Testarea antidrog a elevilor, neclară. Profesorii sunt nemulțumiți: „Nu cred că va fi o strategie bine pusă la punct”
Cu citeva zile înainte de începerea școlii, responsabilii încă dezbat dar nu știu clar ce strategie să abordeze în legătură cu testarea antidrog a elevilor.
Ministerul Educației ia în calcul o testare doar în cazul elevilor care au un comportament modificat, dar numai cu acordul părinților, ori cu acordul celui în cauză, dacă este major. În lipsa unor decizii, directorii unităților de învățământ nu au nicio putere, așa că vor începe cursurile fară măsuri concrete împotriva consumului de stupefiante.
Pe hârtie, planul de acțiune semnat de reprezentanții a 7 ministere sună promițător: la nivelul fiecărei școli se vor constitui grupuri de acțiune din care vor face parte specialiști care au noțiuni despre consumul de droguri, violență, și bullying dar și profesori, elevi și părinți.
Însă nu sunt clare detaliile, și nici nu se știe de unde vor fi cooptați specialiști.
Pe masa ministerelor implicate s-a conturat ideea unei testări individuale a elevilor, nefiind vorba de o testare în masă, așa cum s-a înțeles în prima fază. O comisie din unitatea de învățământ vă fi cea care ar decide dacă un elev va fi testat sau nu, însă cu acordul părinților, sau cu acordul lui, dacă este major, spun reprezentanți din Ministerul Educației.
Deja mulți părinți spun că nu sunt de acord cu testarea în masă.
Iulian Cristache, președintele Federației de Părinți: „Nu vom fi de acord cu testarea în masă pentru că nu-și atinge scopul, în sensul că cu 48 de ore înainte cel care consumă nu va fi fraier să consume. dacă vorbim de testare inopinată cred să se poate face în școală pentru că acolo nu arăți către un elev că ar putea fi consumator, pe baza unui algoritm iei unu, doi, trei elevi la o anumită perioadă de timp și-i trimiți la cabinetul școlar. Dacă vorbim de copiii care prezintă simptome este absolut normal să nu se facă în școală pentru că s-ar pune o stampilă pe el”.
Deocamdată însă, în lipsa unui cadru normativ care să ajute la depistarea consumului de droguri în școli pe baza unor proceduri clare, profesorii nu au cum să facă o strategie.
Andreea Bodea, directorul Colegiului Național „Ion Luca Caragiale”: „Nu cred că vă fi o strategie bine pusă la punct, din punctul meu de vedere, până începe școala mai sunt câteva zile. Nimeni nu știe și sunt și eu întrebată dacă se vă face testarea, cine o vaa face, în ce ritm, cum vor fi chestionarele aplicate, ce se va întâmpla cu chestionarele. Mă vor întreba părinți: Gigel s-a testat, nu știți rezultatul? Dar copilul meu e coleg cu el de bancă. Nici cei mai buni profesori nu sunt specialiști în strategie antidrog".
Între timp, prefectul Capitalei a anunțat că elevii majori și părinții celor minori vor fi rugați să completeze un chestionar cu întrebări referitoare la testarea copiilor în școală.
Se ia în calcul și introducerea unei ore de educație antidrog în școală.