Suspendarea avioanelor Boeing 737 Max 8 și 9, pe termen nelimitat. Pierderi uriașe pe bursă
Avioanele Boeing 737 Max 8 și 9 nu mai au voie să zboare cu pasageri în spațiul aerian european. Decizia fără precedent a fost luată de Agenţia Europeană pentru Siguranța Aviației, după tragedia din Etiopia, în care au murit 157 de oameni.
Directiva se aplică și în cazul României. Ultimul avion de acest tip a aterizat marți seară pe Aeroportul din Otopeni, iar pasagerii programați să plece cu el au așteptat o altă aeronavă până miercuri după-amiază.
După două prăbușiri, în situaţii foarte asemănătoare, în doar câteva luni avioanele "Boeing 737 Max" au interdicție aproape peste tot, mai puțin în Orientul Mijlociu.
Alegeri 2024
19:35
Cine ar putea deveni noul președinte al României. Aceeași persoană, două sondaje diferite
16:15
Lider PSD, răspuns pentrul Lasconi, în cazul George Simion și interdicția lui la Chișinău
20:15
Candidații la prezidențiale fac coadă la Nicușor Dan. După Kelemen Hunor, primarul se întâlnește și cu Marcel Ciolacu
20:57
Ioan Chirteş a explicat de ce liderul AUR, George Simion, are interzis în Ucraina şi Republica Moldova: "Sunt dovezi clare!"
Marți seară, la ora 21:00, Agenţia Europeană pentru Siguranţa Aviaţiei a suspendat zborurile aeronavelor "Boeing 737 Max 8 și 9" în spaţiul aerian european, inclusiv românesc. Decizia a surprins pasagerii cursei Dubai - Bucureşti în zbor. Avionul a aterizat cu ei la bord pe Otopeni la ora 22:00, dar i s-a interzis să ia alţi călători pentru retur.
Aşa că 60 de pasageri cu destinaţia Dubai au rămas marți seară pe Aeroportul Otopeni. Este vorba de avionul companiei FlyDubai, care operează regulat curse către Bucureşti cu aeronave Boeing Max.
Compania a trimis o altă aeronava pentru ei, cu care va opera de două ori pe zi pe această destinaţie. Aeronava Boeing 737 Max 8 a plecat încă de marți seară spre Dubai. De data asta doar cu echipajul la bord.
Pentru zborurile fără pasageri se fac excepţii cu notificarea autorităţilor.
Gabriel Stoe, director general CNAB: "Autoritatea Aeronautică Română a emis informări către operatorii aerieni - aeroporturi, ROMATSA - privind suspendarea temporară a zborurilor cu aceste tipuri de aeronave."
Deocamdată nimeni nu ştie cât va dura această suspendare. În afară de FlyDubai, în România doar Turkish Airlines opera ocazional cu acest tip de aeronave. Companiile romaneşti Tarom şi Blue Air nu le au deocamdată în flote, dar le-au comandat recent. Tarom a anunţat printr-un comunicat că: "Aeronavele comandate de TAROM, tip 737 MAX 8, sunt programate de intre în construcție la finalul anului 2021. Nu dorim, sub nici o formă, să speculăm asupra unor aparate de zbor care încă nu există. Așteptăm, cu interes, concluziile investigațiilor referitoare la tragedia din Etiopia."
Iar Blue Air ar fi urmat să primească avioanele chiar în acest an.
În acest moment, aproape 6.000 de zboruri ale avioanelor Boeing 737 Max din 8.600 săptămânale au fost oprite. Agenţiile de siguranţă a zborurilor din mai multe ţări au decis să nu mai accepte avioane Boeing 737 Max în spaţiul lor aerian .
Excepţie fac însă continentul Nord American şi țări din Orientul Mijlociu, unde mai zboară doar 100 avioane de acest tip din 340 câte sunt în întreaga lume.
Pe de altă parte, în două zile, compania Boeing a pierdut la bursa peste 10% din valoarea acţiunilor: cam 30 de miliarde de dolari.
La aceste pierderi se adaugă şi cereri de compensaţii financiare. Norwegian Air Shuttles vrea să fie plătită de compania americană pentru cele 18 avioane Boeing 737 Max ale sale care sunt blocate la sol pe termen nelimitat.
Cutiile negre sunt analizate
Cu ajutorul informaţiilor colectate din cutiile negre, dar şi a simulărilor de zbor, investigatorii trebuie să identifice problemele care au dus la cele două accidente.
Vorbim de o situaţie extrem de rar întâlnită în aviaţie, când două avioane noi se prăbuşesc la o distanţă de nici 6 luni în condiţii aproape trase la indigo. Adică la scurt timp de la decolare.
Deocamdată experţii discută în spaţiul public despre o posibilă problemă de soft, care nu ar fi permis piloţilor să controleze avioanele, dar lucrurile rămân neclare.
Totuşi, până la depistarea cauzelor celor două accidente, avioanele au fost consemnate la sol în toată Europa, inclusiv România.
Zborul Ethiopian Airlines din Addis Abeba spre Nairobi, Kenya, s-a prăbușit duminică la doar câteva minute de la decolarea de pe Aeroportul Internațional Bole. Toți cei 157 de oameni de la bord au murit.
Toamna trecută, tot un 737 MAX 8 s-a prăbuşit în mare, în Indonezia, la scurt timp după decolare. 189 de pasageri şi membri ai echipajului erau la bord. Toți au și-au pierdut viața.
Abonați-vă gratuit la newsletter-ul Știrile Pro TV de pe WhatsApp. Primiți în fiecare zi cele mai importante știri pe telefon!
Pe Instagram-ul Știrile ProTV găsiți imaginile momentului din România, dar și din lume!
CLICK AICI pentru a instala GRATUIT aplicația Știrile ProTV pentru telefoane Android și iPhone!