Cât plănuiesc să cheltuie românii de Black Friday 2025. Bugetele cresc, iar tinerii sunt cei mai entuziaști cumpărători

cumparaturi de Black Friday
Shutterstock

Cu doar câteva zile înainte de Black Friday 2025, un studiu realizat de compania MKOR arată că românii își planifică tot mai atent cumpărăturile și sunt dispuși să cheltuiască mai mult ca în anii trecuți.

Interesul pentru campaniile de reduceri se menține ridicat, iar tinerii conduc topul cumpărătorilor activi.

Potrivit cercetării, 62% dintre românii cu vârste între 18 și 55 de ani intenționează să cumpere cel puțin un produs sau serviciu în perioada Black Friday 2025 – echivalentul a aproape șase milioane de persoane.

Interesul pentru Black Friday 2025, în creștere față de anii trecuți

Datele MKOR arată că numărul cumpărătorilor activi este în creștere, de la 57% în 2023 și 2024, la 62% în 2025. În schimb, procentul celor indeciși continuă să scadă, semn că evenimentul a devenit deja o tradiție în comportamentul de consum al românilor.

Tinerii din Generația Z conduc topul cumpărăturilor

Cei mai entuziaști participanți la Black Friday 2025 sunt tinerii din Generația Z (18–28 de ani): 71% dintre ei plănuiesc să cumpere produse reduse, față de 65% în 2024. Urmează Millennials (29–44 de ani), cu un nivel de interes de 64%, și Generația X (45–55 de ani), mai conservatoare, dar în creștere – 52% comparativ cu 47% anul trecut.

Citește și
black friday
Ce au cumpărat românii de Black Friday. Mall-urile au fost luate cu asalt: ”E balamuc rău de tot, peste tot”

Românii își fac listele de cumpărături din timp

Black Friday nu mai este un eveniment al cumpărăturilor impulsive. 93% dintre români își planifică achizițiile cu trei-patru săptămâni înainte de reduceri, iar mai mult de jumătate (53%) cumpără produse aflate deja pe lista de dorințe.

Principalele motive invocate de participanți sunt dorința de a achiziționa produse urmărite de mult timp la prețuri mai bune și nevoia de a pregăti cadourile pentru Crăciun. De asemenea, 13% spun că își fac stocuri în contextul presiunilor inflaționiste și al posibilelor scumpiri.

Cum vor cheltui românii de Black Friday 2025

Bugetul mediu alocat pentru cumpărături de Black Friday a crescut semnificativ: 2.000 de lei per cumpărător, cu 500 de lei mai mult decât în 2024, potrivit datelor MKOR. Este o creștere de aproximativ 33%, care reflectă un comportament de consum mai relaxat, dar și o încredere mai mare în reducerile reale.

Dacă în trecut deciziile erau dictate de bugetul disponibil, în 2025 românii declară că își doresc să cumpere „ce vor și cum obțin”, adaptându-se la ofertele și facilitățile de plată. Printre principalele criterii care influențează cheltuielile se numără:

- Resursele financiare disponibile (53%)

- Prețul produselor de pe listă (46%)

- Contextul economic general (28%)

De la tehnologie la stil de viață: ce produse aleg românii

Black Friday 2025 marchează o diversificare clară a coșului de cumpărături. Dacă în anii trecuți domina tehnologia, acum accentul se mută spre fashion, beauty și produse pentru casă.

Cele mai populare categorii sunt:

- Electronice și electrocasnice – 49%

- Articole de modă – 42%

- Produse de îngrijire personală – 41%

- Articole pentru casă – 37%

Cum și de unde cumpără românii

Cumpărăturile online rămân majoritare, dar modelul hibrid crește puternic. În 2025, 47% dintre respondenți spun că vor cumpăra exclusiv online, iar 39% aleg o combinație între online și magazine fizice. Doar 12% preferă experiența tradițională, exclusiv în magazin.

Tinerii din Generația Z se remarcă printr-un comportament omnichannel: vor să testeze produsele, să le vadă în magazin și apoi să le cumpere pe loc sau online, în funcție de ofertă.

Social media, principala sursă de informare despre reduceri

42% dintre români spun că află despre reduceri de pe rețelele sociale, iar TikTok devine platforma cu cea mai rapidă creștere în acest context. Facebook și Instagram rămân canalele dominante, urmate de emailurile promoționale (40%) și aplicațiile mobile ale retailerilor (39%).

Publicitatea tradițională își menține un rol important: 11% dintre români află despre oferte la televizor, iar 15% prin intermediul radioului sau reclamelor outdoor.

Articol recomandat de sport.ro
Scandalos! Încă două țări „interzise” de Donald Trump la Campionatul Mondial din 2026
Scandalos! Încă două țări „interzise” de Donald Trump la Campionatul Mondial din 2026
Citește și...
Ce au cumpărat românii de Black Friday. Mall-urile au fost luate cu asalt: ”E balamuc rău de tot, peste tot”
Ce au cumpărat românii de Black Friday. Mall-urile au fost luate cu asalt: ”E balamuc rău de tot, peste tot”

Ziua cu cele mai mari reduceri din an s-a încheiat cu satisfacție pentru cei mai mulți dintre comercianții care s-au avântat să scadă prețurile de Black Friday. O singură platformă a înregistrat vânzări de aproape 1 miliard de lei.  

Black Friday „tradițional”: Românii au cumpărat de toate, de la porci „în viu” la bilete de vacanță și lingouri de aur
Black Friday „tradițional”: Românii au cumpărat de toate, de la porci „în viu” la bilete de vacanță și lingouri de aur

Românii au stat cu ochii pe ofertele de „Black Friday”. În doar câteva minute au comandat zeci de tone de carne de porc, pachete de vacanță, bilete la festivaluri, haine, dar și televizoare, cosmetice, și „produse pentru casă”.

Black Friday 2025 la eMAG. În 12 ore s-au depășit vânzările de anul trecut. Ce au cumpărat românii
Black Friday 2025 la eMAG. În 12 ore s-au depășit vânzările de anul trecut. Ce au cumpărat românii

Black Friday 2025 a început oficial la eMAG, marcând startul celor mai mari reduceri din an. Promoțiile se desfășoară în timp real, cu stocuri actualizate și oferte care atrag atenția cumpărătorilor din toată țara.

Recomandări
Ilie Bolojan: România nu se poate redresa economic cât timp prea puțini oameni lucrează. Doar Italia stă mai rău
Ilie Bolojan: România nu se poate redresa economic cât timp prea puțini oameni lucrează. Doar Italia stă mai rău

Ilie Bolojan a declarat că România este ţara din Europa aflată pe penultimul loc ca pondere din populaţie activă implicată în economie şi doar Italia este în spatele nostru, precizând că în România lucrează prea puţini oameni.

Ce urmează pentru România și Europa de Est. Avertismentul istoricilor: „Nu mai aveți timp”
Ce urmează pentru România și Europa de Est. Avertismentul istoricilor: „Nu mai aveți timp”

Țările din Europa de Est, printre care și România riscă să "nu mai aibă timp" să construiască democrații cu adevărat consolidate, în contextul internațional actual, "care provoacă foarte mari neliniști".

Mesajul CNSAS la 36 de ani de la Revoluție: Conspirațiile și mistificările încearcă să ascundă crimele regimului comunist
Mesajul CNSAS la 36 de ani de la Revoluție: Conspirațiile și mistificările încearcă să ascundă crimele regimului comunist

Consiliul Naționaal pentru Studierea Arhivelor Securității atrage atenția că la 36 de ani de la evenimentele din decembrie 1989, memoria publică a Revoluției este supusă constant unor tentative de rescriere și reinterpretare.