Un avion a suferit avarii la trenul de aterizare, după ce a lovit 10 balize la decolarea de pe Aeroportul Otopeni
O aeronavă de tip Airbus A330-343E, aparţinând companiei aeriene Turkish Airlines, cu 268 de persoane la bord, a suferit avarii la trenul de aterizare.
La decolarea de pe Aeroportul Internaţional Henri Coandă, aeronava a lovit 10 balize marginale pe partea de nord a pistei 26L, precum şi un panou de informare care indică ieşirea de pe calea de rulare G, potrivit raportului preliminar de investigaţie publicat miercuri de Autoritatea de Investigaţii şi Analiză pentru Siguranţa Aviaţiei Civile (AIAS).
Aeronava efectua cursa Bucureşti - Istanbul.
Incidentul a avut loc pe 17 aprilie, investigaţiile fiind în curs de desfăşurare.
"În data de 17.04.2024, aeronava de tip Airbus A330-343E, înmatriculată TC-LOC, având la bord 258 de pasageri şi 10 membri ai echipajului, a fost planificată să execute zborul comercial cu nr. TK1046 pe ruta LROP (Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti) - LTFM (Aeroportul Istanbul). După îmbarcarea pasagerilor, efectuarea rulajului şi alinierea la pista 26L, aeronava a decolat la ora 19:32 UTC. Ulterior decolării aeronavei înmatriculată TC-LOC, pe timpul controlului stării pistei de decolare/aterizare, personalul care administrează suprafaţa de mişcare a constatat distrugerea unui număr de 10 balize marginale pe partea de nord a pistei 26L, precum şi a unui panou de informare care indică ieşirea de pe calea de rulare G. De asemenea, a fost constatată şi exfolierea unei porţiuni din acostamentul pistei, pe partea de nord, pe lungimea zonei în care balizele au fost sparte", se arată în raport.
Conform documentului, aeronava a aterizat la ora 20:27 UTC pe aeroportul Istanbul, fiind oprită, după rulaj, pe una din căile de rulare în urma raportării de către echipaj a unei probleme tehnice la trenul de aterizare faţă.
"Administratorul AIHCB a procedat la înlocuirea imediată a balizelor sparte, fără a interfera cu traficul aerian, astfel încât deteriorarea suprafeţei de mişcare să fie eliminată fără a fi nevoie de emiterea unui mesaj NOTAM pentru suspendarea operaţiunilor aeriene de pe pista 26L", precizează AIAS.
Comisia de investigaţie deplasată la locul producerii accidentului a efectuat următoarele activităţi: investigaţia iniţială la locul evenimentului; înregistrări video şi fotografii ale locului evenimentului; colectarea informaţiilor preliminare; notificarea ICAO şi a autorităţilor de investigaţie a siguranţei aviaţiei civile implicate din afara României.
Obiectivul investigaţiei privind siguranţa aviaţiei civile este prevenirea producerii accidentelor şi incidentelor viitoare, prin determinarea cauzelor şi împrejurărilor care au dus la producerea acestor evenimente şi stabilirea recomandărilor necesare pentru îmbunătăţirea siguranţei aviaţiei civile şi nu are ca scop stabilirea vinovăţiilor ori a responsabilităţilor individuale sau colective.
Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti (IATA:OTP, ICAO:LROP) este cel mai mare aeroport din România şi este situat în zona metropolitană a Bucureştiului, în oraşul Otopeni, judeţul Ilfov. LROP are două piste de decolare-aterizare paralele în lungime de 3.500 de metri, situate pe direcţiile 08L/26R şi 08R/26L şi mai multe căi de rulare.