Orice substanta chimica noua pe care o percepe organismul este nociva.

“Nu inseamna ca trebuie sa consumam alimente cu un continut inalt de aditivi care le dau o valabilitate foarte mare”, considera nutritionistul Maria Spiridon.

Eticheta va spune si daca produsul este intr-adevar de post. Doar sa o cititi corect. Praful de ou, cazeina, praful de zer sau hidrolizatele proteice il transforma in produs "de dulce." Gelatina, de exemplu, se scoate din tesuturile conjunctive ale animalului, zgarciuri si tendoane. O regasim pana si in prajiturile vandute drept "de post". Uitati-va, deci, cu mare atentie.

Iar daca vreti un pate de soia, preparati-l acasa. Il puneti pe o felie de paine integrala, pregatita tot in confortul propriei bucatarii. Cele mai bune si nutritive tipuri de grau se numesc spelta si kamut si sunt soiuri biblice. Garantat, respectati intocmai postul.

Si pestele este un aliment biblic, asa ca fructificati ocazia oferita de dezlegarile din calendarul ortodox.

“Avem nevoie de calorii mai multe in perioada de post, iar caloriile, proteinele si grasimile pe care le contine sunt extreme de sanatoase”, garanteaza nutritionistul Mihaela Bilic.

Adevaratul post cu paiine integrala, legume crude sau fierte, preaparate in casa, cu fructe si peste gatit la cuptor, mai are un avantaj. Nu ingrasa.