Turismul de afaceri, afectat puternic de pandemie. Cât de utile sunt ședințele online
Și turismul de afaceri a fost puternic afectat de pandemie. Deplasările în interes de serviciu făcute în afara țării au fost anulate. Și nici străinii nu au mai venit la noi pentru astfel de întâlniri.
Totul s-a mutat pe internet, însă, după cum spun specialiștii, rezultatele nu sunt la fel de bune.
Norina Gâvan este directorul unei companii farmaceutice cu sediul central în Germania. Spune că, din cauza pandemiei, a fost nevoită să renunțe la multe călătorii în interes de serviciu. În plus, mărturisește că îi este greu să conducă o afacere din fața unui monitor.
Norina Gâvan, CEO companie farmaceutică: „Mergeam undeva la două, trei săptămâni, într-o călătorie în străinătate, atât la sediul nostru central, cât și la diverși alți parteneri din Europa. Cel puțin două-trei călătorii pe lună au fost anulate până acum."
În aceeași situația s-a trezit și Sorin Mureșan. Avea programate întâlniri cu parteneri din Bulgaria, Ucraina și Ungaria. Dar unele proiecte au fost reprogramate, altele - anulate.
Sorin Mureșan, angajat companie farmaceutică: „În luna aprillie aveam o inițiere de proiect în partea de business intelligence la sediul din Germania, dar din motive de lockdown, acest proiect a fost parcat. Nu se știe când se va relua.”
Raluca Crișan, directorul adjunct al unei agenții de publicitate, nu a mai putut pleca în Statele Unite.
Raluca Crișan, director adjuct companie de publicitate: „Întâlnirile de genul acesta sunt foarte utile pentru noi pentru că aflăm unii de la alții ce se întâmplă, luăm pulsul industriei, facem schimb de experiență și ne ajută mult în munca de agenție.”
Specialiștii susțin că în marile companii deplasările sunt esențiale, iar înlocuirea lor cu întâlniri pe internet poate afecta afacerile.
Magnoliu Stan, specialist HR: „E clar că încetinesc ritmul proiectelor și sunt anumite lucruri care le poți înlocui cu sesiunile online sau cu interacțiunea online, sunt alte lucruri mai delicate, decizii de business, planuri, proiecte de dezvoltare, lucruri mai delicate.”
A scăzut dramatic și numărul străinilor care vin în România pentru afaceri.
Gabriel Mărcuș, manager hotelier: „În Cluj-Napoca, majoritatea călătorilor vin pentru business, undeva până la 90% din clienții pe care îi avem vin pentru diverse afaceri în Cluj. Imediat cum au început restricțiile, de la jumătatea lunii martie, s-au anulat absolut toate călătoriile. A scăzut gradul de ocupare undeva sub 5%.”
Potrivit unui sondaj realizat luna trecută în Romania, 88% dintre angajații intervievați nu au programate deplasări în scop profesional anul acesta.