Cele mai valoroase specii de peste din punct de vedere nutritional. Metodele de preparare recomandate de medici

15-02-2014 08:27


Orice peste este bun. Dar si in privina acestui aliment excelent exista reguli care ii cresc sau ii scad valoarea nutritionala.

Consumati frecvent surse pretioase de acizi Omega 3 si Omega 6. In topul alimentelor care le contin sunt pestii. Cei care se hranesc doar cu alge au cele mai importante calitati nutritionale. Aflam care sunt cele mai valoroase specii.

Omega 3, Omega 6, Omega 9 sunt acizi grasi esentiali pentru organismul uman. Insa nu conteaza doar prezenta lor intr-un aliment, ci si raportul. Iar raportul ideal dintre Omega 3, Omega 6 si Omega 9 se afla in peste. Urmatoare intrebare care apare: este mai bun pestele de dimensiuni mici sau cel de dimensiuni mari?

Dr. Cristina Balanescu, nutritionist: "Pe masura ce se maturizeaza, pierde din Omega 3, dar castiga Oomega 6, Omega 9. Mentine, insa, Omega 3".

O alta valoare esentiala a pestelui este proteina de calitate. Iata ce categorii de peste stau in topul valorii din punctul de vedere al proteinelor.

Dr. Antonela Burlacu, medic primar endocrinolog: "Spre exemplu, codul, somonul afumat si tonul proaspat fac parte din categoria de carne foarte slaba, adica au intre 0 si 0,7 grasimi si si au 7 grame de proteine".

Urmeaza in acest top al proteinelor perfecte somonul proaspat si cel din conserva, sardinele si heringul. Iar dintre acestea, o valoare adaugata o au sardinele, pesti care se hranesc doar cu alge. Acesta contin calciul cel mai usor absorbabil. Si metoda de preparare stabileste valoarea nutritionala a pestelui. Sunt bune conservele in suc propriu, pestii gatiti la abur sau copti.

Dr. Antonela Burlacu, medic primar endocrinolog: "Prin prajire, un peste slab intra in categoria de carne grasa, care are si 10 grame de grasime".

O alta norma a calitatii nutritionale o reprezinta prospetimea. Pestele este un aliment excelent daca e proaspat sau conservat in stare proaspata. Tinut o vreme dupa ce a fost scos din apa, dezvolta cantitati impresionante de histamina, un inflamator extem de puternic.

Dr. Cristina Balanescu, nutritionist: "Ochii trebuie sa fie limpezi, curati, urechile trebuie sa aiba culoarea roz, usor rosietica. Tot ce este mai rosu spre visiniu sau mai albicios e clar ca e mai vechi".

Si tineti cont ca pestele sa nu fie acoperit de o pelicula. Dr. Cristina Balanescu, nutritionist: "Aceea denota ca din peste se extravazeaza, iese in afara limfa, care da acel aspect usor lipicios si acel peste e mai vechi". Astfel, consumati cel putin 3 portii de peste pe saptamana.