Tineri din toată lumea vin la școlile de pilotaj din România. Ce salarii sunt în domeniu
Școlile de zbor din România pregătesc piloți pentru curse comerciale din toată lumea. Criză de personal, la nivel mondial, dar și costurile mai mici de la noi, au atras mii de tineri, care își doresc să ajungă la manșă.
Doar pentru primul brevet dau peste 40 de mii de euro, pentru cursuri, cazare și mâncare. Dar, spun că banii pot fi recuperați, în mai puțin de un an, ținând cont că cel mai mic salariu pentru un pilot este de 3.000 de euro, pe lună.
Pentru că numărul pasagerilor este în creştere, companiile aeriene au nevoie în următorii 20 de ani, confrom prognozelor Boeing, de 800 de mii de piloţi.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Iar şcolile care pregătesc comandanţi pentru zborurile de line sunt tot mai căutate. Mai ieftine, cele din România, au început să atragă şi elevi străini.
Solomon Shai este din Israel şi se pregăteşte să îşi ia licenţa de pilot la şcoala din Tuzla, judeţul Constanța. Ne spune că a plătit cu 20% mai puţin faţă de şcoli similare din Uniunea Europeană.
Solomon Shai, elev: „Facilităţile sunt uimitoare, instructorii sunt profesionişti. Am căutat în toată Europa, dar aici am găsit facilităţi adiacente şcolii de zbor."
Drumul de la şcoala de pilotaj până la manşa unui avion comercial este însă lung.
Cursanţii trebuie să facă, mai întâi, peste cinci mii de ore de teorie şi practica în simulator.
Cunoştinţele de limba engleză, matematica şi fizica sunt absolut necesare.
Iar la final, la absolvirea cursurilor, se susţin examene teoretice şi practice grele, pe care doar cei mai buni le trec.
Hunor Vereș, cursant: „Din aproape 50 care eram în grupă, numai 7 persoane am reuşit să brevetam cu succes. În aviaţie e de ajuns o singură greşeală şi s-ar putea că a doua să nu mai aibă loc.”
În România, cursurile care implică formarea ca pilot de line costă peste 40 de mii de euro.
Bogdan Tătăroiu este din Sibiu şi ca să ajungă la manşa unei aeronave care transportă pasageri şi-a vândut apartamentul şi s-a mutat cu chirie.
Costurile scoliile de pilotaj pot fi recuperate rapid de cei care obţin licenţa pentru avionale de linie.
Un comandant de aeronavă poate ajunge să câştige 200 de mii de euro pe an, iar cele mai mici salarii, oferite de companiile low cost, sunt de 36 de mii de euro pe an.
KLM, Lufthansa, Condor sau Sas Scandinavian le acorda căpitanilor salarii minime de peste o sută de mii de euro pe an.
Andrei Lucescu, pilot: „Este necesar în următorii cinci, şase ani într-un sistem urgent de echipaje pentru aviaţia comercială, mă refer la aviaţia de transport de pasageri dar şi la aviaţia cargo, aici intervenim noi să formăm materialul şi la sfârşitul şcolii trecând prin toate furcile caudine să fie eligibili cu această licenţă oriunde în lume."
Licenţa de pilot este valabilă şapte ani. În această perioadă, un pilot trebuie să acumuleze minimum 1.500 de ore de zbor.