Traditia se transforma in lux in nord-vestul tarii, iar castigurile sunt pe masura
Meșteșugarii români dau lecții de afaceri – își vând produsele cu sute de euro, iar clienții așteaptă câteva luni ca să intre în posesia unei perechi de cizme sau a unei ii.
Cizmele produse în comuna Certeze din Satu Mare se croiesc după același model de 50 de ani încoace. Ioan Sasu are 53 de ani și a deprins încă din copilărie tainele mânuirii bucăților de piele lăcuită. Le transformă în cizme oșenești unicat, pe care le vinde clienților cu dare de mână cu 300 de euro perechea. Mai mult, pentru a le fi luată comanda, oamenii sunt trecuți pe o listă de așteptare.
Cel mai bogat pantofar
Pentru că sunt făcute manual, iar timpul necesar pentru realizarea cizmelor poate ajunge și la două luni, Ioan Sasu se poate mândri că e cel mai bogat pantofar din Țara Oașului. „Se lucrează numai manual - eu le croiesc, le cos, le trag pe calapod și le finisez”, explică Sasu. Pantofarul spune că spre deosebire de acum 50 de ani, doamnele și domnișoarele preferă culori tari, dar și cristale și pietrele semiprețioase.
Chiar dacă cizmele se croiesc la fel de zeci de ani, doar mâna de lucru e românească. Ioan Sasu aduce din import toate materialele, astfel încât clienții să fie mulțumiți. „Cuiele sunt aduse din Austria”, spune pantofarul. Deși marfa lui e considerată un lux, nu există niciun localnic în Țara Oasușui care să nu aibă o pereche de cizme. Acum, Ioan Sasu mai primește doar câteva comenzi pe care le va onora în următoarele luni.
Îmbrăcămintea tradițională se vinde ca pâinea caldă
Tradiția se vinde bine și în Maramureș, unde cămășile în stil popular sunt la mare căutare. Ana Mertenti coase ii și cămăși de când se știe, iar singurul secret este că nu renunță la autenticitatea portului tradițional. Moroșanca folosește doar „urzeală” de bumbac, din care croiește cămășile atât de căutate. „Cămașa întreagă, cu rochița care se pune sub zadie îi până la zece milioane (lei vechi, n.r.), iar o cămașă simplă e 150 de lei”, spune Ana Mertenti. Din păcate, puține femei mai cunosc arta veșmintelor populare, însă cele care se ocupă de așa ceva au deja clientela formată.