România a depășit borna de 1.000 de kilometri de autostradă, după inaugurarea unui tronson de 13,5 kilometri în Sălaj
Într-o zi marcată de o tragedie la lucrul șoselelor, România a depășit o mie de kilometri de drum de mare viteză finalizați.
Borna a fost atinsă odată cu inaugurarea unui segment de 13,5 kilometri din Autostrada Transilvania. Drumul nu duce, deocamdată, nicăieri. Mai e mult până când autostrada va lega Bucureștiul de ieșirea din țară, prin vama Borș.
România are acum 1.004 kilometri de șosele de mare viteză: autostrăzi și drumuri expres. Cifra rotundă a fost depășită odată cu deschiderea segmentului din A3, care leagă localitățile Nușfalău și Suplacu de Barcău, în județul Sălaj. Lucrările au început, aici, în februarie 2021.
Tronsonul inaugurat se termină brusc, iar entuziasmul șoferilor se stinge rapid, pentru că sunt nevoiți să iasă de pe autostradă.
Șofer: „Păcat că nu duce nicăieri. Având în vedere că la noi nu s-au prea terminat lucrările făcute, doar se încep, nu se termină...”.
Șofer: „Îmi fac cruce că s-o terminat, în sfârșit. Speranța moare ultima”.
Șofer: „Vreau să apuc, să nu mor, să merg la Cluj sau Oradea pe tronsonul ăsta”.
Segmentul proaspăt deschis face parte din Autotrada Transilvania, care ar urma să pornească din Brașov și să lege orașele Sighișoara, Târgu Mureș, Cluj-Napoca, Zalău și Oradea. Și, mai larg, ar urma să facă parte din marea autostrada A3, care să lege Capitala de vama Borș, din vestul țării.
Specialiștii în infrastructură spun că borna de 1.000 de kilometri nu ne face cinste.
Ionuț Ciurea, directorul executiv al Asociației PRO Infrastructură: „Nepermis de târziu. Pentru că vorbim de începutul anilor 2000, de când ne-am început mai serios să facem autostrăzi. Deci, practic, noi am făcut 900 de kilometri de autostradă și drumuri expres în 24-25 de ani, ceea ce e nepermis de puțin. În ritmul ăsta, restul de 2.000, probabil că o să îl facem în 40 de ani. Sper că nu”.
Până și Lucian Bode, vicepreședintele Camerei Deputaților, prezent la deschidere, a refuzat să viziteze bucata de drum.
Lucian Bode, vicepreședintele Camerei Deputaților: „Autostrada Transilvania a avut o istorie prea lungă şi sinuoasă, de peste 20 de ani. Aşteptăm noi, sălăjenii, inaugurarea primului tronson din Autostrada Transilvania, mult prea mult. Ceea ce am început în 2020 se materializează azi, din păcate, doar parțial”.
În prezent, România are în plan alți o mie de kilometri de autostradă, contractați sau în proces de licitație.