RAR a blocat vanzarea masinilor Volkswagen cu Euro 5. Statul roman se pregateste sa dea in judecata producatorul auto
In Romania sunt in total 105 mii de masini produse de grupul Volkswagen care pacalesc testele de poluare. Cifra este finala, anunta RAR, dupa ce a primit toate datele de la producator.
In aceste conditii statul roman asteapta sa afle de la autoritatile germane norma reala de poluare si anunta ca se pregateste sa dea in judecata Volkswagen. In joc sunt milioane de euro, bani care nu au fost platiti de romani pentru taxa de poluare. Clientii nu vor fi obligati sa plateasca nimic in plus, dar pot actiona Volkswagen in instanta, spun ANPC si ministerul Mediului.
Dupa ce a primit toate informatiile din Germania si a verificat baza de date, RAR a anuntat cifra oficiala. 105 mii de masini din marcile Volkswagen, Seat, Skoda si Audi inmatriculate in Romania pacalesc testul de laborator pentru poluare.
Sunt de 56 de mii de masini noi si 49 de mii Second Hand. Autoritatile din Romania nu pot spune deocamdata care sunt modelele cu probleme. Daca aveti Skoda, Audi, Volkswagen, ori Seat, cu motor de 1,2, 1,6 sau 2 litri, norma de poluare Euro 5, s-ar putea sa fiti chemati in service, ca sa fie eliminat softul cu probleme.
Iulian Matache, ministrul Transporturilor: "Cred ca cel mai bine trebuie sa mergeti la dealeri si va vor spune pentru ca este o chestie care se stie deja, seria masinii de care intrebati este la producator si el va va putea spune daca este intre seriile celor cu probleme."
Pe 7 octombrie, grupul Volkswagen urmeaza sa stabileasca un plan de masuri. Acesta va fi transmis Romaniei pe 8 octombrie. Abia atunci vom sti daca norma de poluare va fi modificata din euro 5 in euro 4.
Gratiela Gavrilescu, ministrul Mediului: "In momentul acela o sa calculam diferenta de taxa de timbru, la ce s-a platit, la ce trebuia sa se plateasca, suma respectiva o sa va fie comunicata si bineinteles o sa intocmim documentele ca impreuna sa ne indreptam asupra producatorului sau reprezentantului de drept al firmei Volkswagen in Romania."
Protectia Consumatorului a anuntat joi ar putea sanctiona dealerii sau producatorul, iar clientii ii pot da in judecata.
Marius Dunca, presedinte ANPC: "Daca nu a putut consumatorul sa aleaga in cunostinta de cauza si nu a avut informatiile necesare cand a achizitionat produsul a fost pacalit"
Pana atunci, RAR a blocat vanzarea masinilor noi cu norma de poluare euro 5 ale grupului Volkswagen.
Cristian Bucur, director tehnic RAR: "Vor primi carti de identitate numai dupa ce vom avea asigurari ca eventuala neconformitate s-a remediat"
Acum mai exista doar 300 de masini pe stocurile dealerilor din Romania. Reprezentantii lor sustin ca vanzarile celorlalte masini produse de grupul Volkswagen nu au fost afectate.
Presedintele ANPC: In cazul Volkswagen exista suspiciunea de practici comerciale incorecte
Presedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Marius Dunca, a apreciat, joi, ca in scandalul Volkswagen se poate invoca suspiciunea de practici comerciale incorecte, intrucat consumatorul a fost dezinformat si a ales un produs in necunostinta de cauza, iar amenzile care pot fi aplicate dealerilor auto variaza intre 20.000 de lei si 100.000 lei.
"Conform art. 5, alin. 2, Legea 245/2004 privind securitatea generala a produselor - transpunerea Directivei Europene 2001/'95, in cazul in care producatorii si distribuitorii au cunostinta sau ar trebui sa cunoasca, pe baza informatiilor pe care le poseda si in calitate de specialisti, ca unele produse pe care le-au pus pe piata sau au fost furnizate intr-un alt mod consumatorilor prezinta riscuri sau sunt incompatibile cu cerintele de securitate generala, ei trebuie sa informeze imediat autoritatile competente. Pe noi trebuiau sa ne informeze dealerii. (...) Exista suspiciunea de practici comerciale incorecte. Au fost afectate interesele economice si consumatorul a fost dezinformat. A ales un produs in necunostinta de cauza. Amenda este de la 20.000 de lei la 100.000 lei si se aplica dealer-ului", a explicat Dunca, intr-o conferinta de presa ce a urmat intrunirii grupului de lucru constituit in urma scandalului Volkswagen.
Acesta a precizat ca Volkswagen nu a informat pana in prezent ANPC cu privire la problemele pe care le are cu softul care reduce poluarea in timpul testelor.
"Amenda este pentru dealer-ul de unde s-a cumparat autoturismul. Dar asteptam mai multe detalii si analize. In primul rand, Volkswagen trebuia sa ne informeze imediat despre problemele pe care le are. Nu ne-au informat. Asteptam data de 7 octombrie (cand autoritatile romane vor primi planul de masuri de la Volkswagen - n.r.). Cine este de vina, plateste. Daca este de vina distribuitorul, sanctionam distribuitorul si acesta cred ca se va indrepta impotriva producatorului, daca au un contract intre ei prin care este stipulat acest lucru. In multe cazuri distribuitorul are un contract cu producatorul ca, in cazul in care acesta primeste o sanctiune contraventionala si este vina producatorului, producatorul trebuie sa plateasca'', a detaliat Dunca.